iemand die hier een antwoord op weet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NkPrecious

iemand die hier een antwoord op weet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:06

mijn jonge hengst (nu een jaar en 4 maanden) staat in een grote opfokstal. Nu hadden ze 2 maanden trug droes gehad (logisch krijgen ze allemaal wel een keer0 maar die van mij had het et ergst van de groep. Maargoed alles weer genezen. Tot we gister gebeld werden door de baas van de opfok. Precious was de dag ervoor niet zo levendig meer maar at nog wel.
Toen hij gister weer bij de wei kwam lag hij (wat hij weinig schijnt te doen daar want hij vond dat raar omdat de anderen gewoon aan et spelen waren) en zijn nek (bij de hals hoofd overgang) was dikker en hard. (dezelfde plek waar vorige keer de droes zalt). Hij heeft hem toen uit de wei gehaald en op stal gezet. gister had hij 40.1 koorts. vandaag was dat weer iets gezakt naar 39,5. Op stal heeft hij wel wat biks gegeten maar niet alles.
Hij blijft voorlopig op stal tot het verbeterd is, de baas daar denkt dat de droes weer teruggekeerd is, wat heel erg soms wel eens gebeurt.
4 augustus heeft hij ook zijn enting gehad(de gewone influenze/tetanus enting)
Weten jullie misschien of een paar van deze dingen met elkaar in verband staan of weet iemand iets mee rover terugkomende droes of wat voor ideen hebben jullie hierover?
De dierenarts wilde eerst niet komen, maarmorgen komt hij naar een ander paard daar kijken, dus gaat die man daar ervoor zorgen dat hij toch ook nog even naar precious kijkt.
sorrie voor het lange verhaal maar ik wilde het zo precies mogelijk uitleggen
groetjes leonie

Xox

Re: iemand die hier een antwoord op weet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:31

Droes kan wel weer terug kome. Ja eigenlijk zeg ik dat verlkeerd, waarschijnlijk was je paardje nog niet genezen. is er een bacteriologisch onderzoek gedaan van het neusslijm na de genezing? Hier aan is te zien of het paard genezen is. De droes veroorzaker Streptococcen Equi Equi mag dan niet meer in het slijm aanwezig zijn. Zo'n onderzoek kun je nu ook doen, dan wwt je gelijk of de ziekte nog heerst of niet. De influenza enting zorgt er normaal voor dat droes minder voorkomt maar kan het niet tegn houden, ze hebben alleen wat meer weerstand. Wel is het slecht om te enten als de droes nog in het lichaam heerst. Ik raad je an wel goed te onderzoeken en dan eventueel te behandelenmet Antibiotica. Want anders kan je paard een naar binnen geslagen droes krijgen en dan ben je verder van huis. Veel succes en laat even weten ewat de DA zegt.

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 18:35

nee neusslijm is niet gecontroleert omdat het gewoon teveel paarden zijn die daar staan. DA had aan de telefoon tegen hem gezegd dat antibioticum op dit moment het ook zou kunnen onderdrukken en dat de droes dan weer blijft hangen. Hij heeft sinds vandaag wel veel neusslijm naar buiten gewerkt. Ik ben idd ook erg beniuwd naar de DA maar zit em ondertussen wel te knijpen hiero :S dinsdagaaf kan ik er pas heen want het is een uur rijden dus kan er niet even 123 heen Ik laat het weer weten als er nieuws is!

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 21:03

Het kan zijn dat het naar binnengeslagen droes is geworden. Mijn paard heeft op stal gestaan waar ook droes heerstte, maar gelukkig zelf niet gehad. Wel uiteraard ook goed laten informeren. Er wordt zeer stellig gezegd droes niert te behandelen met antibiotica, omdat het hierdoor erger kan worden, omdat de streptococcen snel immum kunnen worden hiertegen. Men raad het alleen aan bij naar binnengeslagen droes, en verder het de natuur zelf laten doen. Maar je DA kan er alles over vertellen

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 18:06

hey!!
ik ben giste rbij hem geweest, DA is ook geweest. Het is waarschijnlijk niet naar binnen geslagen want zijn koorts is nu sterk gedaalt .
Over ene paar dagen gaat hij weer naar zijn groep toe.(hoewel zijn nek er echt vershrikkelijk uitzag (lees: egt grotere bulten dan tennisballen)keek hij wel weer vrolijk ui zen ogen dat was wel fijn om te zien!)

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 19:21

Waarschijnlijk is op t moment dat t paard geent is, de weerstand weer even wat minder geweest. (wordt tenslotte met een ziektekiem geinjecteerd) En heeft de droes weer de overhand gekregen. Als een paard al ziek is, is t meestal niet zo'n goed idee om m te enten. Hoop dat t snel weer wat beter gaat!