Gezocht: goede DA regio Ede die staand castreert

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callippo

Gezocht: goede DA regio Ede die staand castreert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:21

De zoekmachine werkt heel erg slecht, dus kon daar helaas geen geschikt topic vinden hierover.

Ik zoek een DA in de regio Ede (veenendaal, Lunteren, Wageningen, Arnhem, Heteren) die jonge hengsten staand castreert. Mijn eigen DA doet dat namelijk alleen liggend en dat is een stuk ingrijpender.

Het gaat om een hengstje van 7 mnd.

Ook negatieve verhalen zijn welkom trouwens, zodat ik kan horen waar ik juist NIET naar toe moet!

Kasss

Re: Gezocht: goede DA regio Ede die staand castreert

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:21

Ik zou wel eens willen weten waarom je m staand wil laten castreren. Liggend castreren is veel diervriendelijker en hygienischer, ze kunner er beter bij en alles wordt op gemak gedaan. Oke t is niet leuk om je paard ineens om te zien vallen dat snap ik maar t is geen ramp.

ben benieuwd naar je reactie.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:24

Ik heb inderdaad ook voor liggend gekozen, mijn paard is niet volledig onder narcose geweest, maar wel plaatselijk verdoofd en heeft spierverslappers gehad.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:51

Ja liggend lijkt mij gewoon een stuk beter, maar goed ik kan t mis hebben en dan hoor ik t graag..

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 14:30

Omdat een staande castratie vaak een stuk sneller gaat en het paard minder verdovingsmiddelen krijgt. Bij een jong paardje heb ik het liefst zo min mogelijk giftige stoffen in zijn bloed.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:56

Ja dat snap ik wel hoor, ieder zijn voorkeur. Die giftige stoffen zijn niet niks, daar heb je gelijk in. Helaas weet ik niemand (meer) die staand castreert... Helaas maar ik zal mijn oren voor je openhouden

Wat doe jij eigenlijk met naturalhorsemanship? Heb je hier ervaring mee?
Ben eigenlijk best nieuwschierig...

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 08:54

Ik heb alle mogelijkheden met betrekking tot de castratie van mijn hengst doorgenomen. Ik woon in Zeist en kan zelfs niemand vinden die nog op locatie wil komen om te castreren. Ze hebben allemaal het liefst dat je hem naar de kliniek brengt en castreren hem dan daar op de tafel. Mijn paard wordt nu op de uithof in Utrecht gecastreerd. Hij moet dan 5 tot 10 dagen op de kliniek blijven. Maar dan is alles wel genezen en heb ik zelf geen nazorg meer. Naast mijn drukke baan vind ik dat toch wel lekker.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:54

Nou hier in Gelderland kan t gewoon hoor , komen ze naar je toe om t te doen.

Vaak in de wei en dan hup even de stal in en vervolgens zsm weer de wei in om t goed te laten luchten en genezen.

Volgens mij is zo´n kliniek hartstikke duur, of vergis ik me nu?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 10:19

wiegert van dam

woont in putten of voorthuizen (even googelen) die doet het nog wel,

al heb ik mijn hengst door de da laten doen
sas

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 16:09

Hai Callippo, wij hebben onze Rex staand laten castreren. Is prima gegaan en na een uur liep hij al weer buiten met Veseo. Het is een paar dagen dik geweest maar verder helemaal geen zorgen gehad. Rexje heeft er geen last van gehad. Ze hebben tegenwoordig een dierenkliniek. Dierenkliniek de Kreel heet het en het zit in Ede. Kreelseweg 85
6718CB Ede gld
Tel: 0318 610575

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 20:01

Thanks cookies! Ik ga hem zo gauw mogelijk bellen!
Enne: ik moet nog steeds weer eens bij je langskomen voor 2 NH lessen die je nog van me tegoed hebt het

@Kasss: ik ben nu zo'n 6 jaar bezig met (diverse vormen van) NH en ik beheer het grootste NH forum van NL: www.naturalhorsemanship.nl

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:24

d
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 19:47

janna schreef:
In lunteren zit Bos veeservice op de Klomperweg. Die heeft heel veel ervaring met castreren, en doet het ook staand.

We hebben het over dezelfde volgens mij. Ze hebben nu een kliniek in Ede. Bos was in inder geval wel degene die Rexje gecastreerd heeft, ik kon niet meer op zijn naam komen.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:11

d
Laatst bijgewerkt door janna op 11-06-22 21:16, in het totaal 1 keer bewerkt

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 21:49

Harry van Elst (dap veenendaal) doet het ook staand dacht ik.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:23

Ik heb mijn jaarling laten castreren door Dhr. Duijn uit Leersum. Hij is castreur en werkt samen met een dierenarts.
Ze doen het op locatie en staand. Het was vrij snel gebeurt en zonder verdere problemen.

Sjolvir

niet staan, maar liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:31

Laat hem lekker liggend castreren, veel beter!!! Dierenarts kan alles veel beter ontsmetten etc. En risico voor je paard kleiner.. Tevens geef ik elke dierenarts die zijn eigen leven hem lief is groot gelijk om niet staand te castreren... Tijden veranderen! katten worden tegenwoordig ook niet meer zonder verdoving gekastreerd niet waar?!.... Dus laat je paard gewoon neerleggen of in de wei (niet doen in het vliegen seizoen!) of bij een kliniek. Bovendien zijn tegenwoordig de narcose middellen veel veiliger dan vroeger....

orion1996

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:36

Mijn paard is staand gecastreerd (in Ede maar zou niet weten door wie omdat ik hem hiervoor terug heb gebracht naar zijn vorige eigenaar omdat die nog een paard had die gecastreerd moest worden die dag).
Hij was in 3 weken helemaal genezen en heeft nergens last van gehad (voor zover je dat zo mag noemen als ze je ballen eraf halen )
Van 9 van de 10 liggende castraties die ik heb zien gebeuren om me heen hebben de paarden complicaties gekregen. Zowel bij "weiland castraties" als die op een dierenkliniek. Alle staande die ik heb zien gebeuren zijn goed gegaan zonder complicaties. Maar dit is dus mijn ervaring.

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 07:03

Callippo, ik moet je zeggen dat t volgens mij allebei gewoon kan hoor....
Het is maar net wat je wilt en wat jou t meest aanspreekt. Als staand echt zo dieronvriendelijk was zouden ze t toch verbieden?! Ben trouwens echt geinteresseerd in je site, spreekt me echt aan. Misschien dat we elkaar een keer treffen als t zover is

Cookies

Re: niet staan, maar liggen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 08:54

Sjolvir schreef:
Laat hem lekker liggend castreren, veel beter!!! Dierenarts kan alles veel beter ontsmetten etc. En risico voor je paard kleiner.. Tevens geef ik elke dierenarts die zijn eigen leven hem lief is groot gelijk om niet staand te castreren... Tijden veranderen! katten worden tegenwoordig ook niet meer zonder verdoving gekastreerd niet waar?!.... Dus laat je paard gewoon neerleggen of in de wei (niet doen in het vliegen seizoen!) of bij een kliniek. Bovendien zijn tegenwoordig de narcose middellen veel veiliger dan vroeger....

Het paard wordt wel verdoofd hoor, ander slaat ie de DA naar een ander zonnestelsel. Onze Haflinger kreeg een roesje. Toen het goed ingewerkt was werden 2 kleine sneedjes gemaakt. De ballen kwamen eruit. Er ging een tang op om de boel af te klemmen. Na 10 minuten ging de tang eraf met ballen. Nog een beetje spoelen en een antibioticaspuit erin. En hup hij waggelde al weer naar buiten. Na een uurtje was hij weer helemaal de oude. Veel fijner voor je paard, geen stress en geen risico van een narcose, die toch erg gevaarlijk is.

callippo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 20:59

Bedankt voor al jullie meningen ook!

Een extra reden waarom ik het graag staand wil laten doen, is omdat mijn eigen ex-hengst wel liggend gedaan is, dit meer dan een uur duurde, een bal een tijdje 'niet te pakken' was omdat hij die terugtrok ofzo en de wond na een maand nog niet genezen was, maar er een dikke ontsteking van binnen zat...

Er is uiteindelijk voor meer dan 500 kg paard aan narcose in gegaan (hij weegt zelf hooguit 400) en bij het opstaan is hij 5x ernstig gevallen.

Nu moet ik zelf nog wel eens zien of het staan dan beter gaat, maar van alle verhalen die ik gehoord heb, ging dat allemaal erg vlot.

Enne Kasss: kom anders 11 september naar Arnhem, naar de NHdag kun je me meeten

Kasss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-05 08:17

Callippo Ik zal het in me agenda noteren ..
Neem aan dat t paardje niet mee hoeft ?
Trouwens wel erg dat t met de vorige castratie niet soepel is verlopen, het vallen is inderdaad erg zielig en ook best eng om te zien. Als je t staand wil doen moet je je zeker niet om laten praten, ieder zijn voorlkeur !!

Misschien tot de 11de !!

Sabrina89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:23

Nog nooit een staande gezien in het echt !
Zou het wel graag eens willen zien