Ik wist niet precies in welk forum ik dit moest plaatsen,maar dit leek me de meest logische plek.
Uit onderzoek is gebleken dat niet de eiwitten maar fructaan de oorzaak is van hoefbevangenheid. (Voor wie dit nieuw is www.paardnatuurlijk.nl dan naar tabblad kennis en dan kiezen voor het kopje fructaan) Maar dan zit ik nog steeds met vragen want, als het de eiwitten niet zijn hoe komt het dan dat heel veel paarden zomers hoefbevangen zijn terwijl juist met vorst er meer kans op hoefbevangenheid is? En hoef ik mijn paard dan als hij van een kaal weitje op een voller weitje komt te staan niet eerst weer op te bouwen maar mag ze best weer in een paar dagen de hele dag want een kaal weitje kan soms nog gevaarlijker zijn dan een vol weitje? Ik weet het niet meer wie kan me aan antwoorden helpen? Liefs Roxy
Laatst bijgewerkt door rustyyy34 op 19-08-05 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt
hoe komt het dan dat heel veel paarden zomers hoefbevangen zijn terwijl juist met vorst er meer kans op is?
Dit snap ik niet? Ik ken het fructaan-verhaal wel ja. Ik meen dat vroeg voorjaarsgras rijker is aan de stoffen die (bij een overdosis zeg maar) hoefbevangenheid kunnen veroorzaken. Wat bedoel je met 'bij vorst meer kans"? Kans op hoefbevangenheid? Of kans op een overdosis fructaan?
Een paard kan door zoveel oorzaken Hoefbevangen worden. De onze is door een zeer zware bevaling en baarmoerderscheuren bevabgen geraakt. De hoofdoorzaak is fructaan. Wat vvoral in het gras zit bij koude nachten en overdag zonneschijn. Maar een vette wei met veel eiwit kan ook hoefbevangenheid veroorzaken. Dus oppassen daarmee. Maar doordat je in het voorjaar en najaar vaak koudere nachten krijgt met zonnige en warme dagen is de kans op bevangenheid door fructaan zeer hoog. Maar ook voer, ontstekingen, verkeerd bekappen, giftige planten, andere ziekten, enz kunnen het veroorzaken
een teveel aan eiwit is niet de enige oorzaak waardoor een paard hoefbevangen kan worden. het kan ook heel goed komen door stress, acute vergiftiging e.d
Duidelijk Xox, ik dacht al, in de winter? Maar met warme dagen en koude nachten dus. Meestal staan de paarden 'swinters binnen (helaas is het het bij ons niet mogelijk het hele jaar op het land te staan), en dan krijgen ze van het voorjaar dus op de vette wei wel extra veel binnen. Misschien dat dat in de winter is aangemaakt dan. Gelukkig wordt er eerst gemaaid eer ze er op staan.
Fructaan ontstaat snacht en is nodig voor de groei van de plant. Bij koude nachten wordt het opgeslagen en komt dan bij de warmte van de zon heel geleidelijk vrij. hierdoor krijgt het paard ze dan binnen. In kort gras kan duidelijk minder worden opgeslagen.
Ik ken het betreffende artikel over fructaan op het andere forum. Ben het er absoluut niet mee eens. Het is tegenwoordig inderdaad bekend dat fructaan OOK een grote invloed kan hebben op hoefbevangenheid. Maar het is niet de enige oorzaak van het gras. Paarden die gevoelig zijn voor hoefbevangenheid zijn gevoelig voor suikers. Dus ook uitkijken voor bijvoeren van bijv. muesli's omdat die ook te hoge gehaltes melasse bevatten. Maar eiwitten blijven ook wel degelijk een factor voor hoefbevangenheid. Gras wat in de groei is en vooral in het voorjaar en nazomer, bevat nou eenmaal ook veel eiwitten. Altijd geleidelijk aan laten wennen. Teveel eiwitten is net zo goed schadelijk voor een paard. Uiteindelijk krijg je een overbelasting voor de lever. Veel hoefbevangen paarden hebben een leverprobleem.
Fructaan is ook een soort suiker. Onze pony was altijd veel te dik 's zomers, ze stond op een volle wei,we waren bang dat zij bevangen zou raken. We hebben haar toen in het voorjaar op een schrale wei gezet en ze raakte hoefbevangen. Bij haar dus puur van het fructaan. het nadeel van een schrale wei is dat ze dus eigenlijk alleen maar fructaan binnenkrijgen, dat zit nml vooral in de bovenste puntjes van het gras. Zet je ze op een wat vollere wei, dan zullen ze dus ook het gras "onder" de puntje opeten waar dus aanzienlijk minder fructaan in zit. Na 5 jaar is ze nu net weer hoefbevangen na het voeren van nieuw eiwitarm hooi. Het bevat naar alle waarschijnlijkheid teveel fructaan. Dat hooi laten we nu eerst een paar uur in water staan voordat we het voeren, fructaan is nml door water oplosbaar.
Niet alleen gras maar ook hooi kan teveel fructaan bevatten. Als je paard gevoelig is voor fructaan moet je je voer laten testen en niet boven een bepaald percentage uitkomen van hooi (evt. kuil) en krachtvoer samen. Heb je dus fructaanrijk hooi, dan moet je 'suiker'arm krachtvoer voeren. Is je hooi fructaan-arm dan kun je iets rijker krachtvoer voeren.