Gallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jaggie

Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:40

Ik heb niet echt een probleem, maar zou graag jullie ervaringen hiermee willen weten.

Mijn nu 4-jarige paard heeft bij het gewricht aan het achterbeen een gal, die steeds dikker wordt. Hij heeft er geen last van met bewegen, want hij loopt goed en zelfs elke dag beter. Uiteraard is er al eens een dierenarts bijgeweest, maar deze zegt dat het geen problemen op hoeft te leveren. Het is namelijk extra vocht, dat nodig is voor de pees. Als je het gaat doorprikken, bestaat dus de kans dat hij daarna ff niet meer goed loopt en bovendien bestaat dan dus ook de kans dat het zo weer terug komt. Deze gal kan ook vanzelf weer weg gaan trouwens, maar mijn paard heeft hem nu al een jaar en het lijkt niet dunner te worden.

Mijn vorige pony had ook een gal aan het achterbeen (zelfde plaats) en die is na een halfjaar vanzelf verdwenen, dus wie weet.

Alleen ik vind het lelijk uitzien en vraag me dus af of er echt niks aan te doen is verder. Wat zijn jullie ervaringen hier dus mee?

Maroush

Re: Gallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:50

Maroes heeft ook gallen aan beide achterbenen. Ze heeft ze als sinds d'r tweede en zijn de ene keer groter dan de andere keer, maar zijn nooit weg. Na leegprikken schijnen ze vaak weer terug te komen en is er ook kans op ontsteken geloof ik.
De DA die een jaartje ofzo geleden had gekeken naar Maroush, zei dat we ons geen zorgen hoefden te maken. Volgens degene die er vanmiddag was, kon het wel degelijk op een of ander probleem duiden, maar Maroush was er dan ook wel gevoelig op.
Wij smeerden altijd groene leem op de gallen en daar werden ze meestal wel kleiner van, zodat het gewoon wat mooier toonde.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:30

weidegang wil nog wel s helpen bij gallen, als de gallen al hard zijn geworden helpt dat niet meer echt. maar beweging bevorderd de doorbloeding, dus ook de afvoer van overtollig vocht...

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:41

Ik kreeg van Steffi vd Laarse te horen dat gallen geen problemen geven. Dat het puur een schoonheidsfoutje is.
Wat soms schijnt te helpen is met azijn doordrenkte doeken met een bandage erom heen een nacht er op aanleggen. (werkt ook tegen stalbenen!)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:48

my way heeft ook gallen de meeste zijn echt klein en zie je bijna niet maar eentje bij de voorbeen is best groot..ook niet echt mooi maar hij heeft er geen last van dus ik laat het maar zo...ik koel het ook vaak wat aardig lijkt te helpen en wa tme opvalt is dat z emet koud weer veel kleinder is als met warm weer

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 22:59

Oké dat ze geen kwaad kunnen, zijn we dus allemaal wel eens. Daar ben ik al heel blij mee natuurlijk.

@Pytje, mijn paard staat elke dag in de wei, minstens de halve dag, dus weidegang en beweging genoeg. De gallen zijn nog zacht, maar als ze hard worden, moeten ze operatief verwijderd worden, durf zo niet meer te zeggen waarom precies, maar dat is wat mij vertelt is.

@Needje, dat met die bandages kan ik misschien wel proberen, al durf ik te wedden, dat ik de volgende morgen dan alle stukjes bij elkaar kan gaan rapen, heb een sloopzuchtige jongeling

Maar afspuiten helpt idd ook wel een beetje, als het koud wordt dan worden de gallen minder dik, maarja zodra je daar mee stopt of de temp. stijgt dan worden ze weer hun oorspronkelijk formaat.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 09:25

ah oke, je kunt ook klei proberen (groene leem, klei...) dit er met een dikke laag opsmeren en dan hopen dat het minder wordt (bij een van mn paarden is hiermee een piephak volledig weggegaan!)

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:45

Een gal kan op zich helemaal geen kwaad, maar als een heel jong paard al gallen heeft, kan dat duiden op niet al te best beenwerk, of te zware belasting op te jonge leeftijd.
Na een ongelukje kan er ook op het geblesseerde been een gal ontstaan, die verdwijnt meestal wel( door afspuiten of groene leem of Traumeel gel van de Paardendrogist, werkt erg goed!)
Als een ouder paard gallen heeft is dat vrij normaal, dat kun je zien als 'gebruikssporen'.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 16:15

Ik heb er wel al eens gel opgesmeerd, maar dat hielp niet. Ik denk dat ik die leem maar eens ga proberen, wie weet helpt dat wel.

@joepje, mijn paard had dit al toen hij net uit de wei kwam op 3-jarige leeftijd, hij is kwa beenwerk helemaal goedgekeurd door de dierenarts, dus daar zijn geen problemen mee. Heb hem naar mijn weten ook niet overbelast en gewoon simpel (en niet te veel) werk gedaan. Oja en hij heeft geen ongeluk gehad naar mjn weten.

Saika

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:18

Mijn paardje heeft galletjes aan de voorbenen. Is op zich ook niet erg. De ene keer zijn ze wat dikker dan de andere keer. Wat wij wel doen is de voorbenen in de klei zetten en dan met een krant erom bandageren. De volgende dag zijn de benen gegarandeerd koel en droog.

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:20

Het was ook niet aanvallend bedoeld hoor...ik had het over het algemeen...
En een ongelukje kan ook al een mep van een ander paard zijn, of flink stoten, maar ook dat was over het algemeen.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 16:24

Zo te horen bevalt die leem dus wel...heb het nu al van verschillende mensen gehoord. Kun je die gewoon in de paardenwinkel krijgen?

@joepje, dat had ik ook wel begrepen hoor als mijn reactie anders overkwam sorry

joepje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 17:58

okee dan

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:53

Dandy heeft ook Gal, aan de achterbeen,
een jaar geleden was het groot, nu is het klein,
Het slinkt denk ik vanzelf wel, het duurt bij de één langer als bij de ander.
Soms komt het bij Dandy ook weer terug, en dan naar een paar weken is het weer minder..

Wat wij doen als het groot is, afspuiten en koelingsgel erop, dat werkt ook wel goed