Hoefschoenen en waarom

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

johnnie

Hoefschoenen en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 17:01

Omdat mijn merrie beginnende artrose/ of spat aan het sprongewricht heeft, deed ik op advies van de DA de achtervoeten ook met ijzers beslaan.

Nu hoor ik wel eens dat er mensen zijn die hoefschoenen gebruiken en zou graag weten waarom ze hoefschoenen gebruiken, en welk resultaat dit heeft gehad. Waar zijn deze hoefschoenen te krijgen ?

Neverhere

Re: Hoefschoenen en waarom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 08:47

Ik heb hoefschoenen voor mijn paard omdat hij voor nogal platvoeten heeft en daardoor op harde, oneffen grond heel gevoelig loopt.
D.m.v. natuurlijk bekappen probeer ik de hoef weer in zijn natuurlijk vorm te krijgen, mooi hol van binnen dus, maar dat heeft tijd nodig.

Om de voet in de natuurlijke vorm te krijgen moeten we stappen op straat en dan trek ik hem dus hoefschoenen aan.

Van iemand die natuurlijk bekapt kun je verwachten dat ze niet gelukkig zijn met ijzers dus dat ik er ook zo over denk zal je niet verbazen .
Warmtefoto's van paardenbenen waar bij de ene het ijzer onderweg is en de ander er nog onderzit laten duidelijk zien dat de doorbloeding van de benen naarmate je naar de voet gaat steeds slechter wordt en het been ook kouder is omdat de bloedcirculatie wordt gehindert.

Hoefschoenen doe je aan als ze nodig zijn en het grote voordeel is dat het hoefmechanisme onbelemmert blijft functioneren. Na de oefening doe je ze weer uit. Je mag ze niet langer dan max. 4 uur aanhouden omdat de hoef 0,5 ltr vocht uitzweet per etmaal. Hou je ze langer om de paardenvoeten gaat dat ten koste van de stevigheid van de voet omdat het vocht niet weg kan.

Ik heb ze laten aanmeten door iemand die ze laat maken bij Rijssen.
Kijk hier maar eens http://www.smit-rijssen.nl/

Voor artroseklachten kun je Glucosamine geven. Een poeder dat je kunt bestellen bij de V.d. Pigge paardendrogist. Zit ook op het net. Al veel paarden hebben er baat bij en worden soepeler. Verzorgt het kraakbeen, synovia, spieren en gewrichten.

Veel succes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:44

ranna schreef:
Hoefschoenen doe je aan als ze nodig zijn en het grote voordeel is dat het hoefmechanisme onbelemmert blijft functioneren. Na de oefening doe je ze weer uit. Je mag ze niet langer dan max. 4 uur aanhouden omdat de hoef 0,5 ltr vocht uitzweet per etmaal. Hou je ze langer om de paardenvoeten gaat dat ten koste van de stevigheid van de voet omdat het vocht niet weg kan..

Misschien dat die 4 uur bij jouw Smit-schoenen zo is, maar bij mijn Old Mac's zeer zeker niet.
Die sluiten niet zo veel af dat vocht er niet meer uit zou kunnen, tevens zitten er ook gaten in de zool zodat water van plassen e.d. er ook uit kan.

Voor artrose zijn schoenen geen oplossing (ijzers ook niet trouwens), dan zou ik eerder een Glucosamine produkt van de Groene Os nemen.
Wel zijn schoenen meer dempend voor de botten(ivm ijzers), wat dus voor een paard met pijnlijke botten wel prettiger zal zijn.

Overigens gebruik ik op mijn 19-jarige merrie met artrose en ex-hoefbevangenheid al 4 jaar schoenen van Old Mac. Ik ben nu haast aan mijn 2e paar toe.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:17

Ja, ik werd gewaarschuwd dat ze niet langer dan 4 uur aan mogen. Toch al geen probleem omdat ik ze maar een half uurtje per keer aan doe maar hier zitten idd geen gaten in. De schoenen van Old Mac heb ik wel eens op het net gezien maar ik durfde dat niet aan omdat mijn paard zulke platvoeten heeft en ik er zeker van wilde zijn dat ze 100% passen.
Misschien als hij over een tijdje goede voeten heeft en ik die schoenen ooit nog eens afdraag ik ook andere zou kunnen proberen. Vind ze wel een uitkomst trouwens.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:20

Die van mij heeft ook platvoeten. Ik gebruik inlegzooltjes om de zool te ontlasten.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 13:33

Nou dat zijn uitgebreide reacties thanks. Het is inderdaad zo dat ik de ijzers binnenkort allemaal laat verwijderen.
Het probleem is dat mijn paard enorm klote hoeven heeft het is zelfs zo dat ze 3 verschillende grote voeten heeft. De ene breder en de ander smaller.
Haar brokkelhoeven hebben we opgelost met hoof aid basic van cavalor.

We gaan natuurlijk bekappen en zien dan wel verder. In mijn oefenbak ligt 10 cm bruine zand die elke manege die ik ken gebruikt.

Ik heb inmiddels voor hoefschoenen info gevraagd. Moet zeggen de prijs valt mee.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:59

De prijs valt zeker mee in vergelijking met ijzers omdat ze veel langer meegaan.
Bovendien is het veel gezonder voor je paard dus de keus is voor mij dan niet moeilijk.

Je schrijft dat jouw paard zulke verschillende hoeven heeft. Door ze te laten aanmeten passen ze dus altijd. Daarom heb ik het ook zo laten doen.

Veel succes met je paard.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:42

ranna schreef:
De prijs valt zeker mee in vergelijking met ijzers omdat ze veel langer meegaan.
Bovendien is het veel gezonder voor je paard dus de keus is voor mij dan niet moeilijk.

Je schrijft dat jouw paard zulke verschillende hoeven heeft. Door ze te laten aanmeten passen ze dus altijd. Daarom heb ik het ook zo laten doen.

Veel succes met je paard.

Ik heb begrepen dat er afdrukken van elke voet worden gemaakt. Ik heb ze gevraagd waar dit kan in Belgie. Anders zal ik moeten reizen of een afspraak aan huis maken. Verder heb ik gevraagd of er onderdelen van de hoefschoen kunnen worden vervangen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:37

Ben benieuwd hoe ze jullie zullen bevallen. Vergeet ook de glucosamine niet i.v.m. de artroseklachten. Hoefschoenen doen niets aan artrose, glucosamine wel.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 09:42

dank je Ranna. Ik kreeg gisteren nog een mail van Horse shoes. Deze hebben zelfs schoenen die met lucht op zijn te pompen zodat ze beter aan de paardevoeten aansluiten. Mmmm de techniek staat niet stil he. Alle onderdelen zoals de zool zijn snel vervangbaar.

Over artrose gesproken, mijn merrie heeft een spuit in haar gewricht gehad precies op de plek van van de artrose. Het is een soort glucosamine direct ingespoten. Het zorgt ervoor dat tusssen dit gewricht een soort dikke film ontstaat. Ze moest hiervoor 5 dagen lang op stal staan. Het gaat goed zeer goed ze beweegt soepeler. Het spul zou 6 maanden werken en dan weer opnieuw ingespoten moeten worden. Een spuit Kost 120 euro. Tussendoor wordt ze gecontroleerd door de DA en indien nodig weer een foto gemaakt.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:02

Ja die zgn 'goud'spuit is bekend. Soms werkt ie helaas maar 3 maanden. Vandaar de naam waarschijnlijk

Overigens ben ik geen voorstander van op stal laten staan. Als er iets slecht is voor een paard met artrose is het dat wel.

Ik kies liever voor de langzamere methode van dagelijk Glucosamine en voldoende rustig aan bewegen in een paddock of wei.

Die schoenen 'op lucht' zijn bij een aantal bokkers in gebruik. Zoals bij alles heb je er voor- en tegenstanders van.
Losse onderdelen zijn leuk, maar eigenlijk horen die dingen gewoon niet kapot te gaan, heb je dus geen losse onderdelen nodig ook

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 10:26

Sugarmiss schreef:
Ja die zgn 'goud'spuit is bekend. Soms werkt ie helaas maar 3 maanden. Vandaar de naam waarschijnlijk

Overigens ben ik geen voorstander van op stal laten staan. Als er iets slecht is voor een paard met artrose is het dat wel.

Ik kies liever voor de langzamere methode van dagelijk Glucosamine en voldoende rustig aan bewegen in een paddock of wei.

Die schoenen 'op lucht' zijn bij een aantal bokkers in gebruik. Zoals bij alles heb je er voor- en tegenstanders van.
Losse onderdelen zijn leuk, maar eigenlijk horen die dingen gewoon niet kapot te gaan, heb je dus geen losse onderdelen nodig ook

Ik heb begrepen en dit is ook de reden dat ik dit aanhaalde, er verschillende merken schoenen in de handel zijn. Ik neem aan dat jij tevreden bent met het merk waar jij voor gekozen hebt. Ik kan niet putten uit ervaring omdat ik ze nog niet heb gezien en gebruikt.
Ik sla alle info die ik van jullie krijg op en gebruik die om een goede keuze te maken.

Over die spuit het volgende: Sparkley had een ontsteking en deze spuit zorgt er ook voor dat de ontsteking weg gaat. Het is trouwens geen goudspuit. In Zweden wordt deze spuit ook aan mensen gegeven die er veel baat bij hebben. Het is een dikke film, ik zeg het nu in mijn bewoording, die vergelijkbaar is met siliconen. Het zorgt ervoor dat de botten op de plaats van het euvel worden gevoed en de ruimte opgevuld wordt met een dikke film smeervloeistof. Dat ze 5 dagen stop heeft moeten staan heeft te maken met het feit dat het spul moest inwerken en uitharden.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:23

Haha Johnnie, je hebt het niet makkelijk met ons. Zowel Sugarmiss als ik zijn geloof ik voorstander van zoveel mogelijk natuurlijke oplossingen voor dingen.

Stilstaan is absoluut gif in mijn ogen en ook mijn voorkeur gaat uit naar de oplossing die het lichaam zelf kan aandragen en wat te stimuleren is met het geven van Glucosamine maar ik weet dat iedereen zijn best doet voor zijn paard en mijn manier is niet ieders manier. Dat is ook prima, niets mis mee.
Hoop voor jullie dat het werkt.

Wil ik je toch nog één ding uitleggen van de werking van Glucosamine. Het voedt het hele gewricht met de juiste voedingsstoffen. Het zorgt voor een goede kwantiteit en kwaliteit van synovia en in de synovia zitten juist de voedingsstoffen om het kraakbeen van de juiste voeding te voorzien en het stevig en flexibel te houden.

Daarnaast zitten er stoffen in die ook de spieren en pezen extra onderhouden dus het is een completer middel in mijn ogen dan een spuit in een specifiek gewricht. Glucosamine helpt het hele lichaam.

Gewoon ter overdenking.
Kijk maar wat je ermee doet.

miekedar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 19:45

Hey Johnny, wel grappig hoor mijn vader heeft ook een soort artrose en krijgt ook "goudpikuren". Hij gebruikt het al jaren en ziet er nog steeds goed uit.
Ik hou ook van natuurlijke dingen zoals Rana en Sugermiss. Maar over artrose bij paarden weet ik niks.
Wat ik wel weet is dat ik ook van plan ben om hoefschoenen aan te schaffen. Gewoon omdat ik ook niet wil laten beslaan en in de winter bij gebrek aan degelijke piste genoodzaakt zal zijn om veel te wandelen. Spijtig genoeg is hier geen bos maar zal het over asfalt zijn. De schoenen met het luchtsysteem daar heb ik hier op Bokt al over gelezen en ik merk dat bij sommige paarden dat problemen geeft aan de kootholte. Over Easyboot heb ik al veel positief gelezen en ze zijn ook wel betaalbaar. Ik ben aan het sparen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 22:22

Haha het is natuurlijk niet gemakkelijk met al die getikte stemmen. Alweer heeft John een noodkreet geuit en alweer komen er antwoorden. Natuurlijk krijgt Sparkley Artri Matrix van Cavalor. Echter binnenkort krijgt ze een middel van mijn DA dat net zo effectief is, maar meer als de helft goedkoper.

Wat beweging aangaat: ze loopt hier op 1,5 hectare weide rond, en wordt 2 keer per dag getraint. S,morgens loungeren en s,avond rijden. Nu even niet want we zijn aan het Parellien. Hoefschoenen, ik wil natuurlijk bekappen en hoefschoenen als we uit rijden gaan. In de bak van mij lukt het eigenlijk wel zonder ijzers.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 22:23

miekedar schreef:
Hey Johnny, wel grappig hoor mijn vader heeft ook een soort artrose en krijgt ook "goudpikuren". Hij gebruikt het al jaren en ziet er nog steeds goed uit.
Ik hou ook van natuurlijke dingen zoals Rana en Sugermiss. Maar over artrose bij paarden weet ik niks.
Wat ik wel weet is dat ik ook van plan ben om hoefschoenen aan te schaffen. Gewoon omdat ik ook niet wil laten beslaan en in de winter bij gebrek aan degelijke piste genoodzaakt zal zijn om veel te wandelen. Spijtig genoeg is hier geen bos maar zal het over asfalt zijn. De schoenen met het luchtsysteem daar heb ik hier op Bokt al over gelezen en ik merk dat bij sommige paarden dat problemen geeft aan de kootholte. Over Easyboot heb ik al veel positief gelezen en ze zijn ook wel betaalbaar. Ik ben aan het sparen.

Hallo, deze zijn inderdaad niet te duur en je vader veel laten bewegen