Te mager

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

beautyke

Te mager

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 19:29

Deze winter stond Spirit echt veel te mager
ik wou zijn bloed laten onderzoeken maar de veearts nam het niet echt serieus en zei dat ik hem gewoon merriebrok moest bijvoeren (extra vetpercentage)

op dit moment krijgt hij 2 kilo endurix -nog hoger vetpercentage dan merriebrok-&pavo enery control s'morgen en hetzelfde s avonds

voor de rest staat hij 24 op 24 op een volle weide
ontwormd wordt ie ook regelmatig

spirit is ook maar een pony dus daarom vind ik het zo gek dat ie niet dik wordt, hij wordt drie keer in de week twee uur gereden maar deze trainingen bestaan meer uit bosritten omdat wij heel licht endurance rijden.

deze winter hebben we al alles geprobeerd, voordroog helpt ook niet want daar geraakt ie van aan de diarree.

heeft iemand een idee wat dit kan zijn? over een maand wordt hij gecastreerd en ben ik sowieso van plan (is een andere veearts) om hem om raad te vragen en vragen of het niet beter is om bloed te trekken.

Jans16

Re: Te mager

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:20

misschien moet je eens zijn gebit na laten kijken. dat was ook een reden bij mijn paard zijn kiezen waren te scherp waardoor hij het niet goed kon opnemen. ik voer hem nu ook slobber bij en dat werkt ook super goed! maismeel werkt trouwen ook goed

succes ermee!!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:05

Je kunt mash&mix bijvoeren, is ook van cavalor. Aan het voer licht het niet, daar krijgt je pony ruim voldoende van. In mash&mix (is een slobber) zitten ook zemelen. Deze vezels stimuleren de darmwerking ook. Ik ben geen voorstander van bietenpulp en dat soort huis tuin en keukenmiddeltjes, deze zijn niet geschikt voor paarden. Hiermee mest je je paard vet op ongezonde wijze. (jus-pan leegdrinken als het ware) Dikker worden moet gelijdelijk gaan. Je kunt ook beter hooi geven dan kuil, ookal is het voordroog. Verder kun je nog digest als supplement bijvoeren. Is ook van cavalor. Werkt dit alles niet, zou ik toch de DA weer eens vragen, kan namelijk bloedarmoede zijn. Ik heb wel vaker paarden meegemaakt die dat hadden, die waren ook te mager daardoor.

veel succes

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:18

Wij hebben op stal een stuk of drie paarden die dag en nacht op het land stonden, nu 's nachts op stal omdat ze op het land zo mager worden ook al werden ze behoorlijk bijgevoerd, nu ze 'nachts op stal staan gaat het een stuk beter met ze.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 15:07

laat de functie van zijn schildklier eens nakijken, als die namelijk te snel werkt kun je voeren wat je wilt maar zal hij alleen maar afvallen.

gewoon een bloedonderzoek zou in dit geval helemaal niet verkeerd zijn denk ik... gewoon doen wat je eigen gevoel je ingeeft hoor.

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 19:31

nog even derbij zegge dat hij nog steeds hengst is en in september gecastreerd wordt

heb namelijk net nog gehoord dat het dan ook wel eens zou kunnen verbeteren, maar zijn bloed zal zeker worden nagekeken
alvast bedankt voor alle tips

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:35

Hoi,

Ik heb ook zo'n probleem gehad met een paard. Wij hebben haar extra voer gegeven en dan vooral na het werken. Extra hooi (liefst goede kwaliteit) buiten nromale portie om geven in combinatie met meer krachtvoer wil wel eens werken.

is je pony ook doffer van kleur en 'matter' in karakter?

Ik wil niet zeggen dat dit helpt, het is enkel een advies.

Suc6!

Bumego

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 22:35

en inderdaad bloed laten controleren kan geen kwaad!

beautyke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 08:12

nee helemaal niet
hij glanst als een spiegel en is zelf heel happy
op het moment is ie qua dikte juist goed, maar op het moment dat we iets minder voeren begint ie toch ferm af te vallen
hier is een foto van hoe hij eruit ziet, op het moment goed maar hij krijgt eigenlijk veel te veel voer om ook nog eens op een volle weide te staan.

Afbeelding

en bloed trekken kan idd toch geen kwaad, weet je snel wat er scheelt

Rosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 18:02

Ik heb net hetzelfde voorgehad met mijn twenterhengst...
Hij is in februari verhuisd naar de wei waar hij nu nog steeds staat, en hij heeft zo rond maart/april een enorme terugval gehad, als ik de foto's van toen nu terugzie lopen de rillingen over mijn rug, zo mager was hij!
Ik heb hem toen goed ontwormd met een spuit Equimax (ook tegen lintwormen) en sindsdien een volledig ander voerschema aangenomen en hij ziet er nu SUPER uit, hij begint zelfs een beetje té vlezig te worden...
Ik geef hem nu 1/2 kg Pavo Condition, 1/2 kg Mijten Gerstemix (muesli) en ongeveer 1/2 kg Hartog Lucerne, zowel 's morgens als 's avonds en daarnaast nog ruim voldoende hooi en hier doet hij het prima op! Vooral de Lucerne maakt in zijn geval het verschil denk ik...
Hij staat uiteraard ook 24/7 buiten, maar zijn wei is bijna volledig kaal en heeft absoluut geen voedingswaarde meer...

Misschien het proberen waard?