Jong paard, knie opslot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

none

Jong paard, knie opslot?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 12:47

Ik was bij een vriendin en we wilde sochtends de paarden in de wei zetten.
haar jonge pony kwam op 3 benen uit de stal. Haar achterbeen sleepte ze gewoon helemaal mee. Omdat ze zelf wilde lopen liet ze haar hoef hangen en sleepte ze die over de grond. Bij de stappen die ze zette kwam er dus weer gewicht op waardoor het hele been kapot gaat. (en de kroonrand ook)

Ze zeiden dat de knie opslot zat. Ze hebben toen een bandage omgedaan (zodat ze niet haar hele been kapot liep) En naar de bak gebracht waar ze even rond kon lopen. Naar een paar passen verdraaide ze zich en liep ze ineens weer normaal.
Nu krijgt ze iets minder eten en veel stappen. (hebben ze al vaker gehad met een anders paard dus ze wisten wat er aan de hand was)

Nu is mijn vraag, komt dit vaker voor bij jonge paarden? En is het dan echt de knie die opslot zit?
het zag er namelijk aardig eng uit. Gelukkig gaat nu (3 dagen later) nog steeds alles goed met de pony.

SuMii

Re: Jong paard, knie opslot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:44

'Mijn paard had het ook bij de hoefsmid toen hij nog jong was en nu heeft hij het af en toe, ook laatst toen hij lekker had gerold in de bak en opstond toen stond hij daar op 3 benen met een in de lucht.....best banketstaaf zicht maar dat kan nu eenmaal verder nooit last van gehad met rijden (springen) of iets dergelijks.......

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 13:57

In andere gevallen kan het vastzitten en ook weer vanzelf losraken van de knieschijf herhaaldelijk voor komen,deze vorm kan gemakkelijk een onsteking in het kniegewricht veroorzaken ,Vooral jonge,slappe paarden of paarden die te jong overbelast zijn hebben last van deze afwijking.
En knie op slot noemen ze ook wel Fixatie van de knieschijf

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:12

De knie zit echt op slot, het mechanisme wat er normaal voor zorgt dat een paard staand kan slapen zit ahw vast. Het lijkt vaak ook alsof het been "te lang" is voor het paard.
Het komt inderdaad wel vaker voor bij jonge paarden, en ze kunnen er wel overheen groeien. Soms worden er medicijnen gespoten om de spieropbouw te bevorderen, maar vaak wordt het ook al beter als ze goed aan het werk komen en spieren krijgen.
Als het weer gebeurt kun je ook proberen om het paard een paar pasjes achteruit te laten maken of hem even uit zn evenwicht te duwen/trekken, vaak helpt dat ook en schiet de knie weer los.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:16

oke, dankje wel.
het is dus gelukkig niet erg.

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:19

Ze kunnen er overheen groeien. Je kunt ook de smid vragen je paard achter iets anders te bekappen dan hebben ze er ook minder last van. En verder zorgen dat de bespiering toeneemt wat ellebel zegt. Maar dat is bij een jong paard niet zo makkelijk en misschien wel tegenstrijdig met het rustig laten uitrijpen.

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:21

Knieschijfblokkades komen vaak voor bij jonge paarden die hard groeien. Vaak ligt de oorzaak bij vast zittende lendewervels. Dit zou je dus ook nog even kunnen laten nakijken door bijvoorbeeld een osteopaat.
Succes!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 10:04

Daarom inderdaad zorgen dat ze niet te dik worden, wel voldoende vit/mineralen geven voor goede spier, bot- en kraakbeenontwikkeling. En veel bewegen is ook belangrijk, maar dat geldt voor elk (jong) paard.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 17:32

aah dan hadden ze het toch goed.
Het is trouwens niet mijn paard waar het hier over gaat hoor

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 18:26

Mijn paardje heeft het ook gehad toen ze nog jong was, steeds weer en ik voorzichtig achteruit duwen of opzij en het sprong weer goed! Maar 1 keer ging het verkeerd! Ze viel om en kon niet meer staan ze kon niet met dan been afzetten! Dus kijk daarbij uit want danmoet toch de VA komen!
Ik moest veel longeren in de bak in eht mulle zand. ze was 2 dus weer niet te veel maar ze moest die spieren gaan aanmaken!
Dat is aardig heel goed gelukt ze is nu 5 en heeft er dus geen last mee van gehad maar nu heeft ze het af en toe weer. Dus ja ik denk gewoon ook dat ze goede beweging moeten krijgen om die spieren aan te maken en sterk te houden! Bij mensen is het ook namelijk zo! Ik heb het bij mezelf! zo paard zo baas he

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 10:58

ja dat kan goed kloppen.
Daar zijn ze nu ook mee bezig dus waarschijlijk/hopelijk komt het wel goed

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:10

Olga heeft er ook last van, maar de hoefsmid bekapt haar schuin naar binnen, zodat ze een beetje koehakkig staat. Ze heeft er nu geen last meer van.

Schijnbaar is het ook goed om veel heuvel op en af te rijden. Dat heb ik ergens gehoord .

Texas1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 12:30

INderdaad dat hoef bekappen hebben ze bij Tex ook gedaan...en dat wordt nog steeds gedaan altijd! de hoefsmid moet nu weer nodig komen dus misschien dat het daarom nu ook weer af en toe gebeurd maar naar binnen bekappen hielp inderdaad ook heel goed!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 14:59

Ja bij Olga ook.
Alleen omdat ze het zo lang niet had gehad, waren ze het met de tijd een beetje vergeten (schuin bekappen), dus vorige winter had ze het weer.

Maar nu dus niet last meer.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 15:49

soms wil het wel es helpen om het paard achteruit te laten lopen als zijn knie op slot zit.

none

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-05 16:46

Ja dat hoorde ik net al pytje, toch bedankt!
En dat van het bekappen zou ik zeker doorgeven
bedannkt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 16:50

ow hihi, zit weer s niet op te letten

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-05 19:28

m'n verzorgpaard heeft er ook wel eens last van. vooral als hij een tijdje heeft stilgestaan.... als ik dan een paar stappen met hem vooruit ga, schiet hij los. hoe meer hij wordt gereden hoe minder last hij er van heeft, nu is het maar eens per maand ofzo.... ( dat duurt maar een paar secondne)