Opa weer wat kilo's geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Natascha

Opa weer wat kilo's geven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 15:18

Ik verzorg een opa hengst van een vriendin van me. Nu is hij pas ziek geweest en gelukkig weer helemaal de oude maar hij is enorm afgevallen. Hoe kunnen we bij zo'n oude heer het snelste weer wat kilootjes erop krijgen? Opa is btw 27 jaar, staat overdag in de weide, wordt 3 keer in de week rustigaan bereden, heeft volop hooi ter beschikking en krijgt 3 scheppen brok en mais als voer.

Kyona

Re: Opa weer wat kilo's geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:58

Denk dat je vooral geduld moet hebben. Hij krijgt genoeg voer en bij meer voeren heb je kans dat hij het niet opneemt in zijn lichaam. Soms helpt het door een scheut zonnebloemolie door het voer te doen, zodat ze makkelijker aanzetten. Wel langzaam opbouwen en kijken of hij er geen dun van krijgt. Maisvlokken zou ook kunnen, maismeel zou ik niet zo gauw doen - is riskanter ivm koliekgevaar.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:59

geduld en ontwormen met regelmaat.

tinekee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:59

Het is heel moeilijk Om op zo'n leeftijd er wat kilootjes bij te krijgen. Maar ik hoop voor je dat het lukt. Ik weet niet als die alles wel goed kan kauwen misschien gooit die wel de helft naast zn voerbak. Slobber zou ook kunnen helpen weet je zeker dat tie alles binnen krijgt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:58

Lekker slobber maken van zijn huidige voer neemt hij het waarschijnlijk beter op. Meer krachtvoer zou ik zeker niet gaan geven kan problemen gaan geven want 3 kilo is op zich al best veel. Je kunt als bijvoer ook lucerne geven maar als hij zijn hooi nog goed kan kauwen denk ik dat onbeperkt hooi beter is.