zelf tanden vijlen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ellen21

zelf tanden vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 09:13

Als je zelf de tanden van je paard bij gaat vijlen zonder dat je er echt verstand van hebt, kan dat toch schade geven aan het totale gebit van het paard. Ik heb namelijk iemand op stal die het in z'n hoofd heeft gehaald om het zelf maar eens te gaan doen. Ik heb hier geen ervaring mee maar het lijkt me niet goed. Misschien hebben jullie adviezen of voorbeelden zodat ik dat aan haar voor kan leggen en dat ze dat beter aan de paardentandarts over kan laten.

ellepel

Re: zelf tanden vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:30

heeft ze een mondklem gebruikt?
en een zaklamp erbij?

zo nee, dan kan ze dat nooit goed doen.

domme actie en hoop dat t paard er geen nadeel van ondervind...

Ellen21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 10:35

Ze heeft wel een mondklem gebruikt en een zaklamp. Maar als je het een keer gezien hebt van een tandarts dan kun je dit toch niet zomaar zelf even gaan doen.

droebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:47

Ligt eraan hoe vaak ze het heeft gezien en of de dierenarts het goed voor heeft gedaan. Op m'n vorige stal stond iemand die een paard had waarvan 1 kies gigantisch vaak geveild moest worden. de dierenarts heeft het haar toen voorgedaan hoe het moest omdat hij het zelf onzin vondt om haar hiervoor op kosten te jagen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 13:02

Ik heb ook wel eens gehoord dat je het zelf kan doen maar dan moet je het wel eerst goed leren. Dus advies vragen bij je tandarts. ik zit er ook aan te denken om het eens te leren. Hoewel mijn paard een probleem heeft helemaal acher in de mond dus heel lastig. Ik zal het eens vragen deze week moet ie toch komen

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:17

Dit kan je idd zelf doen mits je goede uitleg heb gekregen en weet waar je mee bezig bent...Dus als ze dat heeft is het geen domme actie,integendeel zelfs!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:57

klopt, zolang het met klem en zaklamp gebeurt kan het namelijk wel , heb ooit een idioot bezig gezien zonder al dat spul en dat dier had zijn hele wangen openliggen en t hele verhaal eindigde in de kliniek...

vandaar dat ik er naar vroeg..

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:58

Het is niet echt moeilijk maar als je het nog nooit hebt gedaan De verleiding is meestal ook erg groot om te lang door te gaan met vijlen. Gewoon de DA of "paardentandarts" bellen dus, tenzij je heel goed weet waar je mee bezig bent.

DGKstudent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 20:31

niet klooien met je paard... het gaat heel vaak fout als mensen DENKEN dat ze het wel vaak genoeg hebben gezien terwijl ze in wezen helemaal niet weten waar ze mee bezig zijn...

als het mis gaat, dan is je paard de dupe..

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:14

Zo'n zelfde iets als het zelf bekappen van hoeven.
Laat haar de ellende op mijn website maar lezen!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:14

ohja, dat zijn ook wel heftige verhalen ja