snijwond door een lipje van het ijzer

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

snijwond door een lipje van het ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 22:10

wie weet hoelang het ongeveer duurt voordat een snijwond dicht gaat zitten bij de kogel..het is niet overdreven diep en groot ongeveer 2cm lang...hij loopt er wel kreupel op,rijden gaat niet want dan ontlast die zijn been.en trekt ermee..wat is goed spul om de wond gauw dich te krijgen...

Emaartje

Re: snijwond door een lipje van het ijzer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 11:32

niemand??

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 11:38

Het enige wat helpt is tijd, vooral niets op gaan smeren
En ben je zeker dat de huid niet door is? Het is een rotplek om te hechten.
Voor de rest zou ik de smid maar even naar het ijzer laten kijken (of iemand anders) en het lipje zo bij laten buiten dat hij zich er niet meer aan kan bezeren.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 13:28

hij is al bij de smid geweest vorige week,en gelukkig heeft hij geen achterijzers meer met 2 lipjes..de huid is wel door..maa rniet erg ernstig maar hij heeft er wel veel last van..hij kan er niet fijn mee lopen want het trekt...dus voorlopig even niet rijden hopelijk is de wond gauw dicht...

sixpack

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:33

Zorg dat de wond rust krijgt anders geneest hij niet en heb je kans op overmatige wildvlees vorming. Iets waar paarden gevoelig voor zijn. Als ik jou was zou ik je paard boxrust geven en het been 2 of 3 x per dag afspuiten. Er vooral niet opsmeren, de meeste dingen remmen de wondgenezing. Wel goed de kreupelheid in de gaten houden. Succes

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:53

sixpack schreef:
Zorg dat de wond rust krijgt anders geneest hij niet en heb je kans op overmatige wildvlees vorming. Iets waar paarden gevoelig voor zijn. Als ik jou was zou ik je paard boxrust geven en het been 2 of 3 x per dag afspuiten. Er vooral niet opsmeren, de meeste dingen remmen de wondgenezing. Wel goed de kreupelheid in de gaten houden. Succes

is er een DA bij geweest ? want als het lipje zo diep is geweest dat het het botvlies geraakt heeft, kan dat gaan ontsteken, en zich uitbreiden ! wat tevens de kreupelheid zou verklaren.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 20:26

Leira mijn bijrijdijslander heeft op dit moment precies hetzelfde. Tenminste wondje wat waarschijnlijk van het ijzer komt. Hoe het precies is gebeurd weten we niet want ze kwam gisteren zo van de wei.
Ze staat dag en nacht op de wei, wel met schuilstal en zorgt zelf voor genoeg beweging uiten het rijden om. Ze liep er niet kreupel op, was niet warm, niet gezwollen, maar wel iets gevoelig.
We maken het steeds goed schoon (uitspoelen met water) en er wordt calendulan opgesmeed. De huid begint goed te genezen en leira helpt het dus echt.
Haar wond was al iets dicht toen we het 's middags ontdekten om de geniezing van de huid te bevorderen ssmeren we dat er dus op....

misschien iets voor jou?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:29

ik dacht eerst vanavond het gaat goed er zat een korst op het was dicht iniedergeval...maar vanavond was die een beetje dol in de wei en nou is de snijwond weer los en bloedde weer..ik balen,wat bevorderd de dichtgroei dan wel...het is natuurlijk wel een bewegelijk deel aan de kogel..wat steeds weer los kan gaan...en hechten zal ook wel geen zin meer hebben...hij loopt er niet meer kreupel op,maar wel gevoelig nog...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 22:32

Wat helpt is haar niet meer in de wei zetten. En misschien ben je te laat om wild vlees tegen te gaan, maar is onder verband zetten geen optie?

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:35

Cassidy schreef:
Wat helpt is haar niet meer in de wei zetten. En misschien ben je te laat om wild vlees tegen te gaan, maar is onder verband zetten geen optie?

nou het was ook een beetje mijn eigen schuld want haal haar maatje uit de wei..ze staan met z'n tweeen namelijk in de wei...en wildvlees heb ik goed spul voor wat ik ervoor opgedaan heb...tegne wildvlees..acederm is er voor...maar als het wildvlees wordt kan de wond dan niet meer dicht gaan..of hoe werkt dat...en onder verband gewoon dag en nacht om laten..ofzo..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 22:44

Mist schreef:
sixpack schreef:

is er een DA bij geweest ? want als het lipje zo diep is geweest dat het het botvlies geraakt heeft, kan dat gaan ontsteken, en zich uitbreiden ! wat tevens de kreupelheid zou verklaren.

nou zo diep is het ook alweer niet...en het is niet ontstoken in iedergeval...en kan de da het zien dan of het het botvlies heeft geraakt

friemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 05:49

Bij JordensHippo zijn ze erg enthousiast over CUT-A-WAY van Cheval International:

Ongelooflijke resultaten hebben ons bereikt na het gebruik van CUT-A-WAY op draadwonden en andere wonden bij paarden.
Als deze wonderlijke combinatie van o.m. helende oliën direct op (snij)wonden wordt aangebracht gaat het wildvlees tegen en wordt het helingsproces sterk bevorderd.
Is zeer zuinig in het gebruik en is al bij vele Nederlandse klanten met zeer groot succes gebruikt.
CUT-A-WAY is verpakt in sprayflacon met ´stille´ spoeikop.

Voor alle zekerheid zou je voor je iets onderneemt eerst de DA ernaar kunnen laten kijken. Zo gepiept.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:59

Ik zou het plekje iig geval goed schoonhouden en insmeren met Calendula zalf of zoiets.

En als het aan de binnenkant van de kogel zit zou ik strijklappen gebruiken, zodat je paard zich niet nog eens kan verwonden.

Anders misschien een verbandje erom heen doen, zodat de plek niet steeds weer open kan gaan. Wel regelmatig verwisselen zodat er wel lucht bij kan komen.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 10:54

strijklappen er om heen doen in de weide lijkt me juist dat dast gaat schuren..verbandje lijkt me wel wat
mar hoe bandageer je om de kogel dan...

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:44

henchten zal nu idd niet meer gaan. Dat meot zo snel mogleijk na het ontstaan van de wond gebeuren namelijk. Is dat neit het geval dan heeft het niet veel zin meer namelijk.
Het is goed dat je al wat gebruikt om wildvlees tegen te gaan. Acederm bevorderd idd ook het dichtgroeien.

Als het steeds openspringt als ze op de wei loopt, misschien toch maar even op rust zetten en anders kun je altijd de DA bellen en om raad vragen;-)

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 16:28

ik heb toch vandaag de da maar laten komen..omdat ik het niet vertrouwde...het viel gelukkig allemaal wel mee,,maar het is een vervelende wond op die plek die slecht heelt...omdat het bewegelijk is..ze heeft de wond gemeten hoe diep die is..dat was gelukkig maar 1mm en de lengte 1cm maar...maar toch trekt het bij my way..de da heeft mij lotagen gel meegeven om er 1x daags op te smeren tegen het bevorderen van de dichtgroei en wildvleesvorming..verders moest hij juist wel dag en nacht buiten staan..dus niet op stal(wegens besmetting,ontstekingen)...en over 2 weken mag ik weer beginnen met rijden zodra de wond genezen is.....

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 10:47

Emaartje schreef:
strijklappen er om heen doen in de weide lijkt me juist dat dast gaat schuren.

Ik bedoel eigenlijk om strijklappen te gebruiken als het wondje genezen is, zodat je paard zich niet nog eens kan verwonden. Tenzij het natuurlijk op een andere manier gebeurd is dan door het strijken van het ene been tegen de kogel van het andere been.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 11:52

nadita schreef:
Emaartje schreef:
strijklappen er om heen doen in de weide lijkt me juist dat dast gaat schuren.

Ik bedoel eigenlijk om strijklappen te gebruiken als het wondje genezen is, zodat je paard zich niet nog eens kan verwonden. Tenzij het natuurlijk op een andere manier gebeurd is dan door het strijken van het ene been tegen de kogel van het andere been.

owzo ja ik snap het...ik denk inderdaad dat hij wat strijkt..maar rij altijd met strijklappen..maar dit ongelukje is in de wei gekomen..