Perdnison, bijwerkingen etc.??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alayda

Perdnison, bijwerkingen etc.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:42

Wie heeft ervaring met het geven van Prednison?
Wat zijn de bijwerkingen?
Wat merkte je bij je paard?
Mijn paardje krijgt waarschijnlijk voor 3 weken een kuur maar zou graag ervaringen willen horen hierover.

Alvast bedankt!

San_

Re: Perdnison, bijwerkingen etc.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:43

Mijn pony heeft ook prednison gehad voor de spat, hele zware kuur. Ze werd er alleen wat duffer van, verder niet echt iets van gemerkt!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:03

Het is een behoorlijk zwaar middel. Een van de meest gevreesde bijwerkingen is een vergrote kans op hoefbevangenheid. Ook kan de weerstand verminderen. Misschien kun je het beste even op de bijsluiter kijken of je DA vragen. Waarom krijgt je paard eigenlijk prednison voorgeschreven?

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:15

Hoefbevangenheid agv prednison komt niet vaak voor. Goed de temperatuur en gevoeligheid van de hoeven in de gaten houden en zorgen dat je het vroeg geeft.. En voor lange termijn effecten hoef je bij een kuur van drie weken niet zo bang te zijn. Waar is het voor, long of huidprobleem?

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:46

Paarden krijgen geen prednison, maar prednisolon. Bijna hetzelfde, maar prednison werkt niet bij paarden, prednisolon wel.
Bijwerkingen:
- verhoogde kans op hoefbevangenheid
- meer drinken en plassen
- soms wat suffer
- minder weerstand tegen infecties
- wonden genezen langzamer
- tijdens de kuur kan je niet laten enten
- versterkt de werking van Ventipulmin
- kan lever- of nierfalen verergeren
- je mag tot 2 weken na stoppen van de kuur geen wedstrijden rijden of je paard laten slachten
- bij langdurig gebruik wolligere doffe vacht

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:54

Mijn paard heeft een hele tijd op hoestpoeders gestaan, combi van ventipulmin en prednisolon.

Mijn paard is behoorlijk gevoelig, en ik merk dus bij haar dat haar huid sneller stuk is (drukkingen, schuren tuig...), dat haar hoeven slechter zijn dan anders en dat ze er wat valer uit ziet...

Ireskuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:04

Mijn pony krijgt nu ook ventipulmin ze hoest namelijk erg afgelopen winter had ze bronchitis opgelopen en we denken er nu weer aan alleen we wachten het nu af en ze krijgt ventipulmin en als het niet beter wordt krijgt ze een combinatie van ventipulmin en perdnison en dan moet het beter worden dus we wachten af.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:35

emara mijn pony krijgt in de zomerperiode (laagste dosering)om de dag 1x daags 1 capsules prednisolon.omdat ze dampig is...zo hoeft zxe niet te lijden in de zomer zonder dat ze benauwd is of hoest..