Iemand ervaring met paracetamol voor paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stephany

Iemand ervaring met paracetamol voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:04

Hoorde laatst van mijn hoefsmid, dat je paarden ook paracetamol als pijnstiller kunt geven, dat goed werkt en ook een stuk goedkoper is dan de pijnstillers van de DA.
Iemand hier ervaring mee??

Letizia

Re: Iemand ervaring met paracetamol voor paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:48

En hoeveel zou je hem dan moeten geven, nee sorry, ik zou er niet aan beginnen, mensen medicijnen voor mensen, paarden medicijnen voor paarden, daarbij is pc nog troep voor je maag ook.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:53

2 x 3 werd mij verteld....en in pijnstillers voor paarden zit Ibuprofen (wat mensen ook slikken), is ook niet best voor de maag hoor, paracetamol wordt wel beter verdragen over het algemeen.
Ik weet het niet, vroeg mij alleen af of er iemand is die dit meer gehoord heeft!

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 21:54

nou mijn hond was laatst gestoken door een bij als gevolg een alergische reactie,
ik de dierenarts gebeld ik mocht hem een paracetamol geven een halve.
en wat goed voor de mens is is niet slecht voor een dier mits het verantwoordelijk is en in mate met overleg van een DA, mijn reptielen krijgen ook vaker mensen geneesmiddelen als ze wat hebben.
mits het verantwoord gedaan word kan er niks fout gaan
en ik denk dat het spul van de dierenarts wel wat heftiger inslaat als medicijnen voor de mens

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 21:58

Zou best kunnen! Die medicijnen zijn natuurlijk ook vaak duurder, blijkbaar dat mensen daarom ook naar de paracetamol "grijpen" voor hun dier, kan mij eerlijk gezegd ook niet goed voorstellen dat dit schadelijk zou zijn.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:07

Stephany schreef:
2 x 3 werd mij verteld....en in pijnstillers voor paarden zit Ibuprofen (wat mensen ook slikken), is ook niet best voor de maag hoor, paracetamol wordt wel beter verdragen over het algemeen.
Ik weet het niet, vroeg mij alleen af of er iemand is die dit meer gehoord heeft!

Brufen is idd nog erger, dat slaat je lever op en breekt niet meer af, ik bedoelde te zeggen met m'n eerste berichtje dat ik dat zeker nooit zou pakken tenzij in overleg met de DA, maar die zal ws. nooit zo snel een PC voorschrijven

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:15

onley schreef:
nou mijn hond was laatst gestoken door een bij als gevolg een alergische reactie,
ik de dierenarts gebeld ik mocht hem een paracetamol geven een halve.
en wat goed voor de mens is is niet slecht voor een dier mits het verantwoordelijk is en in mate met overleg van een DA, mijn reptielen krijgen ook vaker mensen geneesmiddelen als ze wat hebben.
mits het verantwoord gedaan word kan er niks fout gaan
en ik denk dat het spul van de dierenarts wel wat heftiger inslaat als medicijnen voor de mens

Vreemde da hoor. Zeker als je onderstaande leest:
Vaak geven mensen even een paracetamol aan hun zieke huisdier. Dat lijkt zo onschuldig, maar is het niet! Bij een grote kat van 5 kg kan een half paracetamolletje (= 250 mg) al tot acute vergiftigingsverschijnselen leiden.

Bij de kat en de hond wordt paracetamol omgezet in een giftige stof. Deze stof is giftig voor de lever en zorgt dat in het bloed het rode hemoglobine omgezet wordt in methemoglobine. Dit geeft het bloed een chocolade bruine kleur.

Ziekteverschijnselen bij de kat:

Twee uur na opname treden de volgende verschijnselen op: sloomheid, braken, door vocht opgezette kop, benauwdheid, blauw gekleurde slijmvliezen (zoals de tong) en koud aanvoelen.

Als een kat de beginfase overleeft, is de prognose beter dan bij de hond, want er zal geen ernstige leverbeschadiging optreden.

Paracetamol is voor katten echter giftiger dan voor honden.

Ziekteverschijnselen bij de hond:

Beginnen met slap op de poten staan, sloom en rode urine. Een paar dagen later treden de leverbeschadigingen op.

Wat kan wel in plaats van de paracetamol?

Acetylsalicylzuur oftewel Aspirine®.

De dosering voor een kat is
1 maal daags 10 à 25 mg per kg kat.
Oppassen bij herhalen van de doses, want dan kan acetylsalicylzuur bij de kat leiden tot leverbeschadiging.

De dosering voor een hond is
2 à 3 maal daags 10 à 25 mg per kg hond per keer.

De Aspirine® nooit op een lege maag geven, want dan kan de maagwand beschadigd raken.

Elk medicijn heeft echter bijwerkingen en kan de bijwerking van een ander medicijn versterken, zo ook Aspirine®.

Neem voor gebruik contact op met uw dierenarts. Deze kan u vertellen of acetylsalicylzuur bij uw dier kwaad kan in verband met haar/zijn gezondheidstoestand en de eventueel andere medicijnen, die gegeven worden.

Bron: http://www.dierenartsabc.nl

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 22:20

Zo ThePast03, dat is niet niets!
Daarom denk ik ook dat je voorzichtig moet zijn met pijnstillers bij dieren, je hoort soms wel verschillende ervaringen en ook tips, maar of het altijd goed is, valt te betwijfelen!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:59

geef hem dan een wilgeboom te eten?

in wilg zit namelijk de stof Salicylzuur wat hetzelfde werkt als paracetamol.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:04

Je mag nooit zomaar paracetamol of dergelijke aan een dier geven zonder overleg met de DA. Als een dier pijn heeft en he geeft hem een asperine dan is de pijn minder en gaat hij spelen en dan kan de blessure of iets anders alleen maar erger worden. Niet doen dus.

Een paard mag alleen maar ASS Acetylsalicyl hebben. Een paard van^600 kg mag max. 20 tabletten van 500 mg op een dag hebben. Maar alleen in overleg met de DA. Onze hoefbevangenmerrie krijgt als ze een aanval heeft deze tabletten. dar ze pijnstillend en ook nog eens blodverdunnend zijn

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 09:26

ellepel schreef:
geef hem dan een wilgeboom te eten?

in wilg zit namelijk de stof Salicylzuur wat hetzelfde werkt als paracetamol.

Salicylzuur is de voorloper van Acetylsalicylzuur, oftewel aspirine. Het heeft echter helemaal niets met paracetamol te maken. Dat het hetzelfde werkt (nl pijnstilling) wil ook niet zeggen dat het op dezelfde receptoren in het lichaam ingrijpt.

Brufen is qua werkzame stof te vergelijken met Quadrisol.

Overigens heb ook ik van een paardentandarts het advies paracetamol gekregen voor m'n paard nadat een kies getrokken was. Ik kan me voorstellen dat dit in bepaald opzicht beter is dan aspirine of brufen, omdat díe middelen bloedverdunnend werken en dus nabloedingen kunnen geven.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 10:30

ThePast03 schreef:
onley schreef:
Dat lijkt zo onschuldig, maar is het niet! Bij een grote kat van 5 kg kan een half paracetamolletje (= 250 mg) al tot acute vergiftigingsverschijnselen leiden.

De dosering voor kinderen is 10 mg / kg. 250 mg geven aan een kat van 5 kg .... Die kat heeft dus enorm veel te veel gekregen Ook mensen kunnen permanante leverbeschadiging overhouden aan overdosering van paracetamol.
Of een juiste dosering ook kwaad kan? Zou best kunnen, maar ik heb het nog nergens gelezen. Overal lees ik het voorbeeld wat hier ook al staat.
Een mens van 70 kg die 20 tabletjes paracetamol slikt van 500 mg eindigt op de intensive care. Dat is ook maar ruim 2x zoveel als dat mag. De marges bij medicijnen zijn vaak klein. Deze kat heeft dus 5 x teveel gekregen.
Maar: ga nooit zelf dokteren met je beesten, beter een wat duurdere pil van de DA dan een doodziek dier omdat je goedkoop uit wilde zijn.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:39

Je hebt gelijk, maar je moet de mensen de kost geven die gewoon een halve parcetamol voor volwassenen (en dat is wel 500 mg!) geven aan katten. Of aan kleine honden.
Onder het motto wat voor mensen goed is is voor dieren ook goed.
Die stelling klopt niet, er zijn ook honden die doodgaan aan chocolade!

Het is ook nergens nodig. Pijnstillers bij de DA zijn vaak nog goedkoper dan een pakje paracetamol
Bovendien is het niet altijd verstandig om pijnstillers te geven, een DA kan dat goed beoordelen.

Ik heb altijd begrepen dat je trouwens als mens geen 20 paracetamols kunt opnemen omdat er een braakmiddel inzit? Maw: je braakt het dan uit voordat het schade kan toebrengen.

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:40

Ascal (Carbasalaatcalcium) kan voor paarden gebruikt worden.

Ook Naproxen (Aleve) kan bij paarden gebruikt worden, volgens Rodinde.

Stephany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 15:36

Vaak schrijft de DA toch Motricit voor als pijnstiller, daar zit Ibuprofen in...

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 17:24

Zou dan ook voor acetylsalicylzuur gaan (in overleg met de DA); dat is goedkoop in gebruik, dus qua prijs zit je met aspirines dan volgens mij niet goedkoper.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:32

Ik heb het er wel eens over gehad met mijn DA. Anderhalf jaar geleden brak mijn paard zijn been. Ze had gruwelijk veel pijn. Ik heb haar toen 2 paracetamols gegeven, opgelost in water en via een spuitje in haar mond gedaan. Mijn DA zei nadien dat ikhaar wel meer had mogen geven.