Allereerst veel sterkte het is nooit leuk om zo'n diagnose te horen. Zeker bij zo'n jong dier.
Wij hebben een paard gehad wat ook Kissing Spines had (icm Artrose rechtsvoor) Volgens de artsen moet hij het zijn hele leven hebben gehad. Na de diagnose vielen veel puzzelstukjes op zijn plaats.
Hij kon altijd zijn rug enorm bollen en lopen met geknepen billen. mensen zagen het niet maar als je erop zat voelde je het wel.Zijn gangen waren heel ruim en buiging was geen probleem. Hierna werd hij ziek en is hij 2 x geopereerd (aan een andere aandoening). Hij heeft 2 maanden op de kliniek gestaan en hij moest hierna een lange tijd revalideren.
We mochten beginnen met longeren en na een poosje mochten we erop. Als snel begon hij te staken. Met name bij het los stappen. Hij kon dan van het ene op het andere moment halthouden zijn rug enorm opbollen en kon dan geen pas verzetten.
Op de kliniek werd dmv Rontgen de Diagnose Kissing Spines+rv Artrose gedaan en de arts zag het allemaal niet zo somber in. Hij is behandeld met accupuntuur en stelde een behandeling met Tildren voor. Na de accupunctuur behandeling ging het even iets beter, maar als snel ging hij weer staken.
Omdat mijn verzekering Tildren bij die artsen niet vergoedde zijn we doorgestuurd naar een andere kliniek.
Wederom het hele paard onderzocht. Zij zagen niet veel in Tildren maar hebben mesotherapie(dmv kleine naaltjes vloeistof onder de huid op de rug spuiten) gedaan. Hij moest 2 weken stappen. Dan wat longeren en dan weer er voorzichtig op. Het stappen en longeren was geen probleem, maar het rijden wel. Aan de hand kon hij met het zadel erop niet draven toen sloeg hij al af. Heel even heb ik er op gestapt maar hij verging van de pijn, dus was ik er snel weer af.
De volgende dag gelijk de kliniek gebeld die stelde nog een scintigrafie voor maar vertelde dat alles wat ze waarschijnlijk zouden vinden niet behandelbaar zou zijn. Ik heb nog wat andere klinieken gebeld en informatie opgevraagd echter overal hadden ze in zijn geval geen behandelplannen meer. Helaas kon hij geen weidepaard worden (ivm zonneallergie) en hebben we het besluit genomen om hem van zijn pijn te verlossen.
Dit is waarschijnlijk niet het scenario wat je graag wilt lezen. Ik heb ook geprobeerd om veel informatie op te vragen. Er zijn verschillende gradaties van Kissing Spines (net als bij hko en artrose enz) en het is maar net of het paard er mee om kan gaan. Er zijn paarden die Z gelopen hebben met kissing spines.
Bij ons was het wel duidelijk dat hij naar grote waarschijnlijkheid geen wedstrijden meer kon lopen. Jammer, maar we hadden er vrede mee gehad als hij als recreatiepaard bij ons had kunnen blijven. Helaas mocht het niet zo zijn. Hoogstwaarschijnlijk hebben de operaties zijn rug verder verzwakt(of eventueel beschadigd) en daardoor kon hij na de operaties niet meer uit de voeten.
Wat hebben de artsen nu voorgesteld en wat zeggen ze over de toekomst van het paard?
Nogmaals veel sterkte en mocht je meer willen weten dan pb je me maar.
Groetjes Femmy