Bultjes/ tumortjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MilesNF

Bultjes/ tumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:25

Mijn pony heeft al zo'n 2 jaar een bultje in zijn lies, zo'n 4 maanden geleden kwam daar een bultje in zijn oksel bij.
Op zich dacht ik dat het niks was, maar toen ik donderdag bij de DA was toch er maar even naar gevraagd.
Hij ondekte nog 2 bultjes (bij zijn koker en nog een kleintje in z'n lies) en zij dat het een soort tumortjes waren. Volgens hem konden ze heel onschuldig zijn en zou je de bultjes alleen maar irriteren als je ze ging onderzoeken/ weghalen. Ik moest ze opmeten en als ze zouden groeien moest ik terugkomen.
Nou zie ik opeens overal bultjes, ik heb er nog 1 ondekt in de buurt van zijn koker en nog 3 bij zijn kin.
Ook verdenk ik 2 bultjes ervan dat ze nieuw zijn en nog aan het groeien om een echt bultje te worden (op zijn buik/flank).
Advies om nog een keer de DA te bellen hoef ik niet te hebben (moet hem over een paar weken toch een bezoekje brengen en dan weet ik ook wat meer over de bultjes, of ze groeien/of nieuwe erbij komen). Maar volgens mij DA kwamen die bultjes bij meerdere paarden voor.
Wie herkent dit ook bij zijn paard/pony? En waren de bultjes onschadelijk of niet.
Een foto heb ik niet (misschien binnenkort). De bultjes zijn 0,5 to 1,5 cm groot en voelen hard aan.

oryantje

Re: Bultjes/ tumortjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 15:01

hai lieke....mijn paard heeft ook grote bulten tussen zijn billen ziteen en eentje in de beurt waar de singel komt te zitten wij hebben de dierenart er naar laten kijken en hij zei dat kanker haast niet voor komt bij paarden en als paarden dan kanker hebben zijn het meestal schimmels die hebben dan allemaal bultjes onder de staart wortel...maar de dieren arts dacht dat het mischien een onderhuidse bloed uitstorting was...bulden zijn echt keihard en ze werden maar groter dus ik ging al twijfelen van mischien is het toch wel kanker van de week ondekte ik weer zo een buld bij zijn achter been weer keihard en het is een beetje een ei vormige buld.. zo raar... maar ik ondekte ook dat een bult bij zijn billen al bijna verdwenen is dus ik heb weer goeie hoop dat het toch een onderhuidse bloeduitstortingen zijn want een tumor verdwijnt volgens mijn niet zomaar

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 16:55

Ik weet niet of je een schimmel hebt en het een beetje zwartige bultjes zijn ... dan zouden het misschien melanomen (een soort tumortjes inderdaad) kunnen zijn.
Maroush heeft die ook en die zijn dus idd onschuldig. Het is alleen lastig als het op een vervelende plek komt te zitten, zoals onder het zadel en het ziet er niet zo mooi uit. Als je die weg laat halen, komen ze meestal weer terug en kan je bezig blijven.
Vandaag zei de DA alleen dat ze ook inwendig voor kunnen komen, terwijl anderen juist weer zeggen van niet.
Kleine bultjes zouden ook talgkliertjes kunnen zijn ofzo.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:39

hoi die van mij heeft het ook! 1 bij zn koker en 1 bij zn oksel voor. Ik heb er ook een DA naar laten kijken die zei ook dat het geen kwaad kon dat het ... waren(weet de naam niet meer ) Wel moest ik ook in de gaten houden dat ze niet groeide want dan moest ik bellen en dan haalde hij ze liever weg. Dus ik hou ze nu ook goed in de gaten gelukkig nog geen verandering gezien en ook geen extra bultjes.

Zien ze er bij jou ook een beetje eeltachtig uit en zich er geen haar meer?

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 18:41

melanomen dat waren ze ja! beter lezen sabine

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 18:50

Ja idd, kan goed zijn dat, dat het waren, zoiets zijn mijn DA ook.
Heb ze even getelt en hij heeft er in totaal 13.
Ik ga de volgende keer als ik bij de DA ben (september, voor inenting) toch nog een keer ernaar vragen.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 19:19

Zijn de bultjes kaal, en als je ze beet pakt voelt het of ze in de huid zitten, dus niet ergens aan vast zitten?
Zo'n bultje zou namelijk een sarcoid kunnen zijn, heeft mijn paard ook gehad bij de singel en is na 6 jaar ineens verdwenen.
Dat bultje ging ook weleens spontaan open en dan bloedde het.

Mijn paard heeft ook weleens andere bulten gehad en die waren hard maar niet kaal. Die kwamen op heel zijn lichaam en verdwenen en dan kwamen er weer nieuwe een stukje verder, heel vreemd. De DA wist ook niet wat het was. Duurde 2 jaar en toen ben ik knoflook gaan voeren en toen is het weggegaan en niet meer terug gekomen.

hamadryada

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:26

ik denk ook eerder aan sarcoiden, die zijn goedaardig. melanomen zijn niet goedaardig en komen vooral bij schimmels voor, dus het lijkt me eerder (en hopelijk!) die eerste.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-05 20:29

@cynthiar waren bulten van jouw paard ook een beetje eivormig en groot en super hard,bij mijn paard zit er ook gewoon haren over heen en het doet hem geen pijn als ik er aan zit op welke plekken zaten ze bij jouw paard??

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-05 20:57

Mijn pony is iig geen schimmel, weet niet of het dan kan.
De bulten lijken idd nergens aan vast te zitten. Sommige bulten zijn kaal, anderen nog deels behaart.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:30

Oryantje:
Bij mijn paard waren de bultjen niet zo groot, zegmaar zo groot als een stuiver of een kwartje. Ze waren wel hard. Het begon eerst met een heleboel bulten op zijn net (leek wel haverbultjes) daarna trok het in maanden tijd over zijn lichaam. De laatste zaten op zijn achterbenen, zegmaar onder zijn staart. Liep van boven naar beneden en toen is het verdwenen.
Hij had er niet veel last van. Heel soms ging er een open en bloedde dat een beetje en dat jeukte dan.
Onder het zadel zaten ze gelukkig net niet dus ik kon ook gewoon rijden.

Heeft jouw paard dan grote bulten? Hoe groot in cm.?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 10:32

Lieke:
Dan zou het een sarcoid kunnen zijn, wat ook nog kan dat het beten zijn van een teek, maar dan kan je soms een heel klein korstje voelen, duurt ongeveer 3 weken voordat weer weg trekt.

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:05

zeg maar zo groot al een rijksdalder(guldentijd)en best wel dik nu ik zo die verhalen van jullie jullie hoor heeft mijnpaard toch wel andere bulten dan die van jullie

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:25

Is het dan geen beet van een of ander insect bij jou, oryantje ?
En hamadryada : Melanomen zijn volgens mij vaak wel goedaardig hoor, bij Maroes iig wel. Die komen alleen over het algemeen dus idd wel bij schimmels voor (zo niet, dan zijn ze geloof ik meestal wel kwaadaardig), maar dan zullen het bij die van Lieke miss eerder sarcoiden zijn o.i.d.
Maroush d'r melanomen zijn trouwens ook grotendeels kaal ...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:46

Hoogstwaarschijnlijk zijn dit sarcoids. Dit zijn goedaardige (dat wil zeggen niet uitzaaiende) huidtumoren. Ze kunnen jaren lang hetzelfde blijven, soms spontaan verdwijnen en soms opeens heel snel gaan groeien.

Er zijn een paar behandelmethoden:

wegsnijden
wegbranden
bcg-injecties
radiotherapie (bestraling)
chemotherapie
"liverpool cream"

Mijn paard heeft een sarcoid in de buurt waar ik been geef. Die is vorig jaar weggebrand, maar toch terug gekomen. Nu wordt ze behandeld met de liverpool cream. Dit is een zeer giftige zalf met celremmers waardoor de tumor afsterft. Het is alleen te bestellen via je dierenarts bij prof. d. Knottenbelt van de Liverpool University. De DA moet de zalf opbrengen. Deze zalf heeft een goed resultaat tot nog toe (het is nog niet zo lang uit de experimentele fase).

Maroush

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 11:56

Betekent goedaardig 'niet uitzaaiend' ? Nooit geweten eigenlijk ...
Maar zijn melanomen dan goedaardig of kwaadaardig ? Er komen er meestal wel steeds meer, maar dat is ook zo als je de melanomen weg laat halen ...

oryantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 14:57

@maroush het zijn geen insektenbetten dierenarts had er naar gekenen en die zij dat het waarschijnlijk onderhuidse bloed uitstortingen waren....maar dat wist ie niet zeker hij zij ook dat kanker bulten haast nooit zo bij parden voorkwamen...we moesten het maar in de gaten houden... ik dacht eerst dat het meschien door vrijfing zou komen want hij zenamelijk tussen zijn billen en eentje bij zijn singel... maar van de week kwam ik er achter dat er eentje bij zijn bil al een stukie kleiner is geworden maar hij heeft ook weer eentje aan de binnen kant van zijn been gekregen en daar heeft ie geen vrijfing.... dus het is me een raadsel wat het is

mierschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 21:35

kun je me op de hoogte houden of die liverpool cream werkt? mijn paard heeft ook een sacroid onder zijn oksel.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-05 22:02

Ik heb foto's gemaakt tot nu toe. Vandaag is de laatste keer de cream opgebracht. Ik blijf foto's maken. Als het werkt zet ik de hele reeks op bokt. Voor zover ik weet is Lanna het eerste paard in Nederland dat met de cream is behandeld.

De procedure is ook vrij ingewikkeld. Je moet foto's maken van de sarcoid(s) en die mailen naar de universiteit. Die bekijken de foto's, stellen samen met de info van je dierenarts een diagnose en stellen speciaal voor jouw paard die zalf samen (de verhouding van het spul dat er in gaat is per paard/sarcoid anders). En er wordt een behandelingsschema meegestuurd. Dan komt je eigen da het 3 tot 6 keer aanbrengen. Na een week of zes moet de sarcoid als het goed is afgevallen zijn en een wond achterlaten die gewoon netjes heelt.

Zodra ik meer weet, plaats ik foto's.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 00:06

helaas heeft mijn paardje melanomen ..al 10 jar ongwijzigd gelukkig maar wel heftig al sinds zijn 5e , daar werkt die alf zeker niet tegen?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 08:11

Nee voor zover ik weet wordt het niet toegepast op melanomen.