Paard is dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

juweeltje

Paard is dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:37

Hey!
Mijn vriendinnen hebben eeb Fjord, en zij is echt best wel dik!
Je ziet ook allemaal vetrimpels enzo, mischien wel vetophopingen.
Soms ademt ze ook heel moeilijk.
Weten jullie wat het kan zijn, en hoe je een paard gezond kan laten afvallen?
Ze rijden er wel genoeg mee, iedere dag.
Moeten we er een dierenarts bij halen of weten jullie iets?
xxx Witvoetje

ellepel

Re: Paard is dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:44

als ze zo zwaar ademt dan zeker een veearts.

afvallen doe je zo:

laat het paard minder eten, t liefst een stuk weiland afzetten, let wel op dat je het dier niet gaat uithongeren dat is totaal verkeerd en word het ziek van.

zet het het liefst op een stuk waar weinig gras staat en voer desnoods ouder hooi bij, daar zit wat minder voeding in.

ook wat rijden betreft, beetje uitkijken een te zwaar dier kan gemakkelijk problemen krijgen,bouw de conditie langzaam op, ga heel veel stappen dat is goed voor ze.

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:53

dubbelpost..

mjet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:20

echt dringend afvallen, want anders krijg je spierbevangenheid. Dat heeft die van mij net ook gehad en die rijdt ook veel.
Er zitten gewoon echt dit jaar te veel eiwitten in het gras. het is een voedzaam jaar en dat komt niet ten gunste van onze fjorden

afvallen heb ik gedaan door een stukje wei af te zetten wat heel schraal is.( en dan bedoel ik echt kaal) Ik voer haar nu per dag een plak hooi bij. liever wat extra hooi, dan te veel gras.

Ii rij ook weer iedere dag en nu gaat het weer goed.

Pas maar op met spierbevangeneheid. Zwaar ademen is geen goed teken. dat ded mijn fjord ook voor ze ziek werd.

spierbevangenheid komt juist voor bij paarden die veel getraind zijn. Bij mij lag het niet aan het krachtvoer maar aan de wei . Hier staat ze al jaren in maar dit jaar was het te veel.(eiwitten slaan op in de spieren). Afijn een lang verhaal en PB me maar als je meer advies wil.

Minou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:43

Wij hebben een haflinger bij ons gehad die hebben we als volgt laten afvallen;
's morgens om 9.00 uur de wei op en 's avonds om 18.00 uur er vanaf en in de bak zetten of op stal en dan s'morgens weer op de wei. Je moet hem niet uithongeren natuurlijk maar van een beetje honger is geen enkel paard dood gegaan. In de bak kreeg die van ons niks te eten alleen water te drinken. We hebben haar wel maar 2 keer per week gereden en voor dat we gingen rijden zorgden we wel dat ze vantevoren te eten had gehad. Succes!!

juweeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 10:34

thnx voor de reacties....nu weten we mischien een beetje meer over de dikheid van de fjord!
Meer advies kan er nog bij hoor;)
xxx witvoetje

Niinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 09:51

haaj haaj!
Bedankt Sietske(witvoetje) dat je dit bericht hebben geplaats. E We zullen wel doen wat de meeste zeggen. Alleen Mazzel(onze andere fjord) heeft niet vetophogingen en zo..En hij kan niet zonder Nikita, maar goed, daar vinden we nog wel een oplossing op
xxxxjes Niinna

Soyatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 10:18

[color=#80FF40]hey hey ja bedankt sietske (witvoetje!!)
we zijn erg blij mee dat er zo veel mensen hebben gereageert !!!
en hoe we het met mazzel doen vinden we er nog wel een oplosing voor maar ze kunnen echt niet zonder elkaar
[/color]