Kan dit slokdram verstopping zijn geweest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Margriet_

Kan dit slokdram verstopping zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 10:44

Ok nou ja sommige weten misschien wel dat wij in mei een paard hebben verloren aan iets wat we nu eigenlijk nog steeds niet weten. Zie het hele verhaal mijn onderschrift. Het paard was die dag erg sloom. Ze heeft 's ochtends gewoon haar (gras)biks met haver opgegeten. 's middags om +- 16.00 uur viel het mij op dat ze sloom was en met haar hoofd naar beneden stond. we hebben haar binnen gehaald. Ze had kegels aan het uier wij dachten dat alles door het veulen kwam en hebben het veulen eruit laten halen. Ze keek er niet naar om. Om ongeveer kwart over 10 's avonds kwam er maaginhoud uit haar neus. Ze had ook koude oren. Ze hinnikte de hele tijd. Ze stond dus weer de hele tijd met haar hoofd naar beneden. Maar ze was ook heel wankelig met haar benen. Ze ging liggen etc. Veearts dacht aan darm draaing wat niet het geval was. DA heeft nog met een sonde via haar neus weer troep eruit gekregen. Hij dacht dat het veulen alles van binnen had kapot getrapt met zijn super lange benen. Hij zei dat het beter was om het paard in te laten slapen.

Hebben wij het 7 jarige paard voor niks in laten slapen? Of was het echt niet meer te redden geweest??

Ik hoop dat wij er niks meer aan hebben kunnen doen, maar ik wil wel weten of het slokdarm verstopping kan zijn geweest. Al vast bedankt voor jullie reacties!

Selena87

Re: Kan dit slokdram verstopping zijn geweest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:06

Mijn paard heb ik ook een tijdje op grasbrok hebben staan.
Tot op een gegeven moment het zelfde vertoonde als jou paard met zijn kop naar beneden hangend en hoestend.
Er kwam allemaal groen slijm uit zijn neusgaten en mond.
Hij leek over te geven (wat een paard dus niet kan).
We wouden het heel even aanzien half uurtje zoiets we dachten dat er een brok verkeerd wat gevallen uiteindelijk hield het hoesten op en kon hij weer normaal zijn hoofd ophouden.
Later hoorde ik dat het nog wel eens slokdarm verstopping geweest kon zijn alleen heeft hij het zelf op kunnen lossen en de verstoppping eruit "gehoest.' Ik ben over gestapt naar andere brok en heb er nooit meer last van gehad.
Ik denk dat het kwam omdat grasbrok erg stoffige brok is.

Wel erg vervelend dat je dit paard in heb moeten slapen.
Hopelijk kom je er een beetje uit

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 11:18

Ja grasbrok zet uit. Maar mijn vader wil dat we dat voeren. omdat het veel goedkoper is.

loveprince

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:13

mijn pony heeft slokdarm verstopping gehad
hij at bix en dronk te wijnig hij heeft ook gebraakt en veel gehoest.de da heeft een lange slang zijn neus in geboord en je wil niet weten wat daar uit kwam!!!
hij krijgt nu musley en ik doe poeder voor kalven in zijn drinken dat heeft een bepaalde smaak waardoor ze lekker veel gaan drinken dit helpt goed. hij heeft het overleefd GELUKKIG!!!!

Joey89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 21:59

Vandaag was ik op stal foto's aan het maken van mijn paard en die kreeg allemaal van die rare stuptrekkingen met zijn hoofd, en wilde gaan liggen, ik hele stal erbij gehaald (kon koliek zijn ) Toen hebben we de da gebeld en die zou komen. Ondertussen moesten we met hem gaan stappen. Hij was heel rustig en sloom (zeker voor hem, hij is normaal altijd hyper en snel snel). Na een tijdje stappen ging hij hinniken, waardoor hij ging hoesten. Daar kwam toch een hoop groen slijm uit zijn mond! Toen was het ergste wel voorbij en kwam de da. Hij legde me uit dat mijn paard dus slokdarm verstopping had. Maar hij was al helemaal weer in orde.

Joey89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:00

Vergeten te vertellen, maar de da vertelde dat slokdarm verstopping bijna altijd binnen 10 minuten wandelen voorbij is. Anders dus de da bellen.

Selena87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 22:53

Ja dat had ik dus ook ik ging rondjes met mijn paard wandelen en toen na een paar keer hoesten was het weg.

Margriet_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-05 10:47

Ja maar kan dat paard van ons het ook hebben gehad? De DA zegt dat het iets anders was maar als ik zo alle symptomen bekijk van een slokdarm verstopping ga ik toch wel ernstig twijfelen!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 11:17

minnie_muis schreef:
Ja maar kan dat paard van ons het ook hebben gehad? De DA zegt dat het iets anders was maar als ik zo alle symptomen bekijk van een slokdarm verstopping ga ik toch wel ernstig twijfelen!

Zo aan de symptomen te horen lijkt het een slokdarmverstopping. Die op te heven is d.m.v. spoelen met een neussonde. Grasbrok is minder geschikt voor paarden daar het gigantisch uitzet. het veroorzaakt regelmatig slokdarmverstopping.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 11:19

mijn paard heeft ook slokdarmverstopping gehad. De symptomen klinken idd als een slokdarmverstopping... Wat ik me afvraag is hoe jouw dierenarts erop kwam dat het veulen alles had kapot getrapt, alleen maar omdat er maaginhoud uit de neus kwam...
Daarnaast neemt een dierenarts niet zomaar een beslissing om het leven van een paard te nemen als het echt alleen maar een slokdarmverstopping zou zijn geweest. Dat zou wel heel erg zijn :S
In tegenstelling tot andere paarden kon mijn paard dus wel overgeven. Echt dát wil je gewoon niet meemaken/zien.
Hij had allemaal slijm uit z'n neus en ik had maar meteen de dierenarts gebeld aangezien hij ook van die piepgeluidjes maakte en begon te kokhalzen. Nog geen 10 minuten later rondjes gelopen te hebben kwam er een hoop slijm met voedselresten uit z'n mond en neus!
De dierenarts heeft er met een sonde nog erg veel troep uit gekregen!
wat de oorzaak ervan was weten we nog niet zeker...
1) hij drinkt te weinig en vreet te veel
2) De muesli die hij kreeg nadat hij uit de wei kwam zette zodanig uit tot het een prop vormde...
3) hij had zich verslikt in een stuk wortel...

Uit voorzorg weken we zoveel mogelijk het voer. In het begin kreeg hij er diaree van, maar nu heeft hij hele mooie drollen. Tot nu toe hebben we geen verstopping meer gehad (zo'n 2 maanden na de slokdarmverstopping).
Als je grasbrok voert laat het dan eerst een nacht weken voordat je het voert! (net als de suikerbietenpulp) het zet enorm uit en zo krijg je juist slokdarmverstopping. Het is niet levensgevaarlijk, maar het kan wel de slokdarm ernstig beschadigen...