Kramperigheid.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jemawi

Kramperigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:04

Wie kan me er meer over vertellen?

Ik heb het vermoeden dat één van mijn pony's het heeft.
Paar weken geleden heeft ie last gehad van zijn rug, we zijn rustig aan weer gaan rijden toen hij hersteld was. Zonder zadel, vermoedelijk komen de rugproblemen door het (oude) zadel.
Een dikke maand is het ontzettend goed gegaan, nu is afgelopen zaterdag de smid geweest en sindsdien loopt ie heel vreemd.

Zeker op 't harde trekt ie één van zijn achterbenen heel vreemd hoog op, om de paar passen. In draf is er weinig van te zien.
Ook is hij erg ingevallen en als hij staat te grazen houdt ie één been af en toe opgetrokken. Daarnaast loopt ie met andere benen, zowel voor als achter, erg kort. Echt kreupel is hij niet, meer stijf.
Ik wil nog even een paar dagen afwachten voor de DA, als het dit weekend niet beter wordt, maak ik direct een afspraak.

De symptonen lijken me op de juiste plaats, maar waar komt het vandaan en is het ernstig?

Renske_

Re: Kramperigheid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:03

klinkt als hanetred, iig dat in stap 1 been hoger optrekken
maar dat hij met de andere benen kort loopt klopt er dan weer niet helemaal bij, dus ene bezoekje aan de DA kan geen kwaad

maar met hanetred kan je in principe gewoon rijden, alleen op wedstrijden zal de jury het als onzuiver/tactfouten aanrekenen en is het echt heel duidelijk dat heb je zelfs kans dat je de ring uit wordt gestuurd omdat ze hem kreupel vinden

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 14:10

Het kán zijn dat ie nog wat kort loopt van het bekappen afgelopen zaterdag. Dat gebeurd anders nooit, maar ik kan het anders ook niet plaatsen.

Ik heb zondag zelf even op hem gestapt, het voelt heel raar aan. Maar je kan dus normaal gesproken gewoon rijden?

DA moet ik even voor gaan zoeken. Onze DA zit hier vlakbij, maar om één of andere reden is ie daar doodsbang voor, op die manier is ie on(be)handelbaar.

Dat ie één been steeds optrekt tijdens grazen, hoort dat er ook bij?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:34

Zo snel mogelijk naar de osteopaat. Nu kan het misschien nog hersteld worden, later misschien niet meer.

Uit jou verhaal lijkt het of er een wervel verkeerd zit, waardoor er een zenuw knel zit, dit kan de kramperigheid en raar lopen veroorzaken.

hij kan ook atactisch worden als het te lang duurt.
Ik denk dat jou paard gekraakt/ gemanipuleerd moet worden in de rug en dat dan de meeste klachten over zijn.
Je gaf ook al aan dat hij last van zijn rug heeft gehad, vandaar deze reactie van mij.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 16:46

Wat is een osteopaat precies?

Ik heb al contact gehad met mijn DA over eventueel fysiotherapie of kraker. Hij belt me maandag terug met adressen, misschien kan ik daar wat mee.

Komt een osteopaat ook aan huis? Hij is erg bang op de trailer, dus als het anders kan, dat liever.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 21:07

Osteopaat is een soort van kraker, maar kijkt ook naar de spieren.
Sommigen komen ook aan huis.
Maar bij jou in de buurt weet ik het niet.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-05 21:56

kiana schreef:
Osteopaat is een soort van kraker, maar kijkt ook naar de spieren.
Sommigen komen ook aan huis.
Maar bij jou in de buurt weet ik het niet.

Ok, maar dan is fysiotherapie toch vergelijkbaar? Of zie ik dat verkeerd?

Het ging donderdag trouwens heel goed, hij heeft geen stap verkeerd gezet. Na een nacht met slagregens en behoorlijke kou (voor de tijd van het jaar en met zomervacht) was ie vandaag weer helemaal verkrampt en stond te trillen. Heb 'm ff een deken opgelegd en op stal gezet totdat ie weer wat relaxter was.
Ik ga er nu wel even druk achter zetten, het zit me niet lekker.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 23:56

Een Fysio werkt op de spieren, een Osteopaat ook op de botten.