Paard met kissing spine wie kan me daar mee over vertellen..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

BiancUgo

Paard met kissing spine wie kan me daar mee over vertellen..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 23:18

Vandaag met me 4 jarige voor een second opinie naar de DA geweest en hier werd geconstateerd dat mijn paard lijdt aan kissing spine.

Bij gezonde paarden horen de ruggewervels minimaal 1 cm uit elkaar te staan, bij mijn paard staan ze hooguit 2 mm uit elkaar en dit is niet bij 1 a 2 wervels maar in totaal bij 8 wervels en hij heeft ook al botwoekering op zijn wervels, waardoor deze dus in zijn aanhechtingband steekt.

Wie heeft dit ook al eens bij zijn paard meegemaakt en wat hebben ze gedaan met je paard?

Zal dit ooit nog goed komen....?????

apenstaartje

Re: Paard met kissing spine wie kan me daar mee over vertell

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 08:56

Allereerst veel sterkte het is nooit leuk om zo'n diagnose te horen. Zeker bij zo'n jong dier.

Wij hebben een paard gehad wat ook Kissing Spines had (icm Artrose rechtsvoor) Volgens de artsen moet hij het zijn hele leven hebben gehad. Na de diagnose vielen veel puzzelstukjes op zijn plaats.

Hij kon altijd zijn rug enorm bollen en lopen met geknepen billen. mensen zagen het niet maar als je erop zat voelde je het wel.Zijn gangen waren heel ruim en buiging was geen probleem. Hierna werd hij ziek en is hij 2 x geopereerd (aan een andere aandoening). Hij heeft 2 maanden op de kliniek gestaan en hij moest hierna een lange tijd revalideren.

We mochten beginnen met longeren en na een poosje mochten we erop. Als snel begon hij te staken. Met name bij het los stappen. Hij kon dan van het ene op het andere moment halthouden zijn rug enorm opbollen en kon dan geen pas verzetten.

Op de kliniek werd dmv Rontgen de Diagnose Kissing Spines+rv Artrose gedaan en de arts zag het allemaal niet zo somber in. Hij is behandeld met accupuntuur en stelde een behandeling met Tildren voor. Na de accupunctuur behandeling ging het even iets beter, maar als snel ging hij weer staken.

Omdat mijn verzekering Tildren bij die artsen niet vergoedde zijn we doorgestuurd naar een andere kliniek.

Wederom het hele paard onderzocht. Zij zagen niet veel in Tildren maar hebben mesotherapie(dmv kleine naaltjes vloeistof onder de huid op de rug spuiten) gedaan. Hij moest 2 weken stappen. Dan wat longeren en dan weer er voorzichtig op. Het stappen en longeren was geen probleem, maar het rijden wel. Aan de hand kon hij met het zadel erop niet draven toen sloeg hij al af. Heel even heb ik er op gestapt maar hij verging van de pijn, dus was ik er snel weer af.

De volgende dag gelijk de kliniek gebeld die stelde nog een scintigrafie voor maar vertelde dat alles wat ze waarschijnlijk zouden vinden niet behandelbaar zou zijn. Ik heb nog wat andere klinieken gebeld en informatie opgevraagd echter overal hadden ze in zijn geval geen behandelplannen meer. Helaas kon hij geen weidepaard worden (ivm zonneallergie) en hebben we het besluit genomen om hem van zijn pijn te verlossen.

Dit is waarschijnlijk niet het scenario wat je graag wilt lezen. Ik heb ook geprobeerd om veel informatie op te vragen. Er zijn verschillende gradaties van Kissing Spines (net als bij hko en artrose enz) en het is maar net of het paard er mee om kan gaan. Er zijn paarden die Z gelopen hebben met kissing spines.

Bij ons was het wel duidelijk dat hij naar grote waarschijnlijkheid geen wedstrijden meer kon lopen. Jammer, maar we hadden er vrede mee gehad als hij als recreatiepaard bij ons had kunnen blijven. Helaas mocht het niet zo zijn. Hoogstwaarschijnlijk hebben de operaties zijn rug verder verzwakt(of eventueel beschadigd) en daardoor kon hij na de operaties niet meer uit de voeten.

Wat hebben de artsen nu voorgesteld en wat zeggen ze over de toekomst van het paard?
Nogmaals veel sterkte en mocht je meer willen weten dan pb je me maar.

Groetjes Femmy

taverno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:07

Ik had een paard met Kissingspine,ik kon er niet meer op rijden.
Heb uiteindelijk op 4,5 jarige leeftijd afscheid genomen.

Er zijn een heleboel paarden die nog met een kissingspine rondlopen.Het ligt eraan waar het probleem zit.
Bij mijn paard raakte de doornuitsteeksels elkaar.

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:19

Ik weet dat www.paardenbegrijpen.nl soms ook met paarden met kissing spines in training heeft.

Op deze site onder het onderdeel training/trainingspaarden staat een voorbeeld van een trainingspaard met kissing spines.
Misschien kan dit je helpen.

Mijn paard is daar ook in training geweest ivm met hoefkatrolontsteking. Dat is nu een jaar geleden en het gaat heel goed met mijn paard.

Veel succes met jouw paard!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 11:28

Moeilijke vraag hoor, ik ben inmiddels bijna een jaar bezig om Harm weer op de rails te krijgen. Hij heeft waarschijnlijk vorig jaar zomer een rotsmak in de wei gemaakt waardoor zijn wervels verschoven zijn. Op de foto bleek tevens dat op twee plaatsen (dus drie wervels) de werveks te dicht op elkaar zaten. De plek waar dit zit is achter het zadel, in zijn lendenen.

Ik ben gaan behandelen, eerst rug recht laten zetten, longeren longeren etc. voorzichtig rijden, alles volgens opbouwschema kliniek. Inmiddels dus bijna een jaar verder, twee keer gekraakt, één keer behandeld met mesotherapie (naaldjes met spul onder de huid) en ik denk dat we een heel eind de goeie weg op zijn.

Ik moet de 25e weer terug naar de kliniek, dan hoor ik weer meer. Overigens rij ik nu gewoon behoorlijk, Harm moet spieren bouwen. Mag echter geen dressuuroefeningen doen dus die doen we nog niet. Simpelweg rondjesrijden....

ZwarteKa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:06

Een vorig bijrijdpaard van mij hebben ze wegens Kissing Spine in moeten laten slapen. De wervels raakten elkaar bij hem ook en hij had te veel pijn.
Sterkte met je paard!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:12

Methode Antoine de Bodt kan ook helpen bij paarden met kissing spines (dus niet alleen HKO). Hij heeft al met succes paarden weer op de rail weten te krijgen.
Zoals al eerder genoemd zijn er meerdere gradaties van kissing spines. Het hoeft niet het einde te zijn voor je paard.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 17:44

Mijn paard is met kissing spine bij Antoine de Bodt geweest en loopt als nooit tevoren. Jouw paard heeft het in hele erge mate volgens mij en dat was bij mijn paard niet het geval.
In ieder geval sterkte en succes.

BiancUgo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 17:46

Nou ik heb dus al wel meedere verhalen gelezen over kissing spine en idd er zijn meedere soorten, maar wat ik me afvraag is of bij een paard zoals de mijne waarbij de ruggewervels echt helemaal tegen elkaar aan staan ook nog kunnen helpen.
Hij heeft al veel kraakbeen wat op de wervels al weer nw is aangemaak.
Onze DA vondt het moeilijk om te zeggen wat te doen met hem, hij kan niet met 100% zekerheid zeggen dat hij weer gezond wordt, en het zal een heel lang traject worden om hem eventueel weer beter te krijgen en dan heeft hij natuurlijk ook nog eens pijn, maar dan nog is de vraag of er ooit weer op gereden kan worden?

Ik vindt het heel fijn dat jullie me hier een beetje kunnen informeren want voor een leek is dit niet niks.!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 19:07

Mijn dierenarts kon me ook geen zekerheid geven hoor, daar zijn ze voorzichtig in. Maar zoals ik het begrepen heb doet het een paard alleen zeer als het langs elkaar heen schuift en als het dus aan het vastgroeien is, moet hij er geen last van hebben!

heleenxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 20:59

Kissing spines hoeven helemaal geen problemen te geven. Belangrijk is dat de wervels goed los gehouden worden t.o.v. elkaar, waardoor een paard weer wat beter zijn rug los kan laten. Met gerichte rijoefeningen, met name rechtrichten en zijn rug loswerken tijdens het rijden, kan een paard goed blijven lopen, ook in de sport. Kissing spines is een diagnose die m.i. erg in de mode is. Ik heb verschillende paarden hiervoor behandeld met fysiotherapie en osteopathie en allemaal lopen ze weer.
Sterkte, Heleen

Bar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 22:08

Sluit iig een rijtechnische oplossing niet te gauw uit.
Veel dierenartsen willen het liefst alles met pijnstillers of medische ingrepen ed oplossen maar er zijn dus ook nog andere oplossingen mogelijk.

Ik had met mijn HKO paard ook een heel medisch circuit in kunnen gaan. Ben blij dat ik dat niet gedaan heb.
Het was nl. in haar geval alleen symptoombestrijding geweest.
Nu heb ik het gevoel dat ik het probleem echt bij de oorzaak aanpak.

Olive

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 00:37

Mijn paard heeft het ook. In de drie wervels achter het zadel. Hij is 3 keer ingespoten en ik ben bij mijn kliniek in een programma gezet voor paarden met ks. Dat hield in dat ik iedere paar weken, en later iedere paar maanden moest komen. Ik kreeg dan (rij)les van de fysio en de dierenarts keek hem even na. Nu weet ik hoe ik hem moet rijden en longeren om het goed te houden, en ga ik alleen nog als ik problemen merk. Of deze methode ook zin heeft bij ernstiger gevallen weet ik niet. Succes met het zoeken naar een oplossing!

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 14:39

Ik heb de indruk dat het ook een beetje een modeverschijnsel is, bij zoveel paarden als dit geconstateerd wordt. Bij die van mij zijn verleden jaar ook KS geconstateerd en mijn paard liep Z2. Echter, de plekken waar hij gevoelig is op zijn rug en de plekken waar het geconstateerd is komen helemaal niet overeen.
Volgens een bekend staande DA is het ook zo dat de foto’s van de rug meestal onder sedatie genomen worden en paarden in gesedeerde toestand hun rug laten zakken waardoor de uitsteeksels zo weer zo veel dichter op elkaar staan. Volgens die arts kun je op een paard dat echt KS heeft niet rijden.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 15:45

Je hoort het nu wel erg vaak ja. Ik moet zeggen dat ik met Harm bij de kliniek terechtkwam omdat hij in eerste instantie zware bloedarmoede bleek te hebben, hiervan herstellende begon hij plots enorm te staken. Omdat dit absoluut geen gedrag is wat bij Harm paste, heb ik een afspraak gemaakt om hem te laten onderzoeken.

In de kliniek is een volledig onderzoek gedaan en foto's van zijn rug genomen omdat dat het eerste was wat naar boven kwam. Zoals eerder gezegd stond er een stuk scheef en te dicht op elkaar. Pas na verder vragen van mijn vriendin gaf Van Toor toe dat je dit wel Kissing Spine noemde (hij begon daar zelf niet over omdat het wel erg vaak voorkwam en er al snel bepaalde conclusies uit getrokken werden...). Hij gaf ook aan dat hij niet kon zeggen of Harm volledig zou herstellen maar ja zeker het proberen waard, ook gezien harm zijn leeftijd (toen zes).

Nu dus bijna een jaar verder, gekraakt, mesotherapie gehad. Van Toor is niet zo'n voorstander van inspuiten als dat niet echt noodzakelijk is,dus dat is niet gebeurd. Nu is zijn rug best goed, bespiering voor een groot deel weer terug, en Harm loopt met een tempo waar je U tegen zegt. Nu heb ik alleen nog wat problemen met de aanleuning en daar moet ik dus volgende week nog een keer voor terug.

Harm zal nooit een werelddressuurpaard worden, maar zonder pijn lopen en er lol in hebben is voor mij toch veel belangrijker!

OVerigens zijn Harm zijn foto's NIET onder verdoving genomen!

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:21

Je hoort KS inderdaad wel veel tegenwoordig.

Bij ons was de arts juist positief. Ik stond in tranen op de kliniek toen ik het hoorde, maar de arts zei letterlijk droog je tranen dit komt goed. Dus er wordt niet altijd zo voorzichtig gedaan want zoals ik al schreef hij is niet meer op aarde.

Bij ons paard zijn destijds de foto's ook niet onder verdoving genomen. De plaats waar hij het probleem had zitten kwam duidelijk overeen met de plaatsen waar hij de meeste pijnreactie had. Hij heeft zo als ik schreef mesotherapie gehad zonder enig resultaat. Rijtechnisch probleem was er niet want we kwamen niet eens aan rijden toe.
Reactie op Accupuntuur punten kwamen duidelijk overeen met de aandoening. Alles wees erop dat dit het probleem was waarom hij niet wilde dat we op zijn rug zaten.

Daffodil: wij hadden dezelfde stelling als ons maatje maar zonder pijn kon lopen. Hij was altijd een boefje onder het zadel en kon leuk spelen (was af en toe als ruiter iets minder prettig) Dat hadden we graag weer gezien. Ik hoop voor je dat Harm nog verder opknapt en je veel plezierige ritten met zult hebben.

Biancugo: Het is altijd moeilijk om te beslissen. Ik kan niet in jouw pocket kijken, maar wij wilden niet zonder het geprobeerd te hebben afscheid van hem nemen. Ondanks alles (wij zijn 3 jaar bezig geweest) hebben we het gevoel dat we er alles aan gedaan hebben om hem weer aan het lopen te krijgen. Dit maakt zijn dood voor ons iets gemakkelijker te accepteren. Toch weet ik niet of wanneer ik in dezelfde situatie zou komen weer zo tijd en zoveel geld zal spenderen.
Je leeft vreselijk tussen hoop en vrees. Ik vond het erg moeilijk om na een behandeling er weer op te gaan. Volgens artsen moest hij dan veel beter aanvoelen. Als ik er dan weer op zat en hij na een paar passen stappen al staakte dan deed me dat veel verdriet. Hij had veel pijn en deed al het mogelijke wat hij kon. Toch zou ik wanneer ik weer zo'n soort diagnose zou krijgen in ieder geval 1 behandeling doen en aan de hand van de vorderingen een beslissing nemen.

apenstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 11:22

Ik zie net dat het je trouwdag is.... GEFELICITEERD!!!

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 12:05

He gefeliciteerd met je trouwdag, je hebt in ieder geval schitterend weer!!!

Femmy, ik heb destijds op bokt de berichten over Never gelezen en vond dat echt heel erg. Wij hebben met ons vorig paard afgrijselijk aangetobd en mijn man is daar dus 4,5 jaar mee bezig geweest (ik kwam pas in het laatste jaar kijken....) dus oh daar weten we genoeg van af. Die beslissing is het allermoeilijkste wat er is maar als je aan een paard kan zien dat ie pijn heeft, dan houdt het gewoon op, dat blijft voor mij altijd de doorslag, ook al gaat t misschien nu een hele tijd goed met Harm, hij moet mij ervan blijven overtuigen dat ie niet met pijn loopt!

ORYX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 13:29

Ik heb ook een paard gehad met KS.. Op het moment van de diegnose was ze ook 4..

dit paard hadden we zelf gefokt, en eigenlijk al van de geboorte problemen mee gehad met allergieen en zo.. Ook met laden was ze vreselijk moeilijk omdat ze er erg braaf opliep maar 3 keer zo hard weer uitkwam, soms met klep en al..

zij heeft, als ik er over nadenk altijd in twee delen gelopen, ze kon inderdaad goed buigen en erg netjes haar rug bollen, ook liep ze vanaf het begin al met haar neusje over de grond met halsstrekken.. Na een half jaar gereden te hebben werd ze steeds zwaarder in de aanleuning en ging later ook staken. Ze stak haar voor benen in de grond en was niet meer voor uit te branden. Ook ging ze heel erg steigeren.

Ik ben haar toen op eigen initiatief gaan longeren, waardoor ik merkte dat ze links achter niet goed liep. Ik heb toen zelf gekeken of ze daar pijn had, ze sloeg me bijna lens.. Ik heb toen meteen de da gebeld. Ze is toen achter van top tot teen op de foto gezet (dit eerst zonder verdoving en daarna ook met verdoving om het verschil te zien) maar er was niks te zien. en ook met verdoving rijden maakte niks uit. de DA gef haar op, omdat haar oma ook iets had waardoor ze kreupel was, maar er is nooit aangetoont wat het was.. Ik heb doorgezet en haar rug op de foto laten zetten zonder veroving, hierbij kwam een vergroeing aan het licht.

Ik heb haar anderhalf jaar lang gelongeerd met fysio erbij, dat ging wel steeds beter, ze was zelf zover weer dat ik er weer een zadel op mocht leggen.. dus nog niet rijden.. Maar helaas kwam ook een voedsel allergie aan het licht, waar ze heel veel last van had.

Ze werd steeds chagarijniger, en wa tegen over andere levensgevaarlijk. Mijn moeder kon haar niet meer voeren, en buiten zetten.. Ik heb toen besloten om haar uit haar lijden te verlossen..

Het was een moeilijke beslissing, maar toen we haar naar de kliniek brachten, was het de eerste keer dat ze rustig de trailer in liep en er niet uit gestormd kwam..

deze aandoening kost ongelooflijk veel tijd, zonder dat je weet of het ooit nog goed komt, maar het belangrijkste was voor mij dat ze weer vrolijk zou worden en ook gewoon zonder pijn zou kunnen leven..

veel sterkte in ieder geval!!

en ook nog Gefeliciteerd!!!