vervolg van: mogelijk kissing spine

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kingstons

vervolg van: mogelijk kissing spine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 20:43

In het kort: vorig jaar aug is mijn paard omgevallen, ging staken, werd stijf en viel om. In bgraven kwam er uit het onderzoek dat hij onderontwikkelde rugspieren, maand alleen longeren, veel galop en stap geen draf (andere houding vd rug). Nog 2 keer teruggeweest, spieren waren duidelijker sterker.

Siral heeft een tijd lang (half jaar ong) wel lekker gelopen en toen begon de hele ellende weer.. stijf lopen, 'teugel kreupel', enorm chagrijnig, houterige galop, terugvallen, overspringen, overkruisd etc met galop,hoofd schuin houden rechtsom, tong eruit etc.

De afgelopen 2 maanden begint hij steeds slechter te worden. Regelmatig verstijfd hij (rug en hals) meestal bij aansingelen, niet altijd. Soms erna of tijdens poetsen, of bij achterwaarts,omgaan etc.

Vorige maand is hij gevallen, na het opdoen vd longeersingel werd hij weer geheel stijf, na hem gekalmeerd te hebben, ging het toch mis, hij viel. We zijn met hem naar utrecht geweest en daar vonden ze hem wat gevoelig op de plek waar het zadel ligt, vooral net achter de schoft en hij was kort voor en niet zuiver met lv en ra probeerde hij te compenseren, vandaar het struikelen. Het was niet echt duidelijk ene moment zuiver, andere moment niet. Pijnstillers meegekregen voor 2 weken om te kijken of er verschil was te merken, anders weer terug komen voor vervolg onderzoek.

Omdat hij zo sterk verbeterd was met pijnstillers wilde ik een vervolg afspraak maken voor maandag, alleen die zaterdag was ik zijn rv aan het uitkrabben en zakte hij door zijn benen.

Heb utrecht gebeld, de arts daar vertrouwde het niet en heeft me doorgestuurd naar een internist. Hij is van dinsdag tm donderdag in utrecht geweest. bloed,urine,rectaal onderzoek gehad, spier enzymen getest, rugonderzoek, kruipelonderzoek. Maar er kwam niks uit.

Het enige wat er werd gezegd is: te weinig rode bloedlichamen, kan duiden op bloedarmoede, maar kan ook zijn dat hij last heeft gehad van wormen, en het nu weer aan het oplossen is! (word om de 4 wkn ontwormd) Probeer het maar met een proffesional rijtechnisch op te lossen.

Ik weet echt zeker dat hij iets mankeerd, hoe kan het anders dat hij vele soepeler en beter liep met pijnstillers (schuin hoofd en verstijven bleef wel) ik ben ten einde raad.

Wie weet wat het misschien kan zijn, zeggen de symptomen je iets. Ben al een jaar verder en weet het nu ook niet meer, echt onbegrijpelijk, we hadden echt verwacht dat ze iets zouden vinden.

Wie heeft raad??

Anoniem14

Re: vervolg van: mogelijk kissing spine

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:43

Misschien een alternatieve arts proberen? Homeopaat bijvoorbeeld?

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 20:43

Bel Miranda Wilschut, zij woont ook in Almere en is fysiotherapeut en osteopaat voor paarden. Misschien weet zei raad.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:28

Eric Laarakkers wellicht?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 09:32

of Solange Schrijer in B'graven. Zij is fysio en geeft ook les om je rijtechnisch zo te laten rijden dat je hem dan eigenlijk ook een soort fysio geeft.

gamble

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 10:16

Eigelijk maar een advies< foto's laten maken. Kissing spines is goed op foto's te zien en je hebt gelijk duidelijkheid.
Sterkte!

mirellakuijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 23:30

Kijk eens bij de topics van biancugo zij heeft dezelfde problemen met haar paard.
Succes.

Vlinder

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 09:44

Ga alsjeblieft foto's maken van je paardje haar of zijn rug. Ik heb ook soortgelijke klachten gehad (alleen mystral viel niet maar de rest is herkenbaar), veel klinieken afgeweest ze konden niets vinden, uiteindelijk in bodegraven is er aan het licht gekomen, kissingspines in een erge gradatie, atrose in haar 6e en 7e halswervel en ik kan nog wel even doorgaan.

Ik zou zeggen, ga er niet te lang mee door. Laat er nog een keer iemand goed naar kijken en laat je niet zomaar wegsturen. Dat heb ik ook te vaak gedaan. En een paard simuleert niet. Heel veel succes!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:19

Wat een vervelend verhaal. Echt erg om niet te weten wat je paard mankeert en wat je er aan kan/moet doen.

Misschien dat een goede ostheopaat wat voor je beestje kan doen?

Veel sterkte.

Bets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 10:57

Informeer eens bij Antoine de Bodt (www.hoefkatrol.com, betreft rijtechnisch gedeelte) en ook bij Marijke Boinck (www.cherokeepaarden.nl betreft medische achtergrond en tevens rijtechnische achtergrond)

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 11:47

laat foto's maken (als ze dat nog niet hebben gedaan) en anders zou ik er een osteopaat bij laten komen. daar heb ik hele goede ervaringen mee.

http://www.osteopathiepaard.nl

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 12:55

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-05 22:29

Beetje late reactie, pc was/is stuk. Gisteren waren we bij de moeder van een vriendin in groningen, haar instructrice kwam ook even langs en gaf me het 06nr van ene rodinde, ik dacht in wolvega maar kan ook vinkega zijn (luisteren is ook een vak). Zij rijdt paarden voor haar beroep en gaat daar al jaren naar toe met alle sportpaarden. Dus ik heb daar wel vertrouwen in, ga vd week even bellen.

Was al van plan om er iemand fysio/kraker oid bij te halen, maar wil gewoon een goede, maar goed wat is een goede he? Daar zijn de meningen ook over verdeeld. Maar dit klonk wel echt super.. het is het proberen waard.

Bedankt in ieder geval voro je reactie.

meisje333

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-05 22:33

Rodinde kan je goed helpen, je kan ook bij jou in de buurt naar M.Schepers gaan die zit bij de dierenkliniek in kootwijkerbroek.

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-09-05 20:24

Kootwijkerbroek? Waar ligt dat , bij kootwijk neem ik aan? Dat is niet echt bij mij in de buurt, volgens mij zit rodinde dichterbij lelystad dan kootwijkerbroek, maar bedankt voor je tip

Paradiso

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 05:47

Rodinde zit op 3 locaties - Kootwijkerbroek (ook!), Vinkega (Meppel) en ergens in Noord Brabant.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:15

Probeer anders of Steffi van der Laarse toch weer een plekje vrij heeft. www.steffivanderlaarse.nl Ik heb al vele wonderen zien verrichten!

Suzan1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 15:57

omdat het een terugkomend probleem is: heb je het zadel al laten nakijken?

kingstons

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 21:52

Mijn zadel is pas een jaar oud, en in die tijd 2 keer nagekeken door de zadelmaker, en een keer in bodegraven en in utrecht. En er was niks op het zadel aan te merken, pastte prima, dus daar ligt het zeker niet aan.

Maar in ieder geval bedankt voor het meedenken.

Geef nu supplementen voor paarden met bloedarmoede om zijn rode bloedlichamen aan te vullen. Verder staat hij al 2 weken in de wei en longeer ik dagelijks. Maar merk nog weinig verschil. Hij blijft 'scheef' lopen met zijn hoofd en hals

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-05 20:03

Lijkt er toch wel op dat de oorzaak in rug ligt. Vreemd dat ze het in Bodegraven niet hebben gevonden, daar zij toch altijd ook de rug in het onderzoek betrekken. Zenuwbeknelling kan uitval geven (door de benen zakken). Misschien had je nog even door moeten gaan bij kliniek in bodegraven voor verder onderzoek). Zij hebben zo te horen in eerste instantie nog het meest resultaat geboekt.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-05 21:02

Waarom zo ver weg zoeken, ik had hierboven ook al gezegd dat ik Miranda Wilschut adviseer. Die woont in Almere (dicht bij dus) en is een goede en gediplomeerde fysiotherapeut / osteopaat. Als je wil kan ik haar tel.nr. doorgeven