ervaring met longontsteking bij paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

berthe

ervaring met longontsteking bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:51

Mijn paard van drie jaar heeft longontsteking. Ze wordt al drie dagen behandeld met antibiotica maar het wordt niets beter. Als ik de DA naar een prognose vraag, zegt hij niets. Ik word daar nogal zenuwachtig van. Hij is van plan morgen met een andere antibiotica te beginnen.
Is er iemand die ook een paard met longontsteking heeft gehad?

Nathalie02

Re: ervaring met longontsteking bij paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:51

Mijne heeft vorig jaar een hele heftige longinfectie gehad. Ze kreeg voor een week antibiotica (tweemaal daags) en pijnstilling.

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 20:00

verder niemand ervaring? Zit nu in dag 4, gestart met andere antibiotica maar er verandert nog niet veel!!!!

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 20:44

Er is weinig over te vinden op google. Maar wat er te vinden is geeft niet heel erg veel hoop moet ik zeggen.

Longontsteking bij een paard is heel erg gevaarlijk. Sterkte ermee.

Titsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 21:23

mijne had 2 jaar geleden ook erge longontsteking. Toen was hij 2 jaar oud. Hij kreeg 2 maal daags antebiotica en pretnisolon en nog een poeder ben de naam vergeten. Maar het heeft erg lang geduurd voor dat hij er boven op kwam alleen wat hij eraan heeft over gehouden is dat hij beetje dampig is. Maar hij had wel een hele erge ontsteking want als ik later was zou hij dood zijn geweest.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:43

Mijn paard heeft op 9-jarige leeftijd longontsteking gehad, als gevolg van een verwaarloosde bronchitis door een verkeerde diagnose van de DA. Hij is erg ziek geweest, had het heel benauwd en had koorts.

Hij is wekenlang behandeld, door een andere DA, met Ventipulmin en antibiotica. Hij moest zoveel mogelijk in de frisse lucht, maar mocht niet nat of koud worden. Het was toen gelukkig zomer.

Mijn paard is wel weer beter geworden, maar het heeft in totaal ongeveer 8 maanden geduurd, voordat ik er weer een beetje mee kon werken. Hij heeft er een chronische bronchitis, stofallergie en lichte dampigheid aan overgehouden.

Gelukkig is hij wel weer zo goed geworden dat ik hem nog voor de sport kon gebruiken.

Ik wens je veel sterkte met jou paard.

chantalmelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 13:55

Mijn paard heeft een heftige longontsteking gehad. Veel antibiotica kuren gehad, maar niks hielp. Ik adviseer om een scopie te laten doen en een kweek te laten maken. Dan krijg je de goede kuur. Te lang een longontsteking kan dampigheid veroorzaken. Het is wel wat prijzig, maar voor mij een uitkomst. Succes

berthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-05 09:33

Hehe, de tweede kur antibiotica lijkt nu toch gewerkt te hebben. Vanochtend was ze koortsvrij en het geluid op de longen (wat de dierenarts dan hoort, heb verder geen idee wat hij hoort) bijna verdwenen. Nog een dag antibiotica en dan moet het klaar zijn!!! Durf nog net niet hardop joepie te roepen maar het ziet er goed uit en ze lijkt er ook niets aan over te houden!

Kyona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 15:35

Zpi met a;s Chantalmelle zegt toch een bronchoscopie laten maken. Dan kan je precies zien hoe de longen er van binnen uitzien. Soms is het nl. zo dat je weinig hoort terwijl ze toch nog best vol slijm zitten.

Yorghos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 17:53

Mijn paard heeft ooit na het leeghalen van de maag een longontsteking opgelopen door vocht dat daarbij in de longen was gekomen.
Hij heeft een paar dagen hoge koorts gehad en kreeg 2x daags antibiotica. Na een dag of 3 begon hij op te knappen, hoewel het nog weken heeft geduurd voordat hij weer helemaal de oude was.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 19:53

Mijn paard heeft in maart een zware longontsteking gehad. Zware antibiotica gehad. Vervolgens heb ik gelijk een homeopaaat voor dieren gebeld en medicijnen gehad. Van antibiotica verzwakken ze vaak nog meer. Tegelijk geef ik hem nog steeds nat hooi.
Zelf heb ik hem ook nog een paar keer met osteopathie behandeld. Na een aantal weken heel rustig de draad weer opgepakt met rijden. Nu sinds enkele weken pas weer het gevoel dat we er weer zijn. We rijden Z2 dressuur en springen M. Mijn paard is 9 jaar. Misschien hou ik hem wel de rest van zijn leven op de homeopathische medicijnen. In ieder geval krijgt hij nat hooi, loopt elke dag buiten overdag, hou ik hem wel uit de regen en uit het stof

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:46

Mijn paard had nog geen echte longonsteking maar daar heb ik Cubarmix voor gehad...
dat is eigenlijk voor klaveren.Maar dat kan geen kwaad.
het is een goedkoop alternatief en is ook antibiotica.
Heeft goed geholpen..is poedervorm..

kiana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 01:02

Cubamix is super spul, nadeel is wel dat je er zoveel van moet geven bij een volwassen paard en ze het niet lekker vinden.
Er zijn veel potten appelmoes doorheen gegaan als lekkermaker!

Paard kreeg dit omdat hij zijn benen open had liggen doordat het hek hoger was dan dat hij springen kon.
Of het ook tegen longontsteking werkt weet ik niet. er zijn zoveel soorten antibiotica en elke soort heeft weer zijn eigenschap, de 1 werkt tegen die bacterie de ander voor de andere.

Antibiotica is de verzamelnaam.