Chronische koliek, VMS/Groene Os of iets anders wat helpt?!?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rytje

Chronische koliek, VMS/Groene Os of iets anders wat helpt?!?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 14:10

Ik ben op zoek naar een homeopatisch middel dat mijn paard helpt zijn darmen weer gezond te krijgen. Ze heeft twee keer zware koliek gehad, verstoppingskoliek door stro en grof hooi. Ze kan dit niet verteren en krijgt koliek. De eerste dagen wordt het moeilijker in haar buik, dan hoor je veel en is ze iets slomer, dan wordt het een ophoping en dan laat ze het pas merken. Ik ben vorige week met haar naar de veluwe geweest, ze hadden daar heel grof jong hooi. De eerste dagen kon ik mijn eigen hooi voeren dat ik meehad, ging goed. Elke dag lijnzaad erbij en geen verandering in voer. Toen raakte dat op en begon ik te mengen. Grove hooi onder en mijn hooi erboven. Toen ik merkte dat haar darmen het zwaar kregen ben ik op een andere stal oud hooi van vorig jaar gaan halen dat erg fijn was dus perfect. Maar haar darmen bleven het zwaar houden en ze poepte ongeveer 3 keer als we buitenritten aan het maken waren en dan de rest van de dag te weinig. Toen we thuis kwamen dacht ik dat het over zou gaan maar vanochtend, na de eerste nacht had ze het nog niet lekker. Ik ben een rondje met de trailer met haar gegaan omdat ze dan tresserig wordt, de darmen beter gaan werken en er altijd weer wat uitkomt. Nu dus ook weer. Zometeen ga ik een buitenrit maken zodat ze op de dag wel voldoende poept maar dit kan natuurlijk niet zo doorgaan en zo gaat het al zeker een week.
Ik kan de dierenarts wel weer bellen, ze gooit er weer paraffine in en alles is weer leeg maar het helpt maar voor tijdelijk. Ik ben naar iets of iemand op zoek die de zwakke plek in haar darmen weer kan helpen. Ik heb op internet gezocht en vond Gastri Cure van VSM. Dit bevordert o.a. de spijsvertering. Ook heb ik Darmcompositum gevonden dat ingezet kan worden bij een te snelle of te trage darmpassage maar dit werkt volgens mij ook via de alvleesklier, milt en lever wat bij Pros niet van toepassing is. Ook heb ik iets gevonden over Pepermunt, groene munt. Dit is ook thee wat ook bij koliek helpt. Ik heb groene thee thuis, heb dat al door der water gedaan omdat we het daar vanochtend al over hadden maar weet niet of dit nou hetzelfde is. Maar daar kom ik wel achter. Maar hebben jullie ook nog tips of ideeën of misschien ervaring met dit soort koliek?
Misschien heb ik wel iemand nodig die op een een of andere manier haar zwakke plek in der darmen weer kan activeren. Ik weet niet of het mogelijk is maar het zou wel super zijn!

10y

Re: Chronische koliek, VMS/Groene Os of iets anders wat help

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:35

Op ander strooisel zetten, bv stofvrij plopspan en Lucerne voeren en zemelen toevoegen. Verkrijgbaar in zakken bij de voerleverancier.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:47

Er zijn wel homeopatische middelen die kunnen helpen.
Cheledonium
Nux Vomica
Wat ook wel helpt is Colosan.
veder zou ik een flinke scheut zonnebloemolie over het voer geven en tussen de middag een handje natte zemelen. verder op vlas zetten is een optie. Wel oppassen dat ze dat niet eet.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:52

Als je zeker weet, dat de kolieken veroorzaakt worden door een voerkwestie en strooisel, waarom dan niet eerst proberen het op een manier op te lossen zonder direct naar medicatie, waaronder ook homeopathie, te willen grijpen. Het is natuurlijk niet zo van we geven het paard ene pilletje of een drankje en dan is het over en voor de rest laten we alles gewoon zo als het is. Het probleem is daarmee niet opgelost.

Wij geven onze paarden alle dagen winter en zomer lijnzaadolie van eerste kwaliteit. Dus daaraan had ik niet gedacht, omdat ik aanneem dat de meesten dat ook wel doen. Zonnebloemolie kan ook wel, maar lijnzaadolie bevat zeker de betere bestanddelen. Is natuurlijk ook duurder. Echter twee eetlepels per dag over het voer is voldoende.

Vlasvezels zijn een optie, maar je moet wel bedenken dat paarden er op een zeker ogenblik toch van kunnen en zullen eten, bij gebrek aan wat anders te knabbelen. Vlas trekt erg veel vocht uit de darmen, met als gevolg uitdroging en ook koliek. Tevens is het een van de boosdoeners die white line disease veroorzaken in de hoeven. Als je een goede hoefsmid hebt zal die dat beamen.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:03

het lijktmij verstandig om, voor je met homeopatischemiddelen begint, er een homeopaat of holistisch DA bij te halen en je paard van top tot teen te laten nakijken, die DA haalt de oorzaak boven water en gaat die bestrijden, die oorzaak kan best ies heel anders zijn dan jij denkt.
Ik zou nooit zomaar met dat soort medicijnen beginnen

katrienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:37

zoals reeds gezegd, een scheut olie bij het voer doen. Dit kan lijnzaad-, zonnebloem- of sla-olie zijn ( misschien nog wel andere )

vr gr

Katrien

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:53

Je paard kan reageren op de fructanen in hooi. Per hooisoort kan dit erg verschillen*. Hierdoor wordt het ruwvoer te snel door maag en darmen ge'perst' en vind er dus onvoldoende vertering plaats.

* Dit heeft niets te maken met het soort gras, hoe lang, hoe kort , hoe vers, hoe oud, maar met de manier waarop het gras gehooid is. Op welk tijdstip van de dag bijv. kan in fructanen al veel verschil maken.

Mijn oude merrie heeft dit ook snel. Al meng ik nog zo langzaam en opbouwend, ze krijgt er toch last van.
Ik haal haar dan 2 dagen kompleet van het hooi af en voer grasbrok. Op eea manier komt de maag hiervan tot rust en doen de darmen hun werk weer normaal.
Ook voer ik sinds kort geen muesli met suiker/suikervarianten meer en ook geen brok, maar Equiral Qi met idd een stevige scheut olie (Maiskiem of Zonnebloem). Verder krijgt ze nu een kuurtje Drainage Compositum van de Groene Os op aanraden van Steffi vd Laarse (DA).

Momenteel gaat het weer prima.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:20

Rytje schreef:
Ook heb ik Darmcompositum gevonden dat ingezet kan worden bij een te snelle of te trage darmpassage maar dit werkt volgens mij ook via de alvleesklier, milt en lever wat bij Pros niet van toepassing is.

Een goede darm werking wordt ook mede gestimuleerd door een goed werkende milt, maag, lever en altvleesklier. Deze organen dragen allemaal bij het complete verteringsorgaan van het paard.
Dus als de darmen niet goed werken, werken vaak andere organen ook niet goed. Echter staan die vaak meer in de schaduw van dat orgaan wat voor ons meest opvallend is, de darm.

Zou je aanraden met dit probleem niet zelf te gaan dokteren. Klinkt vrij ernstig. Zoek advies bij je reguliere dierenarts of bij een dierenarts met alternatieve kennis ernaast. Want om een goed product uit te kiezen, moet je wel de oorzaak van het probleem eerst achterhalen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:26

Ik heb verschillende DA's over de vloer gehad met mijn probleem, geen enkele had er een afdoende oplossing voor.
Sinds het fructaan-verhaal is mij iig een hoop duidelijk geworden.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:48

Afbeelding

Dit is geen duur boek, en werkelijk alles staat er in. Ook de negatieve effecten die suikers (fructaan) in paarden voer kan hebben op paarden. Het is echter voor elk paard anders waar de gevoeligheid van een voer in ligt. Dat kan eiwitten, suikers, zetmeel of andere elementen zijn. Geeft eigenlijk maar weer aan dat de werkelijke oorzaak eerst onderzocht moet worden.

Ikdeliefste

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 23:06

Ik gebruik al 2 jaar Gestamash, is een poeder wat perfect werkt. Vraag maar eens bij je dierenarts. Mijn paardje heeft sindsdien nooit meer koliek gehad!

zwartepaerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-05 12:07

Onze reguliere dierenarts kon ook niets voor onze pony betekenen die regelmatig koliek had. Eva van de holistische praktijk voor dieren van Eric Laarakker heeft haar twee keer behandelt met homeopatische middelen( overigens niet 1 die hier wordt vermeldt) en acupunctuur en ze is nu al twee jaar koliek vrij. Haar voedingspatroon is niet aangepast, dat was goed. Het is net zoals hier iemand al eerder schrijft, het probleem hoeft niet in de darmen te zitten, het kan net zo goed door een ander oorgaan veroorzaakt worden. Neem contact op met een holistisch dierenarts zoals Eric Laarakker is mijn advies. Ga niet teveel zelf dokteren, daar is het probleem te ernstig voor.

Rytje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 12:53

Dance schreef:
Op ander strooisel zetten, bv stofvrij plopspan en Lucerne voeren en zemelen toevoegen. Verkrijgbaar in zakken bij de voerleverancier.

Ze staat al op Vlas, ook krijgt ze om de dag gekookt lijnzaad door haar voer en elke dag natte zemelen. Lucerne zit door het voer: Equiral Qi. Ik mag niet gewoon Lucerne voeren (van de da) omdat dat te heftig voor haar is.

smurf schreef:
het lijktmij verstandig om, voor je met homeopatischemiddelen begint, er een homeopaat of holistisch DA bij te halen en je paard van top tot teen te laten nakijken, die DA haalt de oorzaak boven water en gaat die bestrijden, die oorzaak kan best ies heel anders zijn dan jij denkt.
Ik zou nooit zomaar met dat soort medicijnen beginnen

Ze is al helemaal 'uitgemeten' over welk voer ze nodig heeft, door een holistisch iemand, en dat is weer goedgekeurd door de da. Ik ga niet zelf doktoren hoor! Zeker niet, ben ik veel te voorzichtig mee, ik laat ook alles aan mijn da zien en die verteld er dan het een en ander over.

Ze wordt nu waarschijnlijk naar de kliniek doorverwezen om te onderzoeken of ze maagzweren heeft.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:37

Pronutrion is een heel goed middel om maagzweren te voorkomen. Het verlaagd de zuurgraad in de maag zodat de wand minder aangetast wordt en legt een versterkend laagje over de maagwand ter bescherming.
Aanwezige maagzweren moet je natuurlijk wel eerst anders aanpakken.