OUDE (bejaarde) pony, wie? (voer en beweging)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicolet90

OUDE (bejaarde) pony, wie? (voer en beweging)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 21:17

hai
ik heb een hele lieve oude pony van 28 jaar, maar zo langzamerhand kan hij het gras niet meer kauwen en het brok ook niet meer, elke dag gaat hij nog wel de wei in, en wat hij dan nog binnenkrijgt is mooi meegenomen, smiddags krijgt hij altijd een soort van slobber en bij het avondeten nog wat brokjes en zemelen, savonds voor dat we naar bed gaan krijgt hij nog eens grasbrok (gemengd met water),

en wat betreft de beweging, soms wordt er nog een beetje mee gereden, (meeste stappen en soms draven) door een klein meisje, ik ben er zelf te groot voor,

ook neem ik hem meestal 1 keer in de week mee voor een ritje langs de weg, gewoon aan de hand stappen en draven, zodat hij ook nog een keertje de benen kan strekken en ook longeer ik hem nog wel eens, niet met bijzet ofzo, maar gewoon dat hij nog wat beweging krijgt.

ook valt hij al op sommige plekken in, bij de ogen heeft hij al aardige kuiltjes en bij zijn kont valt het ook al wat in, maar dat is gewoon ouderdom, ook heeft hij heel veel haar, (maar hij is nog nooit in zijn leven geschoren geweest, en vind het wat te riskant om hem nu nog te gaan scheren, dat kan misschien fataal worden, omdat hij dat natuurlijk niet gewend is!)

wat geven jullie zoal aan je oude pony en hoe oud is hij?
en wat doen jullie nog zoal aan de beweging?

HocusTivoli

Re: OUDE (bejaarde) pony, wie? (voer en beweging)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:25

Speedy is 34 geworden en had gelukkig geen last van zijn gebit. Hij heeft tot het laatst gewoon alles kunnen eten. Hij kreeg ook gewoon elke dag beweging, er reed nog steeds een meisje op een paar keer per week. Dat vond hij geweldig, dan voelde hij zich echt nog wat waard. De laatste jaren hebben we hem in de zomer geschoren omdat hij echt niet meer door z'n wintervacht kwam. Dat vond hij prima en hij knapte er duidelijk van op. Hij had het nooit zo op die warme dagen, in de winter voelde hij zich duidelijk meer in z'n sas. De week voor z'n dood liep hij nog te bokken met een meisje op z'n rug. Hij was in z'n hoofd nog een jong pony helaas lieten z'n darmen hem uiteindelijk in de steek. Hij is uiteindelijk overleden aan koliek.

Debb_nOeff

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 11:34

hooii..
Ik had een oude pony van 26...
Ze had ook niks met der gebit gelukkig...
Ik reed der ook nog wel eens alleen werd wel erg te groot voor der...
Maar ze vond het geweldig om te rijden... Ze ging meestal ook rennen enzo...
Maar toen was ze een beetje hoebevangen... En vond het niet leuk dat ze niet meer kom rijden...
Maar liep der nog wel elke dag mee...
Maar toen heb ik besloten ik kan der echt niks meer mee en hier op de manege in een stalletje vond ik zielig...
Dus hebben we der naar een rusthuis (soort opvang tehuis voor oude en mishandelde paarden-pony's) gebracht...
En ze heeft het der heeeeel erg naar der zin...
Lekker elke dag op het weiland en der wordt mee geknuffeld enzo gewelidig vind ik dat...
En nu heb ik een Fries van 4 jaar en das toch wat anders...

Liefs Debbie

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 13:59

Mijn oudje zorro staat sinds een jaar op de paardenkamp : www.paardenkamp.nl Voor ik hem daar bracht heb ik hem 5 jaar gehad en hij was toen ik hem kreeg 27 jaar (dit is niet zeker hij is nu of 30 of 32). Ik heb ook veel problemen met hem ondervonden omdat hij kuil en hooi niet meer kon kauwen. Ik voerde hem ook slobber met biks, muesli en zemelen. Verder in de zomer stond hij op gras en in de winter kreeg hij toch wat hooi om op te sabbelen en kreeg hij daar toch nog een plakje van binnen als spagetti. Ik voerde hem altijd lucerne bij dat is ook goed ruwvoer wat fijn is van structuur. Ook heb ik de paardenkamp gebeld die hebben ook goede tips voor het houden en verzorgen van oude paarden en zijn heel behulpzaam in het verstrekken van die informatie. Veel succes en hoop dat jou paardje nog heel oud mag worden.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 14:06

ik geef Sjaaky (zo heet hij ) smiddags rond 12 uur ook nog altijd een emmertje met grasbrok gemengd met water en daar zit ook nog granenmix door. Als ik met dat emmertje, geel van kleur aan kom lopen begint hij heel hard te hinniken en wil hij zo snel mogelijk naar het eten, als ik hem uit de wei haal, rent hij heel hard naar het emmertje heen en gaat snel eten, zo lekker vindt hij het!

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:14

Grasbrok is ook goed voor de benodigde vezels/structuur maar bevat volgens mij minder voedingsstoffen dan snijmais (geven ze bij de paardenkamp ook geven ze gehakseld en gedroogd gras en bietenpulp) en lucerne. Ik weet wel als ik mijn zorro granenmix gaf dat hij dat vaak niet eens goed verteerde en ik het heel in zijn poep terug vond. Muesli en geweekte brok nam hij beter op zag ik aan zijn poep. Doordat ze minder goed kauwen nemen ze gewoon minder goed op en denk dat dat daarom ook bij granen het geval is. Aan een goede brok (eventueel geweekt) hebben ze dan meer.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 14:18

gouda schreef:
Grasbrok is ook goed voor de benodigde vezels/structuur maar bevat volgens mij minder voedingsstoffen dan snijmais (geven ze bij de paardenkamp ook geven ze gehakseld en gedroogd gras en bietenpulp) en lucerne. Ik weet wel als ik mijn zorro granenmix gaf dat hij dat vaak niet eens goed verteerde en ik het heel in zijn poep terug vond. Muesli en geweekte brok nam hij beter op zag ik aan zijn poep. Doordat ze minder goed kauwen nemen ze gewoon minder goed op en denk dat dat daarom ook bij granen het geval is. Aan een goede brok (eventueel geweekt) hebben ze dan meer.

in die granenmix waar ik het over had, zit ook mais in en zemelen, gewoon allemaal soorten, dit moet je ook mengen met water.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 14:20

Oh is dat een soort kant en klare slobber? Mais is ook goed en maakt ze wat voller.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 13:03

Mijn rijpaardmerrie is nu 30 jaar oud, en loopt overdag in de wei. 's Nachts is ze op stal.

Gelukkig heeft mijn paard haar volledige gebit nog, ze kan nog steeds goed gras en hooi eten, en met haar brokken en muesli heeft ze ook geen moeite.

Omdat ze behoorlijk mager is en een hele dunne huid en (nog steeds!) een hele korte gladde vacht heeft, heeft ze 's nachts een staldek op en buiten een regendeken. Met mooi weer (lees: zon en redelijk warm) heeft ze een vliegennet op.
Ze krijgt 2 kilo krachtvoer per dag.

Je schrijft dat jou pony erg dik haar heeft, waarschijnlijk leidt je pony aan de ziekte van Cushing. Dit komt vaker voor bij oude paarden en ponies. Pas in ieder geval op met teveel en te vet gras, dit in verband met hoefbevangenheid. Paarden die aan Cushing leiden zijn hier gevoelig voor.

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 13:29

mijn pony is ook heel erg gevoelig voor hoefbevangheid,
maar die vacht heeft hij altijd wel een beetje gehad, we kregen hem toen hij ongeveer 13 jaar was, en toen had hij dat ook altijd wel wat, in de zomer was het wel minder, maar nooit dat hij echt normaal haar had, altijd wel wat dikker.

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 16:22

gipsy ( e-pony ) is nu bijna 24 ....

hij wordt niet meer echt gereden... vanwege de stramheid enzo van zijn spieren.... en (waarschijlijk) last van zijn rug...

hij staat gewoon op stal, met stro... en komt dagelijks buiten een aantal uurtjes, en kan ook nog wel aardig goed kauwen hoor...

hij krijgt gewoon dezelfde sportbrok als orisse... alleen krijgt hij smorgens en savonds een kwart kilotje ervan, met heel veel peen erbij... en smiddages krijgt hij zemelen, met handje muesli erdoor, en ook wat peen... verder krijgt hij ook gewoon kuilgras, en soms hooi als ik hem wat dikkig vid worden...

ondanks dat hij niet echt meer gerden word, ziet hij er niet slecht uit... je zou hem geen 23 geven.. hij is vrolijk, en als je snoepjes hebt, rent ie 8er je aan alsof het een kleuter is, hij doet er alles voor... ik longeer hem tegenwoordig wel weer, gewoon aan het halstertje, stappen en sraven, en af en toe wat galloperen.. om hem zo toch een beetje in beweging te houden... ( hij is ooit weleens hoefbevangen geweest, maar heeft hier verder geen last meer van )

eigenlijk behandelen we hem niet eens echt als oudje, ja alleen dat we hem niet meer intensief kunnen rijden.. maar verder is het nog n vrij normale, energieke pony...

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-05 22:28

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 19:22

Er zijn een paar fabrikanten die een voederproduct hebben ontwikkeld voor de seniore paarden. Hierbij is met alle zaken van het ouder worden rekening gehouden, zoals het gebit, botontkalking, en al dat soort zaken.

Ik zag ergens grasbrok staan. Zonder al teveel tegen het zere been aan te schoppen, wil ik even opmerken dat dit voer is voor herkauwers. Doordat het sterk uitzet als het nat wordt, geeft het een grote kans op maagoverlading, waarbij de maag dus kan scheuren. Ik ken er zelf ook een aantal mensen die dit doen. Vaak wordt het om economische redenen gegeven. (30kg voor ong. 5 euro)

Nicolet90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-05 19:42

Arnoud schreef:
Er zijn een paar fabrikanten die een voederproduct hebben ontwikkeld voor de seniore paarden. Hierbij is met alle zaken van het ouder worden rekening gehouden, zoals het gebit, botontkalking, en al dat soort zaken.

Ik zag ergens grasbrok staan. Zonder al teveel tegen het zere been aan te schoppen, wil ik even opmerken dat dit voer is voor herkauwers. Doordat het sterk uitzet als het nat wordt, geeft het een grote kans op maagoverlading, waarbij de maag dus kan scheuren. Ik ken er zelf ook een aantal mensen die dit doen. Vaak wordt het om economische redenen gegeven. (30kg voor ong. 5 euro)

wij geven het al jaren, en hij vindt het ook heel erg lekker (hij kan het goed wegkrijgen!) maar wij geven ze het op de volgende wijze:
eerst laten wij de grasbrok in water (zodat het uit kan zetten) dit laten wij ongeveer een halve dag staan, zodat het helemaal klaar is! (dus niet dat het in de buik van de pony's nog weer uitzet)
dus volgens mij kan het zo geen kwaad!

Annemiekbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:35

Bij ons op stal staat ook een oude pony, leeftijd loopt tegen de 40 aan, en die gaat bijna elke dag(bij goed weer) naar buiten met andere pony's
Je kunt hem niet meer aan het halster meenemen, en je moet hem drukken
Hij krijgt een handjevol brokken, wat hij heel langzaam opeet en muslie.
Als hij buiten staat eet hij ook wat gras, en hij krijgt zemelen.
En soms wordt hij bijgevoerd met hooi.
Hij is wel erg mager, maar je kunt voeren wat je wilt hij wordt gewoon niet dikker!
foto staat onderaan in mijn profiel

Arnoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-05 21:47

Ik las in je eerdere reactie dat je het idd met water geeft. Dat is in elk geval al beter, want het gros geeft het toch gewoon droog. Ik weet niet wat voor ras paard(en) je heb, zelf heb ik een Fjord, en ken dus veel Fjordenliefhebbers die het wel geven. Fjorden zijn sobere paarden, en sobere rassen kunnen het wel stukken beter hebben dan warmbloeden en volbloeden. Het zit ook nog eens zo dat grasbrok niet in alle benodigde voedingsstoffen voorziet, en dat KAN voor de nodige meerstal medische problemen veroorzaken. De meeste paarden waarvan ik weet dat die op grasbrok staan vind ik ook slecht in conditie.

Mijn reactie was ook geen persoonlijke kritiek, maar meer een algemene waarschuwing voor grasbrok. Maar het is in elk geval mooi dat het jou en jouw paarden wel goed bevalt.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 00:54

kun je geen tips aan je paardentandarts vragen?? MIjn paardje is ong. 22 jaar jong en heeft erge vooruitstaande voortanden. Ik laat elk jaar de tandarts komen om de kiezen te vijlen en vraag dan meteen voeradvies. Volgens hem zijn zijn kiezen nog in super conditie en moet ik vooral brok blijven voeren om dit zo te houden. ( en ekele uren weidegang )

Mickelodeon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-05 12:15

Bij ons op de manege staan een aantal 25-plussers, die het prima naar hun zin hebben. Een 28 jaar oude IJslandse merrie ( bijgenaamd Oma )heeft bijna geen tanden meer maar slurpt iedere dag een emmertje slobber leeg en laat zich bedienen door Opa ( 29 ) die voor haar het gras fijnmaalt en weer laat vallen. Dit doen ze ook met het biks ( ze staan samen in een stal ). Oma loopt soms nog een staplesje met een beginner mee en Opa doet 1 keer in de week een beginnersles ( die heeft nog genoeg energie en ziet er goed uit ). In de zomer lopen ze dag en nacht buiten en in de winter lopen ze overdag buiten, als het weer het toelaat in het land en anders gewoon los op het erf. Het gaat prima op deze manier!

Bayazo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:18

Hoi,

Mijn ponybeest is 33 jaar.
Ik rijd haar nog 2 tot 3 maal per week.( Rondje stappen door het bos)

Wat zij te eten krijgt is het volgende:

s'ochtends:
1 1/2 kilo (onderhouds)brok.
1 kilo muslie.
1 1/2 bak lucerne en als ze buiten staat ook nog een plak hooi.

s'middags:
1 kilo brok.

s'avonds:
zie s'ochtens maar dan haar hooi dus op stal en een schep Max H poeder over haar eten voor de gemiste vitaminen.

Haar gebit is nog zo goed als in tact (mist 1 kies)
Wel heeft de tandarts vorig jaar haar voortanden ingekort.
Deze waren ten opzichte van de rest van haar gebit zo lang geworden dat haar kiezen niet meer op elkaar kwamen en ze dus haar voer niet meer goed kon kauwen.
(Ze morste meer dan dat ze binnen kreeg)

Ook krijgt ze 1 maal per half jaar een vitamine spuit.

En tot nog toe gaat het zonder " enge " gebreken.

Jacqueline.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-05 09:31

Wij hebben bijna alleen oudjes. Twee van 21, 2 van 24, en eentje van minstens 28 . Ze kunnen allemaal nog normaal eten. Overdag staan ze in het land. 'sAvonds op stal. Alleen de oudste krijgt dan lucerne , muesli en energiemix bij. Hij kan geen hooi meer eten, zijn kiezen zijn helemaal versleten. Maar op deze manier gaat het tot nu toe prima.