Rugproblemen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:12

Mijn paard heeft last van z'n rug. DA is geweest, ik moet nu met hem wandelen en elke dag masseren met olie en een dekentje op om z'n rug lekker warm te houden. Hij heeft pijnstillers gekregen zodat hij z'n rug kan ontspannen.
Ik denk dat het nog wel een hele tijd kan gaan duren voor het weer helemaal over is.
Hebben jullie nog tips? Alle tips zijn welkom, over wat ik met hem kan doen (ik mag natuurlijk niet veel, maar kleine dingetjes die niet belastend zijn voor de rug, maar wel leuk zijn voor afwisseling) of andere tips.
Hij mag wel gewoon in de wei, dus het is niet zo dat hij heel dag op stal zich staat te vervelen.

Kylan

Re: Rugproblemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:44

Kylan heeft ook ooit zoiets gehad. Ik heb toen heel vaak gewoon een hoofdstel om gedaan en ben met hem aan de hand gaan wandelen door het dorp. Verder kan je bijna niks... Losgooien, stappen, stappen en nog meer stappen Natuurlijk kan je gewoon extra met hem gaan tutten, maar daar heeft hij niks aan. Ik heb met Ky ook wel eens een longeersingeltje op gedaan, hoofdstel in met twee lijnen eraan, en doen alsof je gaat mennen. Dat is weer net een andere manier van stappen.

Heb je nog oefeningetjes meegekregen van de DA om het ruggetje een beetje soepel te maken? Anders zou je daar een keer een fysio voor kunnen bellen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:49

Ik moet hem masseren, dat is de enige opdracht die ik heb gekregen. Dus dat doe ik elke dag, is nog leuk ook.
Ik wandel elke dag over de weg met hem.

Dat erachter lopen is ook wel leuk.
Door de pijnstillers is hij wel minder zielig gelukkig en voelt hij zich beter. Maar z'n achterhand is helemaal slap. Als ik hem aan het poetsen ben en hij draait zich om valt hij gewoon, zo zielig. Ik moet ook heel erg opletten dat ik geen kleine bocht maak met wandelen, dan valt hij ook bijna.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:05

Dat is wel vervelend, dat ie steeds bijna omvalt... Wat voor pijnstiller krijgt je paard dan? Kylan kreeg altijd quadrisol.

Meer dan stappen kan je eigenlijk niet doen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 17:05

Ben net bij hem geweest. Hij liep al beter, maar dat komt natuurlijk ook door de pijnstillers. Heb een stuk gewandeld en hem gemasseerd.

Bianca22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:47

mijn tinker heeft ook last van zijn rug, lees mijn topic maar iets verder naar beneden. moet ook elke dag masseren. hoe is het bij jouw ontstaan????

gr Bianca

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:40

Citaat:
Maar z'n achterhand is helemaal slap. Als ik hem aan het poetsen ben en hij draait zich om valt hij gewoon, zo zielig. Ik moet ook heel erg opletten dat ik geen kleine bocht maak met wandelen, dan valt hij ook bijna.

ben geen DA, maar met een beetje zelf massage denk ik niet dat het beter gaat worden. Al helemaal niet als hij ook nog op stal moet.

heel vreemd! Heb je dit paard wel laten nakijken in een paardenkliniek? lijkt me een heel serieus probleem.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 19:02

Het moet niet op stal. Hij staat de hele dag buiten zodat hij rustig blijft bewegen. En door de pijnstillers ontspand hij z'n rug waardoor alles lekker los kan bewegen. Ik moet elke dag een stuk met hem wandelen, gewoon rustig zijn tempo.

We weten niet hoe het is ontstaan. Waarschijnlijk is het er gewoon ingeslopen. Misschien een keer verdraaid en daarna nog eens, hij is een paar keer gevallen (in de paddock en met rijden) zo wordt het natuurlijk steeds ietsje erger.

Suzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:33

Mag ik vragen welke dierenarts je hebt laten komen?

Als het paard zo'n last van z'n rug heeft, dat hij bijna omvalt in een wendig, dan vraag ik me af of een beetje rust, massage en een warm dekentje voldoende is.

Mijn paard heeft ook rugproblemen gehad. Ze had ca. 10 weken onder behandeling van een fysiotherapeut gestaan. Zij werkt o.a. met massage, stretchen, magneetveld deken e.d. Na een vrij lange behandel periode en rust ging ik weer rustig opbouwen met longeren en daarna rijden. Mijn merrie wilde totaal niet nageven, was heel stug met rijden, slecht voor het been en nog meer van dat soort problemen. Paard in training gezet, want tja, volgens de fysio was de rug weer goed, dus moest het wel een rijtechnisch probleem zijn. Toen ze na een paar weken heel langzaam verbeterde, ging ze voor onderzoek naar de manueel therapeut in de kliniek in Bodegraven. daar bleek dat het merendeel van haar rugwervels vast zaten. Na 2 behandelingen ging ze met sprongen vooruit en begon ze eindelijk weer echt goed te bewegen.

Er zijn heel veel dierenartsen, fysiotherapeuten, manueel therapeuten, osteopaten enz. Het is best lastig om een goede keuze te maken en te kunnen bepalen wie je paard het beste kan helpen. Maar als je niet tijden lang wilt aanklungelen, dan is het belanrgijk dat je paard goed behandeld wordt. Mijn paard is in Bodengraven goed geholpen. Maar zoek maar eens op Bokt naar topics over rug problemen, dan kom je genoeg verhalen en ervaringen tegen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 07:20

veel rug problemen kunnen voorkomen worden door een (echt) goed passend zadel
helaas bakken de zg. "zadelmakers" die er niets van!!

de zg. op maat gemaakte zadels passen vaak voor geen meter
liggen achterover door dat de kamer veelal te klein is en knellen dus bij de schoft en het paard krijg weggevallen schoftspieren/rugproblemen
ook kunnen veel zadelmaker geen zadel goed vullen
ze proppen er maar wat in hier en daar zodat de kussens ongelijk zijn en asymetrisch..en DAAR krijg je dan weer rug problemen van
ik heb gisteren nog een zadel in mijn handen gehad van een als goed bekend staand "zadelmaker"
droevig gewoon hoe slecht dat zadel gevuld was..arm arm paard die dat op z'n rug krijgt
als consument vertrouw je er toch op ,dat als iemand zich zadelmaker noemt hij/zij ook daadwerkelijk vakwerk levert
helaas is de werkelijkheid anders
de meeste zijn gewoon zadelverkoper en das heel wat anders dan zadelmaker

ik ken maar 1 goede zadelmaker en dat is van Triest in Meppel (niet duur en een echte vakman)
er zijn er vast nog wel een paar maar daar heb ik geen ervaring mee
ik moet er 2½ uur voor reizen met de paarden als ik er naartoe ga maar het is me heel wat waard als mijn paard een goed passend zadel op z'n rug krijgt

in bodegraven zit inderdaad een hele goede chiropractor
Jan Everts is ook een vak man (vind ik)

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:45

Ik ben ook al een jaar bezig met een paard met rugproblemen. Hij is er zelfs atactisch door gaan lopen.
Ik ben na een periode van boxrust begonnen met mennen tussen de dubbellijnen en heb dat langzaam naar longeren toe gebracht. Mijn paard mocht 2 maanden niet het land in omdat hij dan te veel lol had. Hij had de problemen gekregen door een val in het land. Iemand had hem over de kop zien gaan.
Maar het komt goed met veel massage en ik doe ook TTouch bij hem vind ie heerlijk!
Succes!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:49

Ook ik ben inmiddels bijna een jaar onderweg met Harm, waarschijnlijk na een val scheve wervels en op twee plaatsen wervels tegen elkaar. Moet zeggen dat ik dus ook wel iets meer heb moeten doen dan een beetje masseren......

Zowiezo heb ik foto's laten maken en daarna is harm een aantal keren door de kraker, de fysio, de DA onder handen genomen. Ook pijnstillers, spieropbouwers etc. gehad. Nu bijna een jaar verder en enorm op de goede weg.

Wel vrij snel weer moeten gaan rijden ,want de enige manier om spieren weer op te bouwen is door te trainen. Maar in het afgelopen jaar dus ook niets anders gedaan dan simpelweg rondjes rijden, overgangen rijden en voltes.....meer mocht niet!

Zou je willen aanraden om er toch echt heel grondig naar te laten kijken want alleen masseren is niet voldoende, daar had ik Harm ook niet goed mee gekregen.......

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-05 20:04

We komen net uit Woudenberg (kliniek). Gert-jan heeft naar hem gekeken. Eerst moest ik longeren over het harde, toen liep hij echt heel slecht. Gert-Jan schrok er ook wel een beetje van. Toen naar binnen voor die warmte foto's om te kijken waar het zat. Dat was heel duidelijk te zien. Toen hebben ze nog een rontgenfoto van z'n rug gemaakt, maar met z'n wervels was gelukkig niets mis.
Daarna ging Gert-Jan naar z'n rug kijken en heeft wat kraker-achtige dingen gedaan. Dat vond Anouar niet leuk en het deed hem heel veel pijn, hij stond als een wilde om zich heen te trappen. Maar goed, het moest toch gebeuren. Daarna weer gelongeerd op het harde en hij liep echt 100 keer beter, rug niet meer weggedrukt, achterhand er mooi onder en hij was meteen een stuk vrolijker en attenter. Wat een verschil.

Ik moet hem nu elke dag longeren. Niet met touwtjes ofzo, maar gewoon lekker in stap, draf en galop flink door laten lopen. En hij heeft me een paar reflex punten aangewezen waar ik elke dag een aantal keer op moet duwen zodat hij z'n rug bol maakt.
Volgende week moeten we terug komen.
Maar het gaat iig weer helemaal goed komen. En die Gert-Jan is echt een top dierenarts

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 21:20

super anouar13 dat een behandeling zo'n verschil maakt
succes verder met hem en beterschap

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 06:52

Heel verstandig!!! Hoop voor jou dat je snel weer op de goede weg bent. Uit ervaring weet ik dat het best lang kan duren, hou goeie moed (is soms best moeilijk) en blijf uitkijken naar herstel.....