Ervaring paarden met nauwe hoeven?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chronos

Ervaring paarden met nauwe hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:11

Mijn paard was vorige week kreupel rechts achter. Vrijdag de DA erbij gehaald en tijdens de buigproef kwam links voor eruit over de diagonaal dus. Hij heeft hem verdooft in de kootholte en toen op de volte en toen was links goed en rechts voor niet helemaal.

Hij wilde hem graag op de kliniek zien om verder te kijken. Kreeg mee even niet in de molen en we hoefde niet gecontroleerd te bewegen. Vorige week door omstandigheden ben ik om de dag bij het paard geweest en had hij heel veel troep in z'n hoeven van de molen en liep hij als het ware op klompjes.

Nu hij dus even niet in de molen loopt en zijn voeten dus schoon blijven liep hij gisteren weer goed. Nou laat ik zo zeggen een heel stuk beter dus wat is wijsheid? Hij heeft dus hele smale voeten voor en is het een idee om hem op zooltjes te zetten?

Graag hoor ik ervaringen... alvast bedankt

Sannie1980

Re: Ervaring paarden met nauwe hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:46

Mijn merrie had ongelijke voeten voor, 1 hele smalle en 1 gewone. Mijn hoefsmid heeft het ondertussen aardig gelijk gekregen, ze staat sinds 2 jaar op ijzers, daarvoor ivm veulens niet. Ze heeft er overigens volgens mij nooit last van gehad, althans ik heb het niet gemerkt. Met zooltjes heb ik geen ervaring, ik zou eens met je smid overleggen of dat wel nodig is of dat hij het niet zo goed krijgt.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 10:58

Hij zal het niet meer ruimer krijgen het is een trakhener dus dat wordt lastig en hij is 16... maar waar het meer om gaat is eigenlijk is dat er geen troep meer onder z'n voeten blijft zitten.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:09

Ik zou eens even met je smid overleggen. Hij kan het best beoordelen wat er wel en niet kan.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:25

Chronos schreef:
Hij zal het niet meer ruimer krijgen het is een trakhener dus dat wordt lastig en hij is 16... maar waar het meer om gaat is eigenlijk is dat er geen troep meer onder z'n voeten blijft zitten.

Dat zegt niets want die van mij was 9. Staat hij gewoon in de wei of in paddock. Bij die van mij blijft er moet ik zeggen eigenlijk vrij weinig in de hoef zitten als ze uit de wei komt.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:31

Vreemd hoor een paard dat kreupel loopt omdat er troep onder de hoeven zit. En wanneer je paard nauwe hoeven heeft, zou ik zeker geen ijzers onder laten zetten. Hanteer de hoevenkrabber, wanneer het niet spontaan er wordt uitgelopen .

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:33

opala schreef:
Vreemd hoor een paard dat kreupel loopt omdat er troep onder de hoeven zit. En wanneer je paard nauwe hoeven heeft, zou ik zeker geen ijzers onder laten zetten. Hanteer de hoevenkrabber, wanneer het niet spontaan er wordt uitgelopen .

Juist wel! De smid kan ze zo beter aanpassen, mits mogelijk.
En je kan toch moeilijk altijd bij je paard zijn om de hoeven uit te krabben lijkt me.

Chronos: Zat er niet toevallig een steentje oid waar hij last van had ergens ??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:42

Wat kan die smid beter aanpassen??? Vuilafstotende zooltjes

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:55

Zooltjes lijkt me juist niet belangrijk, de smid hoort het gewoon te corrigeren als het paard hierdoor niet goed loopt.. Een nauw voetje heeft nogal wat consequenties voor de stand van het been. Ik zou het goed met je smid overleggen, want daar kan best veel aan verandert worden! Je moet maar even op www.hoofcare.nl
kijken, daar staat er ook een stuk over.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:13

opala schreef:
Wat kan die smid beter aanpassen??? Vuilafstotende zooltjes

Het gaat erom dat de hoef ook smal is en het kan best eens zijn dat hij daardoor soms niet goed loopt. Lijkt me in dat geval zaak dat de hoef aangepast wordt indien mogelijk. (ik heb het dus niet over zooltjes om het even duidelijk te maken maar over de hoef breder corrigeren dmv ijzers)

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:53

De hoef is smal hij staat al z'n hele leven op ijzers verders nooit problemen gehad alleen nu is de bodem van de trainingsmolen vrij vies en dat blijft hangen en gaat klonten. Hij beslaat hem al zo ruim mogelijk.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:02

heeft hij geen (kleine) zoolkneuzing waardoor vuil drukt op de zool en hierdoor pijn heeft?
als een paard witte hoeven heeft, zou je kneuzingen aan de zool kunnen zien als rooige stukken

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:07

Chronos schreef:
De hoef is smal hij staat al z'n hele leven op ijzers verders nooit problemen gehad alleen nu is de bodem van de trainingsmolen vrij vies en dat blijft hangen en gaat klonten. Hij beslaat hem al zo ruim mogelijk.

Als je er voorheen nooit problemen mee hebt gehad dan lijkt het mij eerder dat er iets anders aan de hand is. Jullie molen heeft een bodem van zand begrijp ik. Als hij hier in is geweest dan loopt hij niet goed omdat er dus veel troep in zit. Hoe loopt hij dan als je hebt gereden (rijdt) in de bak?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:11

Vergelijk de troep in een hoef maar eens bij een beslagen en een onbeslagen paard. Bij een onbeslagen paard zul je veel minder last van troep hebben. Een ijzer zal een hoef eerder versmallen dan verbreden, vraag maar aan je hoefsmid.

Sannie1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:17

opala schreef:
Vergelijk de troep in een hoef maar eens bij een beslagen en een onbeslagen paard. Bij een onbeslagen paard zul je veel minder last van troep hebben. Een ijzer zal een hoef eerder versmallen dan verbreden, vraag maar aan je hoefsmid.

De troep die zal ongetwijfeld minder zijn aangezien het minder ertussen blijft hangen. Met dat laatste ben ik het absoluut niet eens. Zoals hierboven al geschreven had mijn merrie 2 ongelijke hoeven, en behoorlijk kan ik zeggen. Eerst stond ze zonder ijzers en het verschil viel bijna niet te corrigeren, toen ik aan de ijzers begon kon je gewoon per keer zien dat het vooruit ging.

Voor de topicstartster: Ik zou even goed bedenken of het nou komt van de rommel in zijn hoeven, neem aan dat hij dat met rijden ook heeft dus dat het daar niet echt aan kan liggen. Zoals iemand hier al wellicht opperde een kneuzing of wat dan ook wat door al dat vuil meer zeer ging doen misschien?

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:52

Ik geef het op, alweer

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:53

opala schreef:

Dit is niet waar, een platvoetje zal zonder ijzer steeds erger worden, en een steile hoef zal zonder ijzer ook steeds erger worden, t zelfde geldt voor een nauw hoefje.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:50

Mijn paard had ook een heel nauw hoefje. De zool liep echt stijl naar binnen toe. Nu ben ik 2 jaar verder en door goed te bekappen is het hoefje helemaal mooi naar buiten gaan groeien. Maar dan moet je het dus wel bijhouden. En een ijzer is helemaal niet nodig.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:59

Of een ijzer wel of niet nodig is kun je niet zo gemakkelijk beoordelen. Een bekwame hoefsmid kan daar een zinnige uitspraak over doen.

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 01:41

Ik zou een 16 jarige niet meer teveel corrigeren op zijn hoeven, krijg je alleen maar (pees) blessures van.
Misschien heeft hij gewoon een gevoelige of dunne zool.

Dan zou ik de smid vragen of hij er zooltjes ( zonder vulling) tussen zet, mocht het niet bevallen dan kunnen ze er toch zo weer onderuit ?

Je ziet snel genoeg of het resultaat geeft, ik denk het wel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:43

Na een jaar zonder ijzers is de mijne vier centimeter breder op zijn hoeven gaan staan. In die tijd heeft hij met schoenen gelopen als we buiten gingen spelen. Mij bevalt dat zo goed dat ik ijzerloos blijf. Maar je kan hem toch ook een poosje zonder ijzers zetten om de hoef weer breeduit te laten groeien.
Het is overigens een feit dat paarden die hun hele leven ijzers hebben een grote kans op klemhoeven hebben. De hoef wil door de jaren heen verschillende vormen aan kunnen nemen en met een ijzer kan dat niet.
Vergelijkt het maar en met je voeten toen jij nog een tiener was, zoals ze nu zijn en bijvoorbeeld de voeten van je moeder en je oma. Ook voeten veranderen door de jaren heen van vorm net als hoeven. Alleen kunnnen wij een ander model schoen gaan kopen en een paard niet.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 18:47

Een goede hoefsmid gaat wel mee in die veranderingen.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 16:50

Ik snap het niet zo goed. Dat paard heeft waarschijnlijk al zijn hele leven een nauwe voet en nu hij kreupel is komt het ineens daardoor??
Ik zou je niet aanraden zomaar de hoeft te gaan veranderen, hoor. Dan krijg je pas echt problemen.

Een goede hoefsmid zal dat ook niet zomaar doen, maar je hebt erbij die gewoon doen wat de klant wil om van het gezeur af te zijn....

Mijn paard had ook dunne zolen en liep ook gevoelig en links voor kreupel....
Een zooltje lijkt mij (en de toenmalige dierenarts)geen optie, daar alles rot en vies wordt.
Een ijzer geeft de zool iets meer ruimte tussen grond en ijzer en meer bescherming......
Maar ja...als hij voorheen nergen last van had??? Dan heeft hij toch niet van nature een dunne zool????
Misschien door de hoefsmid te veel van de zool verwijderd???

Ik zou het lekker nog even aankijken. Meestal is de hoef na een paar weken al een flink stuk aangegroeid....Tenzij het erger wordt natuurlijk...Suc6!!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-05 22:52

Katja schreef:
Een goede hoefsmid gaat wel mee in die veranderingen.

Nee dus, al is hij nog zo goed. Tuurlijk past hij steeds de vorm van het ijzer aan op de hoef. Maar de hoef heeft een jaartje nodig om weer in zijn optimale vorm te groeien. Die floept niet een twee drie even in een andere vorm. Het heeft dus niets te maken met hoe goed een smid is, maar meer in het jarenlang beperken van de natuurlijke groei van de hoef.

Ik kan slechts gedeeltelijk meegaan in de uitspraak van Katja, dat een alleen een bekwame hoefsmid er een uitspraak over kan doen. Ik zou meer zeggen dat alleen een eerlijke hoefsmid daar een uitspraak over kan doen. De meeste hoefsmeden die ik ontmoet hebben doen nogal eens uitspraken zoals die van ze verwacht worden. De laatste smid die mijn paard bekeek sprak eindelijk uit wat ikzelf al steeds dacht. Namelijk dat mijn paard vooral niet bekapt moet worden maar af en toe eens bijgevijld, zulke kwetsbare voorhoefjes heeft hij. Maar vind maar eens een smid die komt om een paard te bekappen die dat durft te zeggen.

Wat het probleem van Chronos betreft, ik deel de mening dat je het nog even aan moet zien. Is z'on molen noodzakelijk voor je paard? kan daar een andere bodem in? zijn schoentjes een optie. Of vet tec (=siliconenzooltje waar dus geen zooi onder kan gaan zitten) Vet tec is wel prijzig maar het zou een goede oplossing voor je probleem kunnen zijn.