navel bloed

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Saba

navel bloed

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 17:47

Mijn paard, inmiddels al een 2jaar en 3 maanden oud heeft nogal een uitstekende navel (is geen navelbreuk).
Daar zij in de zomer veel last heeft van jeuk, stampt zij geregeld met haar achterbeen tegen de nave aanl.
Gisteren was haar achterbeen besmeurd met bloed maar een wond vond ik aan het been niet.
Opeens zag ik dat de navel bebloed was.
Ik heb de Da gebeld, die gaf mij de opdracht de navel te ontsmetten en er op toe te zien dat het stopt met bloeden
Een uurtje later was het al helemaal opgedroogd, dus op zich geen probleem.
Natuurlijk zal mijn paard daar terug jeuk hebben en weerom met haar been tegen de navel slaan.
Weet iemand raad om het bloeden te voorkomen ( een pleister opleggen of iets dergelijks), en heeft iemand hier ervaring mee?

Xox

Re: navel bloed

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 18:33

Ik denk dat je dit beter aan een Da kunt vragen en eventueel kunt laten weghalen. Als het steeds open wordt getrapt kan het een keer gaan ontsteken en eventueel naar binnen slaan in de buik en dan heb je een groot probleem. Je zou het kunnen inpuiten met Aluminiumspray. Dit word ook gebruikt op operatiewonden, en is dus veilig. Veel succes

Saba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-05 15:04

Aan Xox: wat bedoel je met weghalen en met naar binnen slaan? Heb je dit al eens meegemaakt?
Het stulpje is niet zo heel groot, ik denk ong. 1 cm.
Ik heb de wond ontsmet met blauwe spray, en nu doe ik er vliegenspray op zodanig dat ze geen last meer heeft van jeuk en dus niet meer moet krabben.
Erg bedankt voor de info, Xox

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 21:44

Er kunnen als het stompje kapot is bacterieen in de buikholte dringen. Die gaan dan ontsteken en dan heb je een onsteking in de buikholte. Dat is niet fijn. Misschien kan je DA met een kleine ingreep de navel vlak maken zodat het niet meer irriteert (jeukt). Dan ben je van de problemen af. Vliegenspray zou ik er niet opspuiten. Aluminium spray houdt trouwens ook de vliegen wel op afstand