hoefijzers...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_laurahogan

hoefijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-05 18:53

hoi,
ik kreeg mijn pony een jaar geleden. haar hoeven waren erg sterk. maar ik wou meer buiten rijden en ook met de kar. dus we besloten om hoefijzer te nemen! dat ging eigenlijk super maar sinds drie a vier maanden krijgt ze scheuren en haar hoefijzers laten los wat we nog nooit eerder zo snel hadden gehad. toen werd het zomervakantie en weer nieuwe hoefijzers eronder en m'n pony ging mee op vakantie daar stond ze op een vochtig weiland en ik ging af en toe met m'n pony ''pootjebaden'' en haar hoeven zagen er een stuk beter uit van kleur heel zwart door het vocht wat er in trok en dat hadden we thuis niet daar waren ze meer grijs! en er waren ook geen scheuren op vakantie ! na 3 weken ging me pony weer naar huis en daar lag na 3 dagen een hoefijzer er af ik snapte niet hoe dat nou kon op vakantie zaten ze nog super en er liggen er nu al weer 2 af! en ze scheuren weer en breken stukjes af! voor dat ze hoefijzers had waren ze hoeven veel beter ! en we zijn dus nu van plan de hoeven even rust te gunnen en alleen in de bak te rijden en dus geen hoefijzers maar is dit verstaandig of niet? hebben jullie ook wel eens zo probleem gehad?

het is een shetlander!

groetjes laura

Antheman

Re: hoefijzers...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 22:56

Staat ze thuis op de wei?

_laurahogan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-05 09:13

ja dat wel maar wel een kort droog gras veld en op vakantie was dat hoog en nat

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:19

Voetenbadjes geven!

Of de waterbak overstromen...

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:28

Ik zou zelf die ijzers eraf laten!! en eventueel hoefschoenen gaan gebruiken.

Mijn pony heeft zelf jaren lang op ijzers gestaan en ik heb daar ook zo'n spijt van. Want een paard kan goed zonder ijzers en het is ook veel beter en gezonder voor het paard.

Er kleven zoveel nadelen aan ijzers, de hoef wordt gefixeerd, er zitten nagelgaten in de hoef die allerlei bacterien naar binnen voeren en de witte lijn verbreden, geen hoefmechanisme waar door er dus geen goede doorbloeding is, het paard struikeld vaak doordat het de grond niet voelt, de klappen die het paard oploopt met het draven op asfalt zijn ook niet mis en kunnen schadelijk zijn, je verliest die ondingen weleens, je kunt niet in de sneeuw rijden en het paard glijdt altijd over het asfalt enzovoort.

Mijn pony was helaas in een gevoeligheidsfase beland na het verwijderen van ijzers. Hij ging korter lopen en is gevoelig op steentjes. Dat is dus wat een ijzer aanricht. Nu na een half jaar loopt hij gelukkig weer goed.
Ik zie verder geen nadelen van een blootvoets paard, maar van een hoefijzer zie ik geen voordeel.

Ik rij nu met hem bijna dagelijks hele stukken over asfalt en zijn hoefjes slijten amper en zien er goed uit.

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 18:53

ik ben niet zo voor natuurlijk bekappen...bij ons op stal is het een en al ellende sinds ze natuurlijk zijn gaan bekappen, dan weer hoefzweren dan weer barsten...hinken op 3 benen...nee ieder zijn eigen ding maar niet voor mij.
ijzers worden al zo lang gebruikt en blijft voor mij nummer 1!
ik ga mee met het antwoord van Antheman en eventueel een hoefbalsem met vochtinbrengende werking!