Merrie blijft melk (?) geven zonder veulen...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

judith

Merrie blijft melk (?) geven zonder veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 12:11

Beetje rare titel, maar weet het niet anders te verwoorden.. We hebben een 12-jarige merrie en die heeft 4 jaar geleden 1 veulen gehad.. Nu kwam ik er vanochtend bij het schoonmaken van haar uiers achter dat ze nog steeds melk(?) geeft. Het spoot er op een gegeven moment uit.. echt wittig was het en het rook ook naar melk.. Er bleven druppeltjes aanhangen, het idee van kegelen zeg maar..
Verder zijn de uiers niet opgezet en ook niet warm of wat ook en ze heeft er ook geen pijn aan.
Ik weet 100% zeker dat haar dochter niet meer bij haar drinkt, dus dat kan het ook niet zijn.
Wel hebben we erg veel problemen met haar met rijden, in een groep kan ze totaal niet en ze is vreselijk dominant en zit echt tegen pismerrie zijn aan.
Ze heeft al een keer een hormonenkuur gehad en toen is ze 3 weken poeslief geweest, maar zodra de kuur over was was het weer mis. (Tot mij gericht een blauw oog slaan aan toe!!) Maar dat ze een hormoonprobleem heeft was al duidelijk.. Maar dit had ik nog niet gezien?!

Heeft iemand hier misschien enig idee wat dit kan zijn? (buiten dat ik de DA moet bellen ) Ik kreeg zostraks al van iemand de tip haar te laten controleren op schijnzwanger zijn en om haar baarmoeder schoon te laten spuiten...

mariska32

Re: Merrie blijft melk (?) geven zonder veulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:54

wat ik er van weet is dat het uier ontstoken kan zijn of bij jou nog waarschijnlijker dat er een onsteking of kieste in de baarmoeder zit.
in elkgeval niet te veel aan het uier komen en een paar dagen lang elke keer met de slang het uier afspoelen met koud water.
let ook op het voer zorg dat de merrie niet veel eiwitten binnen krijgt.
zelf heeft een pony van mij een paar jaar terug ook melkgift gehad en bij haar bleek het te komen omdat ze zicht had op een veulentje bij de buren. dit is met schraal voer en afspuiten weggegaan.
schijndracht komt bij paarden wel eens voor maar niet vaak!
mocht dit na een of twee weken geen verbetering geven,hoe voorspelbaar ook,maar dan toch je merrie even na laten kijken.
dit komt niet zomaar!

succes

judith

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 18:24

Er staat geen veulen in de buurt, ook de afgelopen 4 jaar niet meer gestaan na haar eigen dochter, dus dat kan het niet zijn.
Zo'n 2 jaar geleden, toen haar dochter er dus al een jaar af was ofzo (en die is er echt een half jaar bij weg geweest bijna, dus echt goed afgespeend) toen heb ik dit een x eerder gezien, toen gaf ze ook nog melk. Maar daarna niet weer gezien (niet op gelet in elk geval) tot vanmiddag dus.. Ik heb alles goed schoongemaakt en ook afgespoten idd. Maar een ontsteking in haar uiers heeft ze niet, niks van een ontsteking te zien of te merken en ze lijkt het juist heerlijk te vinden als je eraan zit, heel apart. Als het idd niet verdwijnt dan ga ik toch maar eens DA bellen..

Nathalie w

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:13

Ik heb ditzelfde probleem ook bij mijn merrie gehad. Maar zij werd in die tijd dat ze melk bleef geven ook niet hengstig. Ik heb haar op een gegeven moment hengstig laten spuiten en dat lukte daarna verdween ook de melk. Dit alles wel na onderzoek dierenarts.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 14:07

Het kan zijn dat je paard schijnzwanger is. Zou er een DA bij halen.