Rare plekken *advieds nodig*

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

amigootje

Rare plekken *advieds nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 23:15

mijn pony had toen ik weg was (ben 5 dagen op vak, geweest) oppeens 2 of 3 bulten op ze kont zitten...
ze dachten dat hij gestoken was door een beest (zo zag het er uit namelijk)

Dinsdag toen leek het nog steeds op dat hij gestoken was,
als ik op de bulten 'tikte' klonk het hol

Woensdag toen ik aan het poesten was, ging er met een borstel over heen. en maakte ik ze perongelijk stuk... ze zagen er heel raar uit, hij had er echt een hap zitten... veder niet echt op gelet en zorgen over gemaakt...

Vandaag zagen ze er best heel raar uit... toen ik over zijn vachtje voelde.. voelde ik er nog veeeel mee zitten...alleemaal kleine bultjes (die meschien net zo groot gaan worden )

En als je dus ze huid bekeek (waar die grote bulten zaten) en je trok er zachtjes aan...dan trek je ze hele huid mee.. dus echt ze huid, tot bloedens aan toe...

en als ik het zo bekeek...kon ik zo me hele pony zijn huid weg trekken (zit erg los )

Op stal wilde ze er geen uitspraak over doen over wat het was enzo, omdat niemand het wist...

Ze denken (en dat hopen we niet) dat het besmettelijk is

Ik heb het ingesmeerd met verlopen moter oli (schijnt goed te zijn, maar sommige hebben er een anderen mening over..)

ik wacht het nog even 2 a 3 dagen af, en als het er dan niet beter uit ziet, toch maar even een DA bellen..

Wat denken jullie hier over ? Wat het is ? Wat kan ik er het best aan doen ?? Ik dacht om te wassen met betadine shampoo... of zal dat juist niet goed zijn ??

Ik weet het niet in ieder geval

kiana

Re: Rare plekken *advieds nodig*

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:15

Verlopen motorolie over wondjes smeren ?
Dan zou ik nu de DA maar vast bellen...........

Hoe kan je nu zoiets gebruiken terwijl je niet eens weet wat het is.
Ook al weet je wel wat het is...........motorolie doe je niet op een paard............

Sorry

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:51

Je bent erg getikt als je je paard insmeert met motorolie,dit is echt heel slecht en zeker op wonden!!Verwacht maar enorme ontstekingen
Gewoon morgen direct de DA bellen want dit is niet normaal!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:39

mijn paard is vroeger altijd behandelt met olie tegen mok, op 9 jarige leeftijd is ze gestorven aan kanker dus smijt die rotzooi astjeblieft weg!!!

ik denk in dit geval een allergische reactie ergens op, maar wel een heftige, een dierenarts zal beslist een antibiotica prik moeten geven, dus zal je toch echt even moeten vragen.

ohw ja, telefonisch advies vragen kost niks bij een veearts...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 07:11

Ben je helemaal gek met die verlopen olie. Das gif! En een middeltje dat boeren aanraden als ze van de heel oude stempel zijn.

Laat a.u.b. de dierenarts komen die heeft er verstand van.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:08

volgens mij heb je te maken met regenschurft of een schimmelinfectie. wassen met betadine is voor regenschurft wel een goed idee, maar ik zou voor de zekerheid toch even de DA latenkomen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:41

ik zou de VA gelijk bellen, stel dat het een schimmel is, heeft zo de hele stal het.
Niet afwachten...
In olie zitten allerlei zware metalen, dat is niet zo'n goede zet. Ik begrijp het wel, want er zijn veel mensen die dat nog gebruiken, vroeger deden ze dat wel meer. Maar dit zijn ook nog eens open wonden, dus niet echt verstandig. Mede daardoor toch de veearts maar bellen en ernaar laten kijken

Esther_1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:44

als ik niet zou weten wat het is en het zou steeds erger worden dan zou ik direct de DA bellen en niet zelf gaan knutselen!!
Dit is dus ook mijn advies

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:44

Ik ken ook iemand die verlopen olie gebruikte bij een open wond, het ging wel over ... Na 4 maanden. Paard heeft nu ontzettend veel littekenweefsel op dat been en zal nooit meer soepel kunnen lopen.

Onmiddelijk wassen met betadineshampoo en de DA er bij halen dus!

thor9

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:49

ik zal je niet aanvallen maar motorolie is inderdaad slecht op open wondjes ik zou dr maar gewoon vanaf blijven en er niet borstelen laat de dierenarts maar kijken

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 10:05

Bedankt voor de reactie's, moet zeggen dat ik jullie reactie over de oli wel verwacht had ( op de open wonden heb ik het niet gesmeerd. zo gek ben ik ook niet hoor )

@jackie: aan regenschurft, daar dacht ik ook gelijk aan, ze stal is namelijk niet 100% waterdicht, en hij staat ook buiten, en ook als het regend.

@Anya: de man is idd van 'de oude stempel'

Bedankt voor jullie advies, ga zo kijken hoe het er uit ziet.
Ik het jullie wel weten !!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:34

Amigootje, de volgende keer dat jij iets mankeert, smeer er dan ook maar verlopen olie op! Meid, dat werkt toch voor geen meter! Je krijgt er alleen maar vreselijke infecties en ontstekingen van!

Bel onmiddelijk de DA voordat je onherstelbare schade aan de huid van je paard toebrengt!

HHD_Foto

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:47

amigootje schreef:
Bedankt voor de reactie's, moet zeggen dat ik jullie reactie over de oli wel verwacht had ( op de open wonden heb ik het niet gesmeerd. zo gek ben ik ook niet hoor )

Waar heb je het dan wel op gesmeerd? Buiten het feit dat olie natuurlijk heel erg slecht is, als je het erom heen smeert heeft het al helemaal geen zin

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:52

Craignethan schreef:
amigootje schreef:

Waar heb je het dan wel op gesmeerd? Buiten het feit dat olie natuurlijk heel erg slecht is, als je het erom heen smeert heeft het al helemaal geen zin

Omdat niet alles open is

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:16

Was die troep er onmiddelijk af joh! Het wordt er alleen maar erger door.

LUISTER nu even naar de raadgevers hier, die zeggen dat niet voor niets?

ijsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:35

tjeemig he zoiets moet je echt niet op je paard smeren,ik zou het nu heel goed schoonwassen en er betadine opspuiten en gelijk de da bellen voor informatie,misschien is het een allergie van eiwit?

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 13:41

Heb je al gebeld?

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:02

imker schreef:

Sorry, maar je kan ook op een aardige manier reageren !
Ik ben geen klein kind of een hand die je kan afblaffen

amigootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 14:03

thor9 schreef:
ik zal je niet aanvallen maar motorolie is inderdaad slecht op open wondjes ik zou dr maar gewoon vanaf blijven en er niet borstelen laat de dierenarts maar kijken

Bedankt voor de aardige reactie !
Op zo'n manier kan je ook reageren !!
Dat is fijn om te lezen !!

En net wat ik al heb gezegd, maar mensen LEZEN blijkbaar niet, ik heb het niet op OPEN wondjes gesmeerd...

Jullie kunnen wel moeilijk doen zeg..

Smurfie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:11

Weet je hier kan ik nou echt zwaar link over worden?

Ben je gestoord ofzo om motor olie op de plekken te smeren? Wat ontzettend gemeen zeg! Ik heb der echt geen woorden voor. Wat ontzettend gemeen echt.. Bel gewoon een dierenarts dat had je al moeten doen toen je het voor het eerst zag!

Ik smeer toch ook niet op jou motor olie als je wat heb? Zulke dingen hoor je neit voor paarden te gebruiken! het is puur vergif! Koop gewoon een zalfje ben je max 20 euro kwijt!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 14:47

amigootje motorolie, iedere olie, ook afgewerkte olie dus trekt in de huid. Dat is een eigenschap van olie. Dat wil dus zeggen dat er puur gif in de huid is getrokken.

Nogmaals ik weet dat oudere mensen dit aanraden. Maar die raden wel meer dingen aan waarvan nu bekend is dat het heel erg ongezond is. Ook in dit geval -met alle respect voor zijn verdere kennis van paarden- heeft deze persoon je iets gruwelijks aangeraden. Ik kan je dus alleen adviseren dat niet meer te doen.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:20

Smurfie schreef:

Ben je gestoord ofzo om motor olie op de plekken te smeren? Wat ontzettend gemeen zeg! Ik heb der echt geen woorden voor. Wat ontzettend gemeen echt.. Bel gewoon een dierenarts dat had je al moeten doen toen je het voor het eerst zag!

Ik smeer toch ook niet op jou motor olie als je wat heb? Zulke dingen hoor je neit voor paarden te gebruiken! het is puur vergif! Koop gewoon een zalfje ben je max 20 euro kwijt!

nou iets minder heftig mag ook wel zeg!

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:31

amigootje schreef:
imker schreef:

Sorry, maar je kan ook op een aardige manier reageren !
Ik ben geen klein kind of een hand die je kan afblaffen

Je kan ook gewoon raad aannemen, van mensen die verstand hebben van paarden en niet van een koeieboer van de oude stempel... Het gaat wel over het welzijn van je paard, 't is geen ouwe fiets! Logisch dat ik en anderen dan gepikeerd reageren.

En de zin dat je het alleen op dichte plekken heb gesmeerd, dat slaat kant nog wal. Olie trekt in de huid, dus ook op die plekken ben je nu zijn vel aan het verzieken.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:33

Kyra schreef:
Smurfie schreef:

nou iets minder heftig mag ook wel zeg!

Nee,dit is mijn mening ook,dit is niet heftig,dit is juist en duidelijk gezegd

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:34

amigootje schreef:
thor9 schreef:

Bedankt voor de aardige reactie !
Op zo'n manier kan je ook reageren !!
Dat is fijn om te lezen !!

En net wat ik al heb gezegd, maar mensen LEZEN blijkbaar niet, ik heb het niet op OPEN wondjes gesmeerd...

Jullie kunnen wel moeilijk doen zeg..

Ipv te liggen zeiken op ons kan je beter je tijd nuttigen aan het bellen van de DA
Heb je al gebeld,zoja,wat zei hij??