cornage

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jasja

cornage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 22:10

vraagjes?
worden paarden oud met cornage
Wordt het erger of kan je ook iets doen om het minder erg te laten worden/houden.
hij heeft het alleen met aan de teugel lopen is het wel cornage?
wat zijn de bekendste kenmerken van cornage
kan ik nog wel een rengalopje over het strand met mijn paard, die dat dus heeft

San_

Re: cornage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:11

Mijn paard heeft ook cornage, in principe is het alleen iets wat de ruiter stoort heb ik mij laten vertellen, tenzij het een hele zware vorm is. Mijn paard heeft er verder ook geen last van, en je hoort het alleen bij zware inspanning, en hoe beter zn conditie is, hoe minder je het hoort. Volgens mij heeft het ook in de leeftijd geen invloed..?

khorizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 07:37

Hoi Jasja.

Mijn paard heeft ook cornage. En wat Krato zegt klopt. Mijn paard is 16 en heeft er geen last van. Alleen andere mensen zeggen wel is heeft hij het benauwd. Je hoort het inderdaad alleen tijdens zware inspanning. Leeftijd heeft er geen invloed op.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:50

mijn oude verzorgpaard had het ook, die is geopereert in bodegraven bij de kliniek....was erg duur maar heeft wel geholpen

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:29

Opereren mag ook alleen bij zware gevallen

MarijkeBun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 12:48

Mijn paard heeft ook cornage. Dit komt vaker voor bij grotere paarden. Is een verlamming van de stembanden.

Je paard kan er iets korter door ademen.
Verder kan je alles met je paard doen, mits het niet te ernstig is.
je kan je paard er inderdaad aan laten opereren, dan wordt de stemband aan de binnenkant vastgezet.

door de verlamming van de stemband, hang die een beetje voor de luchtpijp en dat hoor je.

Jumper01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 08:47

heeft mijn paard ook gehad, in lichte mate. Is niet erg. De ruiter hoort het maar went er ook aan ( ik hoorde het op een gegeven moment geeneens meer. Operatie zou ik nooooit doen i.v.m. dat het paard dan nooit meer zal hinneken ( dat doe je je paard niet aan ) tenzij het medisch moet. Dat is een ander verhaal.

Lieke_wuiles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 12:36

Het komt ook vaker voor bij hengsten. maar de paarden hebben er idd meestal geen last van maar je hoort ze wel tijdens zware inspanning hijgen.