Enkele wondjes,doffe huid,afgevallen help me ![22jaar]

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieke_Cunna

Enkele wondjes,doffe huid,afgevallen help me ![22jaar]

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 23:27

hallo hallo
Ik mag sinds dat ik donderdag tehoren heb gekregen dat ik het paardrijden rustig weer mag opbouwen distel dus weer verzorgen .
Ik ben daar superblij om maar toch maak ik me zorgen om hem .
Sinds ik terug ben is zijn huid heel dof en bij zijn schouders zitten wondjes ook een paar kale plekjes op z'n hals .
Maar hij is ook ernstig afgevallen terwijl hij eerder veel meer liep dan nu.
Hij word op tijd ontwormt,krijgt goed hooi,hoefsmid komt op tijd,en ze lopen in een goed weiland .
Zouden jullie me aub willen helpen met tips ofzo ??
kwa rijden is die nog hetzelfde lekker eigenwijs en soms druk maar normaal als die de wei in mag raced die erin en nu blijft die voor het hek wachten todat ik er eerst in ben heel apart .
Please help me wat ik moet doen of wat zou er kunnen zijn ????
PS : hij heeft last van zomereczeem maar z'n manen groeien weer goed en z'n staart ook !!!
Alvast bedankt en iedere kleinigheidje is welkom !!

katrienh

Re: Enkele wondjes,doffe huid,afgevallen help me ![22jaar]

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:49

Hier enkele tips:

* om hem dikker te krijgen kan je:
pulp en/of maismeel bijvoeren. Pulp moet je in water laten opzwellen. Geef dit bij de biks ofzo. Kan je gewoon bij de boerenbond ofzo halen
Maismeel weet ik niet waar je het kunt krijgen ( voer ik zelf niet ). ook gewoon bij de boerenbond denk ik...

* om zijn doffe haren er beter te laten uitzien kan je hem zonnebloem-olie bijvoeren. Hier gaan ze van glanzen. Dit koop je gewoon in de supermarkt. Gewoon een geut bij zijn voer gieten. het werkt echt en kost niet erg veel

Lijnzaad-olie werkt ook goed maar is veel duurder. Zonnebloem-olie is meer een huis-,tuin-, en keukenproduct zeg maar

* Je zou hem ook wat look en appelazijn kunnen bijvoeren. Dit houdt de mugjes/vliegjes beter bij hem vandaan. Zomer-exceem wordt veroorzaakt door een allergische reactie van mugjes en vliegjes.

Dit zijn middeltjes die je misschien wat kunnen helpen. Ik begrijp dat het niet je eigen paard is maar je verzorgt hem ?
Er zijn nog meer dingen die je kan doen, bv. voor izjn zomer-exceem=> producten/zomerexceemdeken etc. maar dit is misschien niet je bedoeling? Dat kost namelijk toch allemaal heel wat.

Als je nog meer info wil ofzo, pb je maar

Verder een goed enachtrust gewenst

TheSam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 03:33

Zoals jij beschrijft hoe je paardje er nu uit ziet en hoe hij was zou ik niet lang wachten met het erbij halen van een VA... het kan zijn dat het paardje meer onder zijn leden heeft, dus niet teveel zelf aandokteren!

Sterkte ermee!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 07:36

bloedonderzoekje..
dan weet je een hoop.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 10:45

Distel is zelf al aardig op leeftijd 22 jaar , ik zou eens gaan vragen op stal of ik pulp & zonnebloem-olie mag aanschaffen zodat ik dat iedere dag zelf geef .
Bloedonderzoek of Va kan ik allemaal niet laten komen want het is een verzorgpony .
Zeer snel moet er wel een hondje bevallen op stal en zou er dan een Va moeten komen laat ik die wel ffies naar distel kijken en vragen voor tips etc .
Heel erg bedankt maar nog meer tips zijn natuurlijk welkom .

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:08

Ik zou dan met de eigenaar gaan praten over het paard.
Zoals jij het beschrijft is er wel iets aan de hand.
Bloedonderzoek zou meer duidelijkheid geven.

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 19:42

thnx voor jullie steun .
Ik ben vandaag weer op stal geweest en weet nu inieder geval hoe die aan die wondjes komt .
Dit komt door het vechten in de wei distel fjordje van 1.37 tegen engels volbloed van 1.74 tjah dan wilk wel wondjes krijgen maar of dat ook de reden is dat z'n vacht doffer is kweet niet .
Maar ik weet wel dat het al ietsje is opgeknapt doordat die nu dagelijks gepoetst word .
Trouwens ik smeer op die wondjes aloe vera is dat goed ??

amc

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 20:05

Als een paard zijn vacht er dof uitziet is er vaak iets niet pluis.
En inderdaad , een bloedonderzoek heeft altijd resultaat.
Ik zou niet te veel spul op de wondjes smeren.
Als er al een korstje over is zou ik ze gewoon laten genezen.
Heeft hij nog eetlust ?
Groetjes
Myrthe

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 20:29

Hoi myrthe ;
Ja hij eet gewoon gras,hooi,biks,brood,paardensnoepjes alles gewoon.
Maar hij heeft geen liksteen tot zijn beschikking en likte gisteren overdreven lang aan me hand kan dat het zijn ??

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:35

Een paard die al op leeftijd is dus. Een paardengebit slijt met de jaren. Hierdoor hebben seniore paarden vaak moeite met (goed) kauwen. Als het voer in de mond niet goed wordt voorgekauwd, word er in de maag en blinde darm ook minder voeding uit opgenomen, het blijft er namelijk niet langer om in de maag en darm aanwezig. Vaak hebben oudere paarden ok extra voedingstoffen nodig, omdat verouderen ook energie kost (alles kost meer moeite) Ik raad aan krachtvoer voor seniore paarden te geven en voor het dikker worden slobber bijvoeren. Bietenpulp en maismeel ben ik geen voorstander van. Dat is geen voer wat geschikt is voor de spijsvertering van het paard. Bovendien is dat een ongezonde wijze van dik maken. Ik vergelijk het altijd maar met een Jus-pan leeg drinken om dikker te worden, aangezien men het dan beter kan begrijpen. Sorry voor degene die het adviseren, is niet bedoelt om af te branden, ik weet dat het goed bedoelt was.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 06:46

je verteld zelf dat hij overdreven aan je handen slikt.
hoeveel biks krijgt hij eigenlijk?

koop in elk geval een liksteen en hang die op zodat hij daarbij kan, dat scheelt al een hoop...

en inderdaad, let eens op met eten hoe hij kauwt, laat hij van alles uit zijn mond vallen tijdens het eten? dan moet er toch echt een tandarts komen om zijn gebit na te kijken...

eet hij verder wel goed, zal t niet nodig zijn, geef hem eens een tijdje wat meer brokjes, en wacht even af hoe het gaat..

Mieke_Cunna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 09:36

dank jullie wel voor de tips !!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:19

Dat een paard oud is, hoeft geen reden te zijn om er niet gezond uit te kunnen zien.
Mijn paard is 30 jaar oud en ziet er kerngezond uit. Afgezien van dat ze wat mager is, maar dat mag op zo'n leeftijd. Maar ze heeft een mooie gladde korte vacht en glanzende heldere ogen.

Het bijvoeren van zonnebloemolie kan nooit kwaad (niet teveel geven!), maar ik zou wel eerst zeker willen weten wat de oorzaak is van het gewichtsverlies van je pony, en hoe het komt dat zijn vacht er niet goed uitziet.

Een bloedonderzoek kan veel verheldering brengen.

Sterkte ermee.