Knieen op slot bij een jaarling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Knieen op slot bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 09:53

Ander halve week geleden schoten beide knieen van mijn jaarling in eens op slot. Ik heb haar toen wat anders bekapt, de dagen daarna liep ze wat stijf, maar haar knieen zijn niet meer op slot geschoten.

Haar moeder heeft dit probleem heel ligt bij 1 knie. En heeft er alleen wat last van als ze heel gek gedaan heeft(onder uit gegaan is op het land of een klap gehad heeft oid).

Ik kreeg zaterdag op de keuring te horen dat het ook kan komen door haar wat schrale conditie (ja, ik voer haar goed bij en ze word rustig aan wat voller maar wil haar niet in 1x over voeren).

Ik wil haar eigenlijk voor de fok gebruiken over een paar jaar. Wat zijn de risico's dat ze dit door geeft? Ik ga iig ook met mijn VA over leggen en het aankijken of dit een eenmalige actie was of dat het vaker voor komt.

M3isSi3j

Re: Knieen op slot bij een jaarling

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 10:47

Knieen op slot is een veel voorkomend probleem bij jonge paarden. Vaak schieten ze op slot als ze in hun achteruit gaan, en je moet deze beweging eigelijk zien te voorkomen -onmogelijk ik weet het..

Probeer veel te wandelen en begin hiermee op het harde en probeer dan het mulle zand op te bouwen. Loop veel bergjes met der en zorg idd dat ze wat voller word. Op die manier zullen der kniebanden sterker worden en is het probleem verholpen. Denk er wel aan: belasten is goed, overbelasten neit!

Succes

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 11:28

Het gaat mij vooral om de gevolgen voor de fokkerij. Voor het gebruik is het een kwestie van goed bekappen en sterker laten worden. Maar ik heb haar in de eerste plaats voor de fokkerij (en heb ook al een ander staan waarvan ik het niet over m'n hart kan krijgen om hem te verkopen ook al heb ik er voor de fok niets aan, en kan geen pony's blijven verzamelen).

M3isSi3j

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 16:48

Volgens mij is het geen erfelijke aandoening die je paardje zou afkeuren voor de fok.