gedragstherapie voor paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

gedragstherapie voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:14

Mijn paard is, sinds haar boezem vriendin waar ze al 11 jaar bij stond is weggegaan.Vreselijk gaan weven maar in een tempo zo hard heel griezelig gewoon.

We hebben vanalles in de stal gehangen kettinkjes en zo .Zo dat die tegen haar aan kwamen als ze begon te weven.Ze heeft een hooibal hooinet en hooiruif.Ik hing overal wortellen op.Maar niks hielp.
Uiteindelijk hebben we haar dag en nacht de wei op gegooid.Alhoewel ze daar soms ook weeft,als ze mij ziet en ik kom niet snel genoeg,Maar dan doet ze dat op een (normale)manier heel zachtjes.

Maar van de week moest ze maar 5 minuutjes op stal staan en hup daar ging ze weer echt op het hysterische af.Zolang ik voor of in de stal ben is er geen probleem.Maar om nu de winter s'nachts door te brengen in een stoeltje voor haar stal lijkt me nu ook zo iets.Zelf dacht ik aan gedragstherapie of zo
Zijn er mensen met ervaring? Of andere oplossingen of die mensen weten die dit kunnen oplossen?

isioma

Re: gedragstherapie voor paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:40

heeft ze andere paardenmaatjes ?
het is ingrijpend als haar vriendinnetje weg is, kennelijk
praat in gedachten tegen haar en leg het haar uit
vraag naar vroegere trauma's
klinkt misschien gek, maar doe het in gedachten en kijk eens wat er in je opkomt
te vroeg gespeend ? dan kan dit de herhaling zijn van haar vroegere trauma
zijn er genoeg geluiden op stal ?
geuren ?vooral andere paarden om haar heen is erg belangrijk
laat anders eens een "paardenprater", nee geen fluisteraar, erop los.
Kan enorm helpen
Dit weven is kennelijk troostgedrag, zoals autistische kinderen doen, schommelen
dat wekt prettige gevoelens op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 21:55

Ken je een goede paardenprater FF.?
Ze staat voor mij heel open, maar in die zin dat ik info van haar los krijg dat lukt me niet.
Ze staat bij andere paarden.De boer heeft zelfs de stalwand gesloopt en er een open stal van gemaakt zodat ze veel contact met haar buurman heeft.ze heeft ook maar een halve deur in haar stal.

Op het moment staat ze met 1 haflinger samen die ze al 6 jaar kent en het is de bedoeling dat ze bij de veulens komt waar ze nu naast staat.
Helaas is voor haar in de winter dag en nacht buiten geen optie ,dan krijgt ze weer lichaamlijke klachten en bovendien gaan alle andere paarden wel naar binnen.Er zijn laatst nog 3 paarden weggegaan dus ik hoop maar dat we snel nieuwe stal genoten krijgen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 06:34

ga even zoeken op bach-remedie, welke druppels je voor haar moet hebben, ze heeft er inderdaad duidelijk last van dat paarden bij haar vandaan van waar ze op gesteld is..

wat ik wel weet is dat je niet teveel moet ingaan op dat weven van haar, probeer zoveel mogelijk te negeren, t zal wel raar klinken, maar als zij weeft krijgt ze aandacht van jou, een bepaalde aandacht.

ik krijg in dit geval een beetje het gevoel dat ze wat genegeerd moet worden als ze weeft, hang even niks in haar stal om het tegen te gaan, t is voor haar een uiting van een emotie...

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 08:19

hoi sil, wij hebben ook een wever in pension gehad die pas ging weven zo gauw er een paard uit de stal werd gehaald, ongeacht welke je pakte als je de box deur open deed begon meneer te weven, ook als zijn vrouwtje te lang naar zijn zin bleef *hangen* in het gangpad stond hij te weven.ook hebben wij een luchtzuiger die als hij geen aandacht krijgt en vind dat hij dat wel verdient begint te zuigen, volgens mij zijn dit allebei gedrags types die horen bij het *verwende kind* ik wil nu aandacht want anders! of het zo is weet ik niet maar het lijkt er bij *onze* paarden zo op dat het erin is geslopen. en misschien is en *gedragstherapeut* nodig om het eruit te krijgen? kom ik toch weer terug op balingerhof

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 11:20

Het weven op de wei is inderdaad ,het het ik wil aandacht en wel nu.
Maar op stal niet,ze doet het ook als er niemand is.Als ze het alleen deed wanneer er iemand is dan was het probleem zo groot niet.En het is geen zachtjes weven maar echt als een hysterische in een razend snel tempo.
Ik heb naar Eric laarakkers gemaild en kreeg het advies ene Eva te bellen dat kan alleen op woens dag of maandag ochtend.Dat ga ik in iedergeval doen.Hopend dat die een oplossing kan bieden.
Ellepel asl je bachbloesems weet,graag dan kan ik daar al mee beginnen.
Ik had haar al wel bloesems gegeven toen haar vriendin wegging,maar die hebben weinig geholpen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 12:21

ik heb zelf totaal geen verstand van bach remedie hoor, ik weet alleen dat t soms wel heel goed kan helpen..

misschien via zoeken op google, dat je dan wat kunt vinden?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 13:19

Je kunt eventueel de Silverlinde bellen als je advies wilt over Bach.

Kajanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 14:03

walnut is wel een goede remedie dat is het aanpassen aan nieuwe situatie's en het los laten van het oude...

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 15:13

ik zou eerder aan honeysuckle denken. Voor paarden die moeite hebben met een nieuwe situatie om te gaan (nieuwe stal, andere paarden erbij, maatje wat weggaat). Bij mijn verzorgopaatje werkte het super. Als aromatherapie kun je aan mandarijn of sinaasappel denken om het paard wat op te vrolijken. Mijn opatje mocht kiezen en verkoos mandarijn