hoefbevangen mede door de dracht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ikisik

hoefbevangen mede door de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 09:02

Hoi,
Nou mijn pony staat nu sinds 2 weken op stal,omdat ze voor het eerst in dr leven bevangen of bijna bevangen is geweest.. Ze heeft een week helemaal niets gehad en we zijn nu langzaam aan het opbouwen met wat eten.
Ze heeft hier nog nooit last van gehad (ze is nu 6) en dit jaar loopt ze voor het eerst drachtig, nu hoor ik van steeds meer mensen dat het ook met de dracht te maken kan hebben.. Hebben jullie hier ervaring mee?
Alle reakties zijn welkom!!

zwartepaerd

Re: hoefbevangen mede door de dracht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:57

Uit ervaring weet ik wel dat een paard/pony hoefbevangen kan raken door een verstoorde hormoonhuishouding. Misschien is dat bij jouw paard het geval?

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:35

Nou ik denk het wel omdat ze het nog nooit heeft gehad.. En ik heb haar zelf gefokt dus heb ik haar al 6 jaar in handen.. Bedankt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:03

de mijne was het bijna na de bevalling.

ze heeft een dood veulen gehad met 314dgn dracht.

en een uur later liep de koorts hoog op en toen de DA kwam had ze 39.7 C en dat liep nog op.
ook klopte haar aderen in haar benen [vlakbij haar koten]
en dat was een begin van hoefbevangenheid,ze heeft daar spuiten voor gehad en gelukkig is het niet doorgezet.

maae ik heb gehoort dat wanneer een paard drachtig is[!] het geen last kon krijgen van hoefbevangenheid.
of je moet extreem gaan overvoeren!

houdt het maar goed in de gaten.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:14

Tijdens de dracht en na de bevalling kan een merrie hoefbevangen worden. Het kan onstaan door ontstekingen, stress, hormonen, de grotere hoeveelheid eiwit in de merriebrok, enz. Onze merrie is na de bevalling hoefbevnagen geworden, We moesten het veulen eruit trekken daar de merrie in schock was. Anders was het veulen gestikt. De mnerrie had hierdorr het geboortekanaal gescheurd. Hierdoor was bloed terug gelopen in de baaarmoeder en ddeze is ontstoken geraakt. Een comb. hiervan veroorzaakte een hoefbevangenheid waar we gelukkig op tijd bij ware. ze heeft geen hoefbeenkanteling maar heht is wel chronisch gebleven.

ikisik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 11:29

Nou meiden dat klinkt niet positief... maar ik ben er ook gelukkig VET optijd bij geweest.. Ze staat nu nog steeds opstal en daar blijft ze voorlopig ook.. Ben wel alweer lekker conditie aan het opbouwen.. maar ik blijf allert!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:36

gelukkig dat ook jij er op tijd bij was!

de mijne heeft 2 weken op een zandweitje met beetje hooi gestaan,en is daarna de wei weer op gegaan.

ze heeft er gelukkig niets aan overgehouden.