Natuurlijk ontwormen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flettie

Natuurlijk ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:59

Via een banner hier op bokt zit ik nu op de site www.paardenapotheker.nl wat rond te snuffelen.
Bij ontwormen kom ik bij hen middelen tegen die zij natuurlijk noemen. De bestanddelen van het ene product zijn botanische extracten in een ethanol basis en de andere 2 producten bestaan uit verschillende kruiden waaronder: kaneel, pepermunt, tijm, kleefkruid, cayennepeper. kwassieboom en knoflook.

Ik ben echter benieuwd of iemand op Bokt ervaring heeft met deze manier van natuurlijk ontwormen? En is er een gedegen wetenschappelijk onderzoek gedaan? Werkt de natuurlijke manier van ontwormen net zo goed (of misschien zelfs beter?) dan de chemische manier van ontwormen?

Ik wil niemand hier op deze natuurlijke ontwormmiddelen aanvallen maar zelf vind ik het nogal een stap om 'zo maar even' over te stappen. Ik heb mijn 2 paarden altijd chemisch ontwormd en ook gezien dat dit daadwerkelijk helpt en van deze natuurlijke manier hoor ik nu voor het eerst.
Als meerdere personen mij namelijk kunnen verzekeren dat natuurlijk net zo goed werkt als chemisch waarom zou je dan niet overstappen? Dan hoef je je paard i.i.g. niet meer die chemische troep te geven.

Xox

Re: Natuurlijk ontwormen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:33

kijk eens op het toic alternatieve wijze van ontwormen

Tricky1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:18

Hoi Flet, ik ben nogal een kruidenvrouwtje en vooral dat Kwassieboom is interessant. Dat is een van de meest werkzame middelen tegen insekten. Kan me dus voorstellen dat het ook werkt bij wormen, alleen, ik kon het nerruguns krijgen hier in Europa. Ben ook benieuwd!

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:45

ik hoorde hier ook toevallig gister over
maar we lopen niet voorop met die dingen, anders zou ik het graag proberen
wij geven de paarden in de zomer dus wel etherische knoflookolie met appelazijn en in alle boeken staat dat dat ook volledig zou ontwormen, maar het risico neem je gewoon niet

hoorde dat deze natuurlijke manier de darmwant niet zou beschadigen, een chemische doet dat altijd wel iets
het zou rond de 25 euro gaa kosten en dan zou het voor 12 maanden genoeg zijn
maar nu in het begin stadium zou je de gewone doseringen aan moeten houden en dan is het dus ook gigantisch duur
maar ok, als het gezonder is en het werkt... zou het er voor over hebben

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 15:08

Ah, kruidenvrouwtje Dan ken je boerenwormkruid waarschijnlijk ook wel, is een kruid die bekend staat om zijn wormverdrijvende werking.

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 17:50

Even voor de discussie:
waarom is het geven van een "natuurlijk" product aan je paard beter dan een chemisch?
Wanneer je van het chemische weet wat de werking is, hoe de werking is, en ook wat dus de eventuele bijwerkingen etc zijn, en dat bij een natuurlijk product lang niet altijd duidelijk is?

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:46

Ik vind het riskant. Hoe weet je of het goed genoeg helpt? Vaak zie je dat niet aan de buitenkant en kom je er alleen door mest- en bloedonderzoek achter.
Vergelijkbaar als met honden vlovrij houden met knoflook - dat gaat vaak goed, maar soms helpt het toch niet en krijg je een plaag....(in dit geval in ieder geval goed te merken).

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 19:00

kaneel zit er in voor de smaak.
peprmunt zit er in, omdat er kramp opheffend is. Voor het geval er darmkrampen ontstaan door het serven van wormen.
thijm is wormverdrijvend.
kleefkruid is ontstekingsremmend, voor het geval er reacties in de darmwand ontstaan door afgesorven wormen.
cayennepeper weet ik niet wat voor werking die heeft.
Van de kwassieboom is mij onduidelijk waarom dat er in zit, het stimuleerd de galblaas.
Knoflook is eveneens krampopheffend EN wormverdrijvend.