Veel te dik !!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Serada

Veel te dik !!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 21:52

Ik heb een Fries van 7 jaar. Hij wordt meestal wel dikker als hij in het land staat maar dit jaar groeit hij als kool. Zelfs de laatste maand is hij zo dik geworden dat het een probleem gaat worden. Hij staat dag & nacht op weidegang en ik zit er nu zelfs aan te denken om hem volledig op stal te zetten voor een paar weken. Ik voer buiten zijn vitaminen om niks bij en ik rij zeker 4,5 keer in de week. Daarvan is 2 keer in de week les dus ook nog intensief. Ik wil hem op stal 3 maal daags op hooi zetten en gepast wat krachtvoer ivm het werken.

Zou dit werken of heeft iemand andere ideeen of tips

Kendra

Re: Veel te dik !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 23:08

De overgang van volledige weidegang naar helemaal op stal lijkt me wel erg groot. Bovendien denk ik dat je een structurele oplossing moet zoeken; als je je paard een paar weken op stal zet, maar daarna weer volledig in de wei, wordt het natuurlijk weer niks.
Ik heb ook een ruin die van lucht dik wordt, hij staat bijna de hele dag in het land (ongeveer 8 uur - dat is 1/3 van de tijd van die van jou!!), maar op een echt kaal stuk (er groeit echt veel gras dit jaar, vergeet dat niet, veeel meer dan de afgelopen 2 jaar, toen het veel droger was). Hij gaat 's avonds naar binnen, half schepje brok en een plukje hooi en dat gaat eigenlijk best.
Soms gaat het me toch niet van 't zin, dan gaat ie een paar dagen de paddock in met wat hooi.

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 08:25

Jah het zal inderdaad een grote overgang zijn maar ik ben niet in de gelegenheid om mijn paard s'ochtends naar het land te brengen. Ik kan hem wel de middaguren op het land kunnen zetten en dan eind van de dag weer naar binnen. Het is overigens niet meer de bedoeling dat hij nog dag en nacht het land opgaat dus zal tot aan het einde van het weidegangseizoen zo blijven. Hoeveel brok/hooi geef jij je paard nog bij?

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 08:29

ik zou eerst beginnen om hem 's nachts op stal te zetten dat ie een beetje aan de overgang kan wennen, heb je niemand op stal die jou paard 's ochtends naar het land kan brengen dat jij die van haar evt dan binnen haalt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:35

inderdaad eerst snachts naar binnen, krachtvoer is dan zowat niet nodig...

misschien een half schepje voor de vitamines...

kijk dit een week of 2 aan, zo lang duurt het wel voor je verschil gaat zien, een paard mag nooit te snel afvallen, dan kun je juist allerlei problemen krijgen...

later kun je dan nog weer het paard bijvoorbeeld smiddags ook nog enkele uren binnen zetten...

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:42

Ik heb een fjord die voorgaande jaren ook heel erg vet werd op de wei, en dan ging hij s'nacht nog naar binnen en ik reed ook zo'n 4 keer per week.
Vorig jaar adviseerde mijn hoefsmid ook half augustus om hem weer op stal te zetten. De kans op hoefbevangenheid werd namelijk erg groot.
De overgang naar stal was geen probleem. Ik heb hem minder voer dan eerst gegeven en hij kreeg hooi ipv kuil.
En hij kreeg elke dag genoeg beweging. In december was hij weer redelijk op gewicht. Dit jaar heb ik hem ergens anders op de wei gezet met veel minder gras, bijna kaal maar elke dag een stuk lang gras erbij, en mocht hij 24/7. Hij is nu nog mooi slank!
2 sept. gaat hij terug naar stal dus heeft hij dezelfde overgang als jij hebt. Maar dit is bij mijn paard nooit een probleem geweest.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:00

Is een paddock met wat hooi dan geen oplossing?
Zo heb ik het hier ook gedaan en dat gaat perfect!

Ik heb 3 pony's (alledrie snel dik), eentje daarvan staat van 9-15 op het land, de rest van de tijd in de paddock. De andere 2 staan alleen 's nachts in de paddock. Daarnaast voer ik ze gewoon brok bij en krijgen ze voldoende beweging.

Het gaat echt enorm goed op deze manier

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 17:59

een pard binnen zetten is geen oplossing.
zelf heb ik ook een ''betsy turf''
ik heb haar zomers 24 uur buiten staan[doe ik met haar dit jaar voor het eerst zo]
ik pak voor haar een heel kaal stukje en elke dag strook ik een klein!stukje wei bij.
op die manier zijn ze bezig en dus ook in beweging en beter eventueel een plukje hooi bij voeren dan het volle gras.
bij die van mij gaat het beter dan toen ik ze snachts nog naar binnen haalde.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:56

Pas wel op me te snel afvallen, niet alleen shetjes krijgen leververvetting...

Serada

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 21:24

Ik heb vandaag even de dierenarts gebeld en die vertelden mij dat de overgang van land naar stal niet zo'n probleem hoeft te zijn. Andersom geeft meer problemen en is uiteraard een ander verhaal. Ik mag hem gerust op stal zetten, alleen moet ik hem wel weer een goede wormenkuur geven om alles uit zijn lichaam te halen. Op sober voer is ook belangrijk en verder is het natuurlijk voor het paard plezieriger om toch iedere dag zijn benen te strekken in een paddock of voor een paar uurtjes op het land.

We zullen zien hoe het gaat!