Mijn paard heeft nu koliek!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes_R

Mijn paard heeft nu koliek!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:34

Ik wou rond 9 uur vanavond mijn paardje in haar paddock zetten. Dus ik ging naar buiten (ze staat thuis), zag ik haar op de wei liggen. DAt doet ze normaal alleen in de stal. Toen ik bij haar kwam, hoorde ik haar zuchten en ging ze helemaal plat liggen. Opstaan wou ze niet. Toen ze eindeljk opstond, wilde ze in de stal gaan rollen. Toen wist ik zeker dat het mis was. Ik ben meteen met haar gaan lopen en mijn man is naar de buurman gegaan om de veearts te bellen.
Die kwam en zei dat ze iets gegeten had. Ik heb appelbomen in de wei, maar ik had vanmorgen nog geraapt. En ze is alleen op het eind van de middag 4 uurtjes op de wei geweest.DAt is toch teveel geweest. Ze heeft een spuit gehad en de veearts zei dat haar ademhaling rustig was. Ik blijf wel wakker vannacht zodat ik kan gaan kijken.
Zal ik haar morgenvroeg maar niet voeren? Alleen wat hooi? En moet ze vannacht een dekentje op om haar spieren warm te houden?

tamary

Re: Mijn paard heeft nu koliek!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 21:38

Wat zei de dierenarts daarover? Wat voor koliek was het?
Bel anders de dierenarts hierover terug.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 21:42

Hij zei dat het kwam doordat ze iets had gegeten. Dat kan kloppen vanwege onze appelbomen. Hij zei dat haar buik flink aan het borrelen was en dat ze het gas kwijt moest. Ik zat net bij haar en ze was windjes aan het laten. Hij zei ook dat ze misschien nog een keer gaat rollen of rustig liggen. Op zich is ze nu wel rustig, maar de meeste tinkers zijn vrij hard voor zichzelf. Dus ik blijf wel kijken vannacht.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 23:11

Mijn paarden hebben ook wel eens (gas)koliek gehad door teveel gras eten. Na een spuit van de dierenarts ging het meestal heel snel over.
Ik kreeg dan het advies om de volgende dag alleen wat hooi te voeren en verder niks. Als het dan goed blijft gaan elke dag een beetje meer.
Maar als je het zeker wilt weten kun je het beste even met de dierenarts die je paard heeft behandeld bellen morgen.
Als ie verder goed blijft dan kan een beetje hooi over het algemeen geen kwaad.

Heel veel sterkte ermee. Hopelijk is je paardje weer gauw helemaal in orde!

spiritoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:00

Waarschijnlijk heeft je paardje toch teveel appels gegeten en waar veel mensen geen rekening mee houden is dat als paarden veel appels eten dit kan gaan gisten en daarom koliek kan veroorzaken.

wat bij gaskoliek heel goed helpen is het homeopatische middel OBEROGAST is volgens mijvan VSM en dit is een darm ontspanner wij geven dit middel als we denken dat het paard gewoon krampen heeft en moet je zeggen het heeft ons al regelmatig geholpen.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 11:26

Dank je Blanket, ik ga ervoor kijken. Ik denk ook dat het door de appels is. Ze zijn nog niet rijp, dus vandaar. Vorig jaar om deze tijd had ik haar net en stond ze nog bij mijn overbuurman op het pension omdat ik nog geen stal had. Toen ze in september thuis kwam staan, waren de appels die er nog hingen, al rijp. Toen haalde ik ze ook weg ,maar als ze er nog vond waren ze rijp