Hoefijzers tegen het corrigeren van de benen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph__

Hoefijzers tegen het corrigeren van de benen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 15:26

Ik ben dus geinteresseerd in een paard, dit gaat om een 3 jarige merrie met een erg goede springafstamming.
Nu heeft de eigenaar erbij vermeld dat de merrie voor op ijzers loopt omdat het een scheef voorbeen heeft, en dit is om te corrigeren.

Klopt dit en in hoeverre kan het gecorrigeerd worden ? Blijft het paard er last van houden, of komt het allemaal na verloop van tijd goed ?

Ik zou het erg op prijs stellen als iemand mij hierover wat meer wil informeren.

Armaris

Re: Hoefijzers tegen het corrigeren van de benen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 15:37

Dit kan bij paarden op een jonge leeftijd gecorrigeerd worden,het kan gecorrigeerd worden tot het een goede beenstand heeft
Het is natuurlijk een hele aanpassing

Als je de stand wilt corrigeren doe je dat best nu,rond die leeftijd,bij oudere paarden kan dit niet meer

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:04

Inderdaad, wil je corrigeren dan moet je daar optijd bij zijn.
Maar er lopen genoeg paarden in de top rond die een scheve beenstand hebben hoor.
Nou weet ik niet hoe scheef dat die beenstand is bij dat paard, maar als het niet drastisch is en hij is verder klinisch en rontgenologisch goed dan zou ik een paard daar niet op laten staan.

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 17:21

Oke, en is door hoefijzers de enige manier om dit te corrigeren ? Of moeten er meer dingen aan gebeuren om dit weer goed te krijgen.. ?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 18:28

Normaal gesproken corrigeer je een beenstand zo vroeg mogelijk, dus al van veulen af aan, de groeischijven zijn dan nog niet dicht, deze sluiten zich omstreeks het 3e jaar. Omdat het paard (hopelijk) niet bereden wordt voor zijn 3e jaar is het dan niet nodig hoefijzers eronder te hebben, ze worden immers niet belast en lopen hoofdzakelijk in de wei.

Aangezien dit paard de 3 gepasseerd is en ws dus wel bereden wordt, kan het nodig zijn om hoefijzers eronder te hebben ivm slijtage van de hoef, mede door belasting. Als een hoef zg "binnendoor" moet worden gezet en het paard komt zowat elke dag toch even op het asfalt o.i.d dan zal het werk van de smid teniet gaan en de hoef zal zich weer vormen naar de stand die het wil. Vandaar dat ik de redenatie van die smid wel kan volgen.

3 jaar is echter wel op het randje....de vraag is of (als er nu net begonnen is met corrigeren) of dit geen averechtse werking gaat hebben zie; www.hoofcare.nl bij beenstanden

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 19:48

Mist schreef:
Aangezien dit paard de 3 gepasseerd is en ws dus wel bereden wordt, kan het nodig zijn om hoefijzers eronder te hebben ivm slijtage van de hoef, mede door belasting. Als een hoef zg "binnendoor" moet worden gezet en het paard komt zowat elke dag toch even op het asfalt o.i.d dan zal het werk van de smid teniet gaan en de hoef zal zich weer vormen naar de stand die het wil. Vandaar dat ik de redenatie van die smid wel kan volgen.

Oke, maar is het dan schadelijk als de beenstand niet helemaal is zoals het moet zijn ? Of zal het paard hier echt last van hebben ?
Ben erg nieuwsgierig wat dan de gevolgen kunnen zijn..

iig allemaal alvast bedankt!

lachmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:31

Of het paard er last van zal hebben en of het schadelijk is, is zo niet te zeggen.
Dan moet je het paard in het echt zien en er moeten foto's gemaakt worden.
Pas dan kun je zeggen of het schadelijk is.
Maar de meeste paarden hebben hier geen last van hoor.
Of het moet zijn dat ze in een extreme stand staan dan wel.

goldwing

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:15

kijk goed uit met de hoefsmid die je corrigerend beslag laat leggen
Heel veel hoefsmeden kunnen dit niet en verpesten meer dan dat ze goed doen
Mijn paard is 2 jaar lang niet goed bekapt heeft dus nu ongelijke hoeven die ik dus door een dure hoefsmid moet laten corrigeren
Het keuringsrapport van de oude eigenaar waren de hoeven gelijk 2 jaar later op mijn keuringsrapport word de aanmerking gegeven hoeven niet gelijk
Heb nu dus een hoefsmid die bekend staat voor zijn corrigerend bekappen ( hij doet geen goede paarden meer Alleen nog maar probleem paarden) die heeft er zo'n 3 tot 4 keer voor nodig om de hoeven weer gelijk te krijgen. Het verschil was dus maar minimaal en dan moet ik weer naar mijn eigen hoefsmid om het paard om te bekappen beslaan
Kijk dus uit laat niet zomaar een hoefsmid corrigeren

Steph__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:22

Okee, heel erg bedankt voor de handige tips en weetjes!
Dan is er nog 1 ding en dat is of het paard er meer last van zou hebben met springen dan bij dressuur ?

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 00:49

Een afwijkende beenstand geeft slijtage en dus meer kans op kreupelheid.
Een 3 jarige heeft nog niet veel gereden kilometers in de benen, dus zal het probleem nog niet zichtbaar zijn. Als het een aangeboren afwijking is en het is een ouder paard wat klinisch goed is zou ik de gok durven wagen.
Bij deze 3 jarige zou ik een foto's van dit been willen hebben.
Of het erger is bij springen of dressuur hangt af van de beenstand, waar zit de afwijking, hoe erg is het ?

Hoe lang zijn ze al bezig om het te corrigeren, of is het in 1 x gedaan ( niet slim)

Ik ben benieuwd wat de afwijkende beenstand is. Is het een toontreder, heeft het paard een steile of platte voet, het kan zoveel zijn.

Heb je toevallig een foto ?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 08:18

Mijn paard maaide met de voorbenen toen ik haar kocht, bovendien slofte ze een beetje. Maar met ijzers en correcte bekappen is daar nu (ze is 10) niets meer van te zien.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 16:49

Steph__ schreef:
Okee, heel erg bedankt voor de handige tips en weetjes!
Dan is er nog 1 ding en dat is of het paard er meer last van zou hebben met springen dan bij dressuur ?

Springen is veel belastender.
Als je echt wilt gaan springen, zou ik een paard kopen dan goed loopt zonder ijzers. Weet je "zeker" dat je geen problemen krijgt.