Kale plek op staart

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

Kale plek op staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 17:14

Ik kwam er gister achter dat mijn paard een hele kale plek op zijn staart heeft. Het heeft een beetje een ruitjesvorm en is ongeveer 4 cm hoog en iets van 1,5 cm breed. Het zit bovenaan (niet helemaal) maar er vallen gewoon haren overheen dus je ziet het niet zo zitten. Er zitten nog een paar haren op en er zitten geen korsten op. Mijn paard schuurt wel soms zijn staart maar er zijn nog nooit van zulke grote kale plekken gekomen. Zijn haren breken dan alleen voor een deel af. Ik zag het gister en toen had hij niet geschuurd. Mijn vader en zus zijn de dagen ervoor geweest en die hebben het niet gezien maar mijn vader let daar niet zo op dus het kan best zijn dat het er toen al zat.
Het ziet eruit alsof er zo een hele pluk haar los is gelaten. Dat zou dan in zijn stal moeten liggen (of in de wei maar hij schuurt denk ik alleen op stal) alleen mest de stalhouder uit dus zien wij niet of er een pluk haar ligt.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Zal het van het schuren zijn of van wat anders?

Hij word trouwens gewoon op tijd ontwormt en heeft nooit iets om zijn staart gehad wat heeft gekneld oid (zoiets zag ik een keer op bokt maar dat was veel erger).

Ik zou morgen eventueel een foto kunnen maken.

Aramat

Re: Kale plek op staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 15:34

Niemand die weet wat dit kan zijn?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:02

Zomereczeem?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 17:43

yup..denk ik wel.

haal een flesje hydrocortiderm bij de dierenarts, kost ongeveer 7 euro, elke dag dat plekje even licht ermee insmeren.

hydrocortiderm is een antibiotica zalf die ontsteking en jeuk tegengaat.
als je dit een weekje gebruikt zal je zien dat de plek weer wegtrekt..

doe ik momenteel bij mijn zomereczeem pony, die schuurt niet echt in zijn staart maar d'r zat ook zo'n open plek in, nu ik daarmee smeer trekt t al mooi weg..

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 20:25

Horen er dan niet allemaal schilfers op te zitten?? Zijn huid zelf ziet er namelijk 'mooi' uit. Is dit niet laat in het seizoen voor zomereczeem?

We hebben nog wat spul liggen dat tegen schuren is, had iemand van de DA gehad toen haar pony schuurde. Als dat op is gaan we wel ff langs de DA.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 06:42

nee de mijne heeft namelijk nooit last van schilfers, dus dat hoort er niet echt typisch bij.

die schilfers komen pas als je gaat smeren met zalfjes, tenminste bij mijn pony wel..

en laat in het seizoen?
nee, schijnt dat het namelijk te maken heeft met bepaalde voedingsstoffen in het gras, als de mijne op een nieuw stuk land komt te staan, al zal het september zijn dan reageerd hij er wel op..

is er bij die van jou iets veranderd in voeding? op een ander stuk land gekomen?

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 09:21

Nee hij staat nog steeds op het zelfde zielige kale stukje Hij is wel 2,5 week mee geweest naar de veluwe. Daar was het gras ook kort maar heeft hij wel ander brok gehad. Van de veluwe zijn we nu alweer iets van 3 weken thuis. Kunnen die plekken hierbij blijven of ook steeds erger worden en dat hij dalijk ook zijn manen gaat schuren?
Je merkt dat ik er geen verstand van heb

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:26

het kan zo blijven, het kan overgaan, het kan erger worden.
denk dat t misschien toch te maken heeft met de andere brok die hij heeft gehad.

bij een paard duurt het geloof ik altijd iets van 2-3 weken voor ze wennen aan nieuw voer, dus dan zou t nu ongeveer weer moeten wegtrekken bij je diertje..
volgende keer gewoon je eigen voer meenemen denk ik..

denk ik even afwachten..je kunt misschien even de staart een keertje wassen met betadine shampoo of teershampoo( kun je kopen bij de meeste drogisten)

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 11:48

Ik dacht dat het niet zo heel veel kwaad kon om ander voer te geven, het was wel allebei basisbrok maar van verschillende merken. We hadden iets van 12 kilo van stal mee en we hebben steeds een halve van stal en een halve andere gegeven totdat die van stal dus op was. Was een beetje lastig om voor 2,5 week biks mee te nemen en we hebben half stalgeld betaald dus is ook niet zo eerlijk als we dan wel veel biks meenemen
Betadine shampoo hebben we wel dus zal het daar mee wassen. We hebben alleen koud water uit de slang dus das een beetje koud op de staartwortel denk ik. Gooi ik er wel een emmer met warm water overheen ofzo
Dankjewel voor het helpen iig!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 18:03

ik heb vanmiddag even ene foto gemakat van de plek op mijn pony zijn staart.
bij hem is het dus echt zomereczeem.

Afbeelding
Afbeelding

weet niet of het er ook zo uitziet?

ik moet nu dus een kuur hydrocortiderm doen, een week lang smeren en kijken of het beter word...

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-05 11:28

Plek op de staart van mijn paard is bijna drie keer zo groot, maar wat smaller! Bij mijn paard is het niet zo rood maar gewoon dezelfde kleur als de rest van zijn staartwortel. Als ik het niet vergeet maak ik dinsdag een foto.