vreemde bobbeltjes, wat kan dit zijn?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

vreemde bobbeltjes, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 14:57

Hallo,

Sinds een paar dagen heeft mijn pony rare bobbeltjes.

het begon zo:

Afbeelding

En nu is het uitgebreid naar onder, tot zn been.
Je kan er gewoon aanzitten, het jeukt niet en het doet geen pijn.
als je er aan zit te plukken, bloed het wel een klein beetje eronder

Afbeelding
Als je goed kijkt zie je het bloed een beetje.

Afbeelding
Afbeelding

en als je het eraf plukt ziet er zo uit:

Afbeelding
Afbeelding

Zoals ik al eerder zei, jeukt het niet, doet het geen pijn.
Speedy heeft er dus op het oog zo geen last van.

Ik weet dat de foto;s niet zo duidelijk zijn, maar ik hoop dat jullie er misschien toch iets uit kunnen opmaken.

Groetjes karin
Laatst bijgewerkt door Karin op 20-08-05 09:01, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt

TheSam

Re: Wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:00

Het kan een schimmel zijn maar het is niet duidelijk op de foto's.. ik zou er anders voor de zekerheid een VA bij halen.

peggy_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:03

hoi zijn t niet luizen

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 19:12

TheSam schreef:
Het kan een schimmel zijn maar het is niet duidelijk op de foto's.. ik zou er anders voor de zekerheid een VA bij halen.

Hoe kan een schimmel zomaar komen?

Ik zal de Va effe bellen, ik had het al in mn achterhoofd.

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:49

volgens mij is het mok, want je pluk er een soort van korstjes af (of zie ik dat verkeerd op de foto's). mijn paard heeft dit pas ook gehad.

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:04

je moet (als het mok is) goed droog houden en insmeren met uierzalf of een andere zalf als je het maar vet houd (zonder parfum) want anders gaat het scheuren. Ik had voor mijn paard ze mok hydrocortiderm gehad van de VA. Je kan ook mok pillen kopen om het van binnenuit te bestrijden dat heb ik ook gedaan en dat hielp allemaal goed.

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:08

Mijn paard heeft al een aantal keer schimmel gehad en dat zag er ong net zo uit. Hoe het precies komt weet ik niet, het ene paard is er gevoeliger voor als de ander. Nadat mijn paard tot 4 keer toe schimmel heeft gehad heb ik haar hiertegen ingeent. Dure grap, maar het helpt wel. Ik zou idd even de VA ernaar laten kijken.

elibeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:35

Het kan inderdaad van alles zijn. Schimmel of allergische reactie.... Goed onderzoek door de dierenarts is eigenlijk het enige dat uitkomst kan bieden met zo iets.....

Hou je ons op de hoogte......

Kaiya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:38

Misschien een beet van een daas? Dan krijg je vaker ook wondjes, het doet meestal geen pijn, maar het bloedt wel.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:44

Cathlin schreef:
volgens mij is het mok, want je pluk er een soort van korstjes af (of zie ik dat verkeerd op de foto's). mijn paard heeft dit pas ook gehad.

mok op zijn kont daar heb ik nou nog nooit van gehoord.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 14:45

Van de week laat ik de VA even komen, beter het zekere voor het onzekere

Ik hou jullie op de hoogte

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:59

mok kan overal, janneke bij ons op stal, was alle 4 der benen en heel der buik tot der helft toe helemaal kaal geworden ervan.

Cathlin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 17:01

ja, dat wilde ik net zeggen mok kan overal voorkomen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 16:47

ik ken deze aandoening en het is denk ik het volgende:

'treptotrichosis' :

"openbaart zich meestal in plukjes haar die samenkleven door een witgrijze afscheiding. Trekt u de haren eruit dan ontstaan ronde of ovale, bloederige plekken, die pijnlijk zijn als u ze aanraakt.

De plekjes komen vooral voor op de rug, waar ze onder het zadel vaak vochtig blijven en zich uit breiden. Ook het kruis, de schoft en de hals kunnen worden aangetast. Het wordt door een bacterie veroorzaakt."

Meestal reageren deze infecties goed op antibiotica. Bij twijfel is een bacteriologisch onderzoek met een resistentiebepaling nodig.

even goed uitkijken dus, behandeling met imaverol is te proberen, het kan een schimmel zijn , en daar zijn er vrij veel van. overleg eventueel met je eigen veearts wat het beste is

Jooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 20:59

Mijn paard heeft dit een maand of 8 geleden ook gehad, zij had het op haar rug, billen en hoofd. De VA wist niet precies wat het was en na het ene smeerseltje na het andere geprobeerd te hebben heb ik al haar haar eraf geschoren . Dat hielp heel goed! Op de plekken waar de bultjes zaten was het daarna wel een beetje kaal, omdat je gewoon letterlijk die bultjes eraf schoor. Ik heb imavarol, betadine, neocidol en 2 zalfjes waarvan ik de naam niet meer weet destijds geprobeerd en geen daarvan hielp. Toen mijn paard weer nieuwe haartjes kreeg zijn de bultjes niet meer terug gekomen .
De VA heeft ook een paar van die friemeltjes eraf gekrabt en meegenomen om te onderzoeken en daaruit kwam naar voren dat de bultjes veroorzaakt worden door een bacterie in het weiland. Als je paard er gevoelig voor is krijgt hij het en anders niet. Bij ons op stal had mijn paard en 2 andere paarden op stal het die er dus kennelijk ook gevoelig voor waren. De andere 9 paarden hadden nergens last van, besmettelijk is het dus gelukkig niet
Heel veel succes hiermee, het is echt een lastig kwaaltje, maar naar mijn mening is het scheerapparaat de enige en goedkoopste oplossing .
Groetjes, jooske.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 08:39

Jooske schreef:
Mijn paard heeft dit een maand of 8 geleden ook gehad, zij had het op haar rug, billen en hoofd. De VA wist niet precies wat het was en na het ene smeerseltje na het andere geprobeerd te hebben heb ik al haar haar eraf geschoren . Dat hielp heel goed! Op de plekken waar de bultjes zaten was het daarna wel een beetje kaal, omdat je gewoon letterlijk die bultjes eraf schoor. Ik heb imavarol, betadine, neocidol en 2 zalfjes waarvan ik de naam niet meer weet destijds geprobeerd en geen daarvan hielp. Toen mijn paard weer nieuwe haartjes kreeg zijn de bultjes niet meer terug gekomen .
De VA heeft ook een paar van die friemeltjes eraf gekrabt en meegenomen om te onderzoeken en daaruit kwam naar voren dat de bultjes veroorzaakt worden door een bacterie in het weiland. Als je paard er gevoelig voor is krijgt hij het en anders niet. Bij ons op stal had mijn paard en 2 andere paarden op stal het die er dus kennelijk ook gevoelig voor waren. De andere 9 paarden hadden nergens last van, besmettelijk is het dus gelukkig niet
Heel veel succes hiermee, het is echt een lastig kwaaltje, maar naar mijn mening is het scheerapparaat de enige en goedkoopste oplossing .
Groetjes, jooske.

Bedankt voor je reactie.
Zal mijn pony wel kaal zijn als ik hem idd moet scheren, hij heb al zo weinig vacht

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 08:56

klopt,
dus dan had dit dier dus inderdaad ook die treptochio wat ik al aangaf, het komt wel vaker voor hoor.

Jooske

Re: vreemde bobbeltjes, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 11:24

Bedankt voor je reactie.
Zal mijn pony wel kaal zijn als ik hem idd moet scheren, hij heb al zo weinig vacht [/quote]

haha, ja meestal vinden ze het niet echt geweldig , maar met een lekkere winterdeken en eventueel een uitrijdeken kom je al reuze ver hoor ! De mijne vond het helemaal niet zo erg en ik vond het zelf ook wel lekker dus scheer haar deze winter weer .

NathalietjeB

Re: vreemde bobbeltjes, wat kan dit zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 22:22

misschien is het mijt....want zo ziet het er ook altijd uit..bij cavia's die hebben ook vaak en snel mijtjes...dan worden het zeg maar korstjes en als je die eraf haalt neem je vaak haartjes mee en soms ken bloeden..denk dat het mijt is...je ken je paard daarmee behandelen met mijt shampoo maar ik zou evengoed even de dierenarts erbij halen...maar ik denk zo maar is dat het mijtjes zijn