Krampbeentje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Titsia

Krampbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:05

Ik las dit laatst ergens, en vroeg me af wat dit juist is(miss. noemen wij dit in België anders)? Hebben ze er last van tijdens het rijden, valt het op. En hoe zit het op de weide, stal, en dan vooral hoefsmid?

Jura

Re: Krampbeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:48

Mjin oudste merrie heeft linksachter een krampbeen, bij het hoeven uitkrabben trilt ze er heel erg mee. Ze houdt hem dan ook hoog de lucht in en ontspant niet. Soms als je het been wat omlaag drukt ontspant ze wel, maar niet altijd. En soms als je vanuit stal wegstapt, tilt ze het been even heel raar op. Met rijden heeft ze er nooit last van gehad en je ziet er verder niets aan. Ik ben Z1 met haar geworden maar veel verder was ik denk ik niet gekomen. Ze is namelijk ontzettend nerveus waardoor het moeilijk is tot haar door te dringen, ze sluit zich dan helemaal af. Ook heeft ze lichamelijk wat beperkingen maar dit heeft niets met het been te maken.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:21

ze kunnen in de bocht het been ook wat raar stijf naar buiten draaien. ziet er vreemd uit, meestal zie je het alleen in stap en dan niet eens altijd.

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 17:17

mijn paard heeft ook een krampbeen.

Een krampbeen houd in dat ergens in zijn lijf een zenuw beknelt zit of verkeerd geprikkelt word.

Je hebt verschillende vormen van krampbenen de mijne heeft het maar heel licht. Onder het zadel zie je hier dus ook bijna niks van. Alleen als je onder het normale stap tempo loopt en hij dus te sloom loopt. Zodra je hem oppakt is het weg, het is ook zo minimaal dat als je het niet weet je het niet eens ziet.

Je kunt er wat aan laten doen zodat het over is maar ik vind dat bij mijn paard niet nodig omdat je er onder het rijden niks aan ziet.

mobick

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:06

Pytje schreef:
ze kunnen in de bocht het been ook wat raar stijf naar buiten draaien. ziet er vreemd uit, meestal zie je het alleen in stap en dan niet eens altijd.

Dit is een hanetred. Kramperigheid vertoond zich niet in de gangen.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:00

kramptrekken zie je idd niet onder het zadel!
wobbler, ataxie en hanetred overigens wel, en ik ben e rinmiddels achter dat veel mensen(incl sommige DA's niet goed het verschil tussen al deze dingen weten)

mijn kramptrekker heeft er alleen moeite mee bij de smid en als hij net uit stal komt
na een dagje in de wei staan zie je er niets van, en tijdens het rijden ook niet
heb Z1 met hem gereden en hij had veel verder kunnen komen, als hij zijn bekken en rug niet had verschoven&beschadigd tijdens een val

overigens worden kramptrekkers ook volledig in de verzekering opgenomen als je je paard wil verzekeren, maakt allemaal niets uit

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-05 14:54

Word zoiets erger? Lijkt mij toch raar dat je het ziet bij de hoefsmid of als ze een nachtje op stal gestaan hebben maar dan niet tijdens het rijden? Of zie je het misschien wel maar enkel in het begin?

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:14

je ziet het niet, echt totaaal niet!

dat komt omdat je de zenuwen overprikkeld bij het optillen van het been, die geven een soort storing,w aardoor het been onbewust ineens omhoog word getrokken richting de buik
als zo'n paard stil heeft gestaan dan is hij wat stijver en zijn de zenuwen ook sneller overprikkeld
zodra ze uit stal komen is het over

die van mij heeft door een val een scheef bekken gekregen, toen is het kramptrekken zo erg geworden dta hij zn voetjes achter niet kon geven bij de smid en dus verdoofd moest worden
nu is zn bekken rechtgezet en krampt hij helemaal niet meer bij de smid!!

maar zelfs toen hij dus onder verdoving naar de smid moest, zag je er niets van bij het rijden, we reden toen Z1

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:57

Ik zie dit topic hier nu net pas. Zoekmachien werkt niet echt goed dus.

Maar goed, ik heb hier net een topic over geopend:
viewtopic.php?f=3&t=457299

Lijkt dit erop of zou het toch wat anders zijn?