Losse rugwervel bij pony

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Losse rugwervel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-05 18:37

[***] heeft al een tijdje een bult op zijn ruggegraat (bij de overgang naar zijn bekken) en omdat dat niet warm is, er soms wel is en soms niet is, heb ik de cranio-sacraal therapeute er eens naar laten kijken toen ze er ook voor ons zomereczeemgeval was. Ik wees het bultje aan, ze legde haar hand erop, [***] deed een pas naar voren en ze voelde het gewoon onder haar hand verspringen. Ze heeft het gecontroleerd met de rest van de wervelkolom en we hebben het ernstige vermoeden dat wat we voelen een doornuitsteeksel van een wervel is. Deze steekt soms uit naar boven, soms naar opzij (en staat dan dus naast de rest van de voelbare ruggegraat) en soms voel je geen verschil met de rest. Wel is zijn hele ruggegraat op die plek (dus net iets voor het bekken) ter breedte van een hand iets omhoog bollend, alsof hij daar en klein karperruggetje heeft.

Heeft iemand dit ook eens gezien/meegemaakt? Wat raden jullie aan en wat betekent dit precies? Hoewel [***] levendig genoeg is en er ook niet echt last van lijkt te hebben (hij loopt echter niet onder het zadel dus zijn rug wordt sowieso nooit belast), vind ik het geen prettig idee dat er een wervel aan het wandelen is geslagen...

An_J

Re: Losse rugwervel bij pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 09:31

Ik kan het fout hebben hoor. Maar ik meen mij te herhinneren dat de doornuitsteeksels bij paarden alleen bij de eerste paar wervels lang zijn. Dat is waar bijv. kissing spines onstaat. Maar bij de lendenwervels zijn deze volgens mij zo kort dat voor afbreken er wel heel bijzondere dingen moeten gebeuren. Vraag het is aan je DA, want volgens mij klopt dit niet helemaal. Vaak ontstaat zo'n bultje als er een wervel geblokkeerd is.