Ernstige Rugproblemen bij mijn paard......

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loutje

Ernstige Rugproblemen bij mijn paard......

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 13:08

Mijn paard heeft een tijdje geleden rugproblemen gehad, het eerste wat we deden was het zadel controleren. We konden er zelf niet echt iets aan ontdekken, toen zijn we naar de zown kraker gegaan...........Die vertelde dat er wel iets was met het zadel en dat er naar gekeken moest worden door bijv. een zadelmaker. Nou bleek er dus inderdaad wat mis te zijn, dit heeft hij weer goedgemaakt en een tijdje later kon ik er weer oprijden ........Alles liep perfect tot een tijdje terug.

Ik was op vakantie toen mijn moeder vertelde dat mijn paard mijn zusje er had afgegooid (zij rijdt ook paard hoor
Daarna hebben ze mijn pony gelongeerd, wat bleek.........Als je met je hand over zijn ruggenwervels ging zakte hij helemaal door. Toen is mijn moeder weer met het zadel naar de zadelmaker geweest, daar probeerde hij het zadel erop te leggen maar mijn paard rukte zich los en ging er springend vandoor.............:S
De zadelmaker kon verder niets vinden (van hem hebben wij het zadel ook gekocht) en zij dat er niets mis was met het zadel.
Nouw toen zijn we toch weer naar de kraker gegaan, en het eerste wat hij zei was dat mijn paard een keer heeft vastgelegen en daardoor weer last van zijn rug zou kunnen hebben.
Nou hij heeft zijn wervels toen weer goed gezet...........en vertelde dat zijn rug weer goed was, maar dat er dan wel een goed zadel op moest liggen anders zou hij er weer last van kunnen krijgen.

Toen hebben we thuis het zadel er nog een keer opgelegd...........zonder chabrak enz. enz.. En blijkt gewoon dat het niet echt goed ligt.....het is een duur zadel (boven de 1000 euro) Het zadel klappert achter op zijn rug, voor heeft het meer druk dan achter. Terwijl dat eigenlijk gelijkmatig moet worden verdeeld. Ook heeft hij een drukplek aan een kant.

We hebben weer de zadelmaker opgebeld en hij zegt zelf dat we misschien moeten gaan kijken naar een nieuw zadel, maarjah..........weer een nieuw zadel terwijl hij pas anderhalf jaar oud is :S!!!!!!!!!!!
Zelf dacht hij ook dat er iets mis kon zijn met de spieren in zijn rug, maarjah dan denk ik.......omdat het zadel verkeerd zou kunnen liggen, drukt het toch aan een kant en krijgt hij daar een soort zwelling dus last van zijn spieren????

Sorry voor het lange verhaal, maar ik hoop dat jullie misschien nog een aantal oplossingen hebben!

Xox

Re: Ernstige Rugproblemen bij mijn paard......

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 14:07

Ik zou je aanraden een Gelpad te gebruiken. Ik zou dan ook de duurdere veraiant nemen. Die is beter en gaat veel langer mee. het is schokdempend en verdeelt de druk. Verder fyshiotherapie. Ook kun je, je paard insmeren met Dexamethason in DMSO, te verkrijgen bij de DA. het gaat zwellingen tegen en ontspant spieren en banden. Ook een kersenpitten kussen warm gemaakt in de magnetron kan goed helpen. verder als het weer beter gaat eerst een paar weken longeren met een singel en dan de rug en buikspieren trainen. Zodat de rug meer kan hebben. Je Fyshio zou je daar mee kunnen helpen. je paard moet dan lang en laag ingestellt worden gelongeerd. heb hetzelf zo gedaan met een paard met rugproblemen en die is nu normaal te rijden met gelpasd.

veel succs

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:33

Citaat:
Ik zou je aanraden een Gelpad te gebruiken. I

Maar wel graag als je een passend zadel hebt!

Wat mensen vaak vergeten is dat een paard zich altijd ontwikkelt.
Oftewel door meer eten, afvallen en vooral het ouder worden de rug wordt sterker en breder of slapper en gaat wat doorzakken.

Daardor gaat het zadel minder goed passen en krijg je dukkingen.
Een zadel koop je dus zelden voor het leven en dat geld vooral voor de standaard zadels in de winkel.

Als je zadel echt zo slecht ligt(al een lange tijd dus) vraag ik me af hoeveel verstand jou verkoper heeft.

Laat je paard goed behandelen voor zijn rug problemen...geef het ook de tijd. Ga niet direct na de beandeling weer rijden maar wacht even.

En natuurlijk op zoek naar een goed zadel.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:35

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik zou je aanraden een Gelpad te gebruiken. I

Maar wel graag als je een passend zadel hebt!

Wat mensen vaak vergeten is dat een paard zich altijd ontwikkelt.
Oftewel door meer eten, afvallen en vooral het ouder worden de rug wordt sterker en breder of slapper en gaat wat doorzakken.

Daardor gaat het zadel minder goed passen en krijg je dukkingen.
Een zadel koop je dus zelden voor het leven en dat geld vooral voor de standaard zadels in de winkel.

Als je zadel echt zo slecht ligt(al een lange tijd dus) vraag ik me af hoeveel verstand jou verkoper heeft.

Laat je paard goed behandelen voor zijn rug problemen...geef het ook de tijd. Ga niet direct na de beandeling weer rijden maar wacht even.

En natuurlijk op zoek naar een goed zadel.

Leek me eigenlijk wel duidelijk dat, dat het belangrijkste is. maar natuurlijk altijd goed om ook te vermelden

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 16:29

Ik ben zelf niet zo weg van een gelpad. Hiermee kan je de pijn namelijk wel verminderen, maar je lost het rugprobleem van je paard hiermee niet op.
Als ik jou was zou ik als eerste zorgen dat er een goed zadel op je paard ligt en bij aanhoudende rugpijn zou ik een fysiotherapeut laten komen. Mijn paard is net weer hersteld van rugpijn (ze was door haar rug gegaan) en is 2 maanden behandeld door een fysiotherapeute. Nu is het een kwestie van bijhouden, rustig opbouwen en regelmatig mn zadel laten controleren.
De Fysiotherapeute die ik nu heb heeft me erg goed geholpen en nam de pijn eigenlijk bij het eerste bezoek meteen al weg.
Je kan me pben voor haar nummer als je dat wilt Ik ben in ieder geval erg tevreden met haar.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:39

Misschien naar een goeie kliniek en eens foto's laten maken van die rug, want dit is niet goed. Een paard geeft echt wel aan als hij pijn heeft en dat moet je dus niet negeren! Een zadel moet goed passen maar een goede gezonde rug geeft ook op een "redelijk" passend zadel niet zulke reacties hoor!

Niet gaan zoeken naar een oplossing van dit probleem, maar zoeken naar de oorzaak!

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 19:37

Massage zou ook een optie kunnen zijn. Door het klapperen van het zadel kan je paard ook last van zijn rugspieren krijgen waardoor hij niet goed ontspannen kan lopen. Ik ken een goede masseur in de omgeving Rotterdam, weet niet of dat bij jou in de buurt is. Mocht je interesse hebben kan je me pb-en.

ieks

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 22:03

kijk eens naar een boomloos zadel ter overbrugging of voor definitief die van mij is er goed van opgeknapt