bloedwormen: symptomen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kyra

bloedwormen: symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 08:32

Hallo allemaal!
Weten jullie ook welke symptomen er zijn als een paard bloedwormen heeft? En dan vooral het beginstadium, waar moet je op letten?
groetjes Janine

Esmeralda

Re: bloedwormen: symptomen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:36

volgens mij worden ze in snel tempo flink mager
als ze hoesten spugen ze dan nogweleens een wormpje mee!(of bij longwormen!!)
En als je denkt dat je paardje het heeft, laat even zijn bloed nakijken, dan heb je sneller antwoord, en kan je met besrtijden beginnen. Je kan wel altijd ontwormt hebben, maar soms is de worm zo hardnekkig dat je even iets anders moet geven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:58

geef een goede wormenkuur als hij dan die wormen heeft zie dat in de mest.
dan kan je bij de dierenarts een kuur gaan halen voor bloedwormen.

deze wormen komen echt niet uit de mond hoor!

bloedwormen zijn wel gevaarlijk,ze `eten`zich door de wand van de maag en darmen heen om voedsel uit de darm op te nemen.

goed de mest in de gaten houden!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:11

ik had altijd begrepen dat een wormenkuur bloedwormen niet kunnen ondervangen. Ik weet ook niet of ze bloedwormen heeft. Vanochtend heb ik de veearts gebeld voor info en overleg, maar helaas, uitgerekend vandaag heeft hij wordt hij door iemand anders waargenomen. Morgen bel ik weer. Ik wil dit graag met hem bespreken.
Ik dacht ook dat bloedwormen in een beginstadia niet in de mest te vinden waren.

Verder wil ik weten, naast vermagering, wat voor symptomen er in een beginstadium zijn.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:22

Doffe vacht, lusteloos, vermagering,

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:36

dan zijn het zeker de longwormen die ze kunnen ophoesten

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 00:39

Longwormen krijgen paarden niet snel, behalve als ze samen met ezels staan.

Koop gewoon een goede ivermectine wormpasta en geef die aan je paard. Na 24-48 uur de mest even goed uitpluizen / uit elkaar halen en je ziet of hij bloedwormen (stronggyliden ) heeft gehad.
Ze worden bloedworm genoemd omdat ze rood zijn.
Het is er wel weer de tijd voor.........weet niet waneer je voor het laatst hebt ontwormd en met welk middel, maar geef hem gewoon een goede wormspuit en je bespaard weer op de DA.

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 07:39

bedankt voor je reactie, heb vanochtend ook even met de VA overlegd en ze is wel met regelmaat ontwormd, maar geef beide paarden voor de zekerheid toch nog maar een wormspuit. Kon geen kwaad zei hij. Dus dat gaan we eerst maar doen.
Bedankt!

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:13

Citaat:
bedankt voor je reactie, heb vanochtend ook even met de VA overlegd en ze is wel met regelmaat ontwormd, maar geef beide paarden voor de zekerheid toch nog maar een wormspuit.

Bij mij was het exact hetzelfde verhaal, mijn paard wordt altijd goed ontwormd maar toch had ze plotseling bloedwormen. Ze had overigens geen symptomen, van de een op de andere dag (dag na het ontwormen) zat haar mest vol met kleine rode wormpjes. Op advies van mijn va heb ik haar vervolgens 2 weken later eens ontwormt met Equest en vervolgens na een week of 4 weer. Volgens mijn va is Equest de enige wormenkuur die echt effectief is tegen bloedwormen.

Inmiddels zijn we weer een aantal maanden verder en heeft mijn merrie geen last meer van bloedwormen. Succes met je paard!

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:27

Dat van Equest zei mijn veearts inderdaad ook al..precies hetzelfde.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 12:37

Het is normaal dat er bij paarden wormen gezien worden na het ontwormen, die zijn verlamd of dood door de wormspuit.
Het heeft geen enkele zin om na 2 weken weer te ontwormen, je zal dan ook niets vinden. Pas na 8 weken en bij moxidectine 13 weken kan je weer wormeieren vinden in de mest, dit zie je alleen met mestonderzoek, niet met het blote oog.

Als je netjes elke 8-10 weken ontwormd met een goede ivermectine of moxidectine pasta zal je ook geen wormen meer zien.
Zie je ze wel, dan heb je de keren ervoor het verkeerde middel OF te weinig gegeven. Dit gebeurd in 5 van de 10 gevallen

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 13:55

maar ik denk dat ik het niet helemaal begrijp:

Stel: je ontwormt jouw paard en ziet idd wormen in de mest, dat betekend dat het paard al besmet was. Maar dat betekend ook dat er dus worm-eitjes in de darmen kunnen zitten.
Dan heeft het geen zin om na 2 week weer te ontwormen om die 'resten' te verwijderen? En dat zou dan dus na 8 weken moeten?

Gewoon interesse hoor.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 20:32

Jep.
Een paard 100 % wormvrij krijgen bestaat niet, ook niet met de beste middelen en al stop je het er elke 2 weken in.

Het is zelfs zo dat en paard weerstand opbouwd als hij wat wormen heeft en het daarom zelfs positief kan zijn.

Ontwormen moet je wel blijven doen om explosies te voorkomen, die wel schadelijk zijn.
Dus te veel wormen is schadelijk.
Elke cyclus van elke worm is anders, daarom kan je nooit exact zeggen waneer je moet ontwormen. Het beste is dan ook om het elke 8-10 weken te doen, dan zit je het beste qua timing......

Klinkt raar, maar tis waar..........

Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-05 15:09

oke, hartstikke bedankt voor jouw reactie en duidelijke uitleg!