hoefbevangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

zorro

hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:35

mijn shetlandpony is al een paar keer hoefbevangen geweest. we denken er goed om dat ze niet te veel eiwitrijk gras binnen krijgt enzo. de laatste 2 jaar is het goed gegaan. ik controleer elke dag haar hoeven, zodat ik een verandering direct op merk.

eergister was er niks aan de hand, en gister voelden haar beide voor hoefjes wat warm aan, echter alleen aan de achterkant. de alarmbellen begonnen dierct weer te rinkelen, maar het gekke is dat ze er geen pijn aan heeft! hoe ik dat weet: mijn pony galoppeerd alleen als ze prima in haar vel zit. zo gaat dat al haar hele leven. verder weet ik door dat ze het al vaker heeft gehad precies hoe ze doet als ze pijn heeft.

ze kwam gister lekker naar me toe galopperen, draafde nog een stukje, ze loopt goed energiek, ze let er niet op hoe ze haar hoefjes neer zet, zoals paarden doen bij hoefbevanging. haar hoeven voelen goed stevig aan, en ik mag ze ook uitkrabben, en dat mag anders niet als ze hoefbevangen is.

nou mijn vraag: maak ik me nu te snel zorgen? haar hoeven zijn alleen een beetje warm, en ik voel heel licht het bloed kloppen. verder is er dus niks te merken mn vader zou vanmorgen kijken en als hij zich er zorgen over maakt en als ze ligt, zal hij me bellen, ik ben aan het werk namelijk. nou hij heeft niet gebeld, dus ik neem aan dat het hetzelfde is of over is.

nou volgende week komt de hoefsmid zowiezo, dat was toch alweer tijd, hij kan dan mooi kijken hoe het met de stand van de hoeven is.

wat denken jullie? even aan zien, of direct de DA bellen? de vorige 2 keer kreeg ze van de DA alleen pijnstillers, geen spuit. nu hoeft ze geen pijn, dus pijnstillers zijn niet nodig.

is dit nou gewoon een begin, of zal er een andere reden zijn dat de hoeven wat warm waren? ze had wel net op stal gestaan (schuilstal) met stro erin, maar daar worden de hoeven toch niet warm van??

als het nou wel een begin is van hoefbevanging, wil ik haar ten eerste gaan ontgiftigen, wie weet wat voor middel daar goed voor is? ik ga zowiezo de paardendrogist even bellen, maar wil ook graag ervaringen horen!

nou om een lang verhaal kort te maken: maak ik me te snel zorgen? is ontgiftigen goed, en met wat voor middel? direct de DA bellen of even afwachten?

nou ik hoop natuurlijk dat ik als ik strax thuis kom weer gewoon normale koele hoefjes voel! alvast bedankt voor het lezen!

DiantaM

Re: hoefbevangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 15:40

Een paard hoort toch ook wel warme hoeven te hebben? Tenminst, dat lijkt me logisch als hij loopt. Voor zover ik dit verhaal heb gelezen, heb jij nog geen reden om je zorgen te maken. Het enige waar je gewoon goed op moet letten is de voeding!

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:50

fiew! tja ik weet het niet, ze voelden warmer dan normaal, en ik ben echt iemand die zich snel zorgen maakt. op de voeding let ik heel erg, ze staat elke dag 2 a 3 uur in de wei. soms iets langer. ik heb het heel langzaam opgebouwd, ze staat nu al een paar maand in de wei, en het gaat prima. alleen dus warme hoeven.

Sushilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 16:36

Nou mijn shet is er ook heel gevoelig en heeft nu sinds jaren er weer last van. Vaak komt hoefbevangenheid juist aan de voorhoeven voor. Het zou kunnen zijn dat ze een begin van heeft. Ze gaan dan proberen de voorbenen te ontlasten en meet op de achterhand gaan lopen. Dus misschien een verklaring voor de warme hoeven. De meeste verschijnselen (waaraan ik het dus meteen zag) zijn dat ze met de hals gestrekt gaan lopen (die van mij liep de hele tijd met zijn neus omlaag) en dat ze de rug krommen. Maar niet alleen eiwitten hoeven de oorzaak te zijn. Ook is bewezen dat zetmeel(suikers) een boosdoener kunnen zijn, of overbelasting of een andere ontsteking in het lichaam.

Ik snap je onzekerheid en opzich is dat hierbij ook goed. Kanteling van het hoefbeen kan namelijk een gevolg zijn. Ik heb nu ontstekingsremmende pijnstillers gegeven. Gelukkig was ik goed optijd. Ik zou het in de gaten houden. Want warme hoeven kunnen vele redenen hebben bijvoorbeeld ook het galloperen. Sterkte met je shet

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:04

dank je sushilla! ik heb net even gevoeld, hoeven zijn nog steeds een beetje warm, maar al minder dan gister. ze ontlast de voorbenen nog niet, ze staat heel gewoon. dat was idd ook het eerste waar ik naar keek, je leert de verschijnselen goed kennen.

ze loopt ook niet met de hals gestrekt en de rug is niet gekromd. ze lootp heel gewoon, lekker soepel, niet stijf ofzo. haar manenkam is ook lekker soepel en de rest van het lichaam ook. dit zijn allemaal dingen die ik als eerste bij langs loop.

ik maak me al wat minder zorgen, ik hou het gewoon goed in de gaten, volgende week word ze goed bekapt. DA laat ik eerst maar even zitten, als ik merk dat ze echt pijn krijgt bel ik direct. en ik let gewoon nog meer op het voedsel!

bedankt voor jullie reacties, doet me echt goed!!

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:50

He warme hoeven is helemaal niet vreemd hoor! Zekers niet als je shetlander 24 uur lekker buiten loopt.
En inderdaad de eiwitten zijn niet alleen de boosdoeners, ook het fructaan in gras, of overbelasting maar het is vaak meer een combinatie van alles bijelkaar die hoefbevangenheid veroorzaakt.
Op de site van www.paardenservice.nl kun je een fructaanindex vinden. Met name als het s'nacht heeft gevroren en overdags het zonnetje schijnt heb je kans op veel fructaan in het gras.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:26

Hallo Zorro,
Ik snap precies wat je schrijft. Mijn paard is sinds eind maart/begin april hoefbevangen. Ging eerst heel erg goed. Ineens weer een terugslag eind juni en terwijl ze medicijnen kreeg, toch weer een terugslag op 10 juli.
Ik bekijk en bevoel haar voeten met argusogen. En haar voorhoeven zijn ook regelmatig iets warm (warmer dan bij mijn andere paarden) en ook zie ik regelmatig de ader in de kootholte pulseren. Dat waren de dingen waar ik van de dierenarts als eerste op moet letten, want dat zou duiden op achteruitgang. Maar ze is in lange tijd niet zo vrolijk en baldadig geweest als nu.
Ze krijgt nog wel pijnstiller/ontstekingsremmer en bloedverdunner.
Sterkte ermee.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:28

Nog vergeten: Ik geef haar nu D-Tox van de paardendrogist. Uit bloedonderzoek is gekomen dat Indiana insuline ongevoelig is.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 19:53

nou het gaat nog steeds goed, net waren haar hoeven helemaal koel. ben vast weer te ongerust geweest, ik maak mezelf vaak bang, omdat ik er zo bang voor ben dat ze het weer krijgt.

spyro: ik wist idd wel dat eiwitten niet alleen boosdoenders zijn, er schijnt naast fructaan nog iets te zijn (heel moeilijk woord dat ik direct weer vergeten ben) waar het door kan komen. bedankt voor die site, dat is heel interessant!!

romeorowan: ik ken dat idd! ik let ook heel erg op de hoeven, zodat ik elke verandering direct merk. ook mijn pony is nog steeds erg vrolijk, en gedraagt zich als een veulentje dat lekker in de wei mag dollen. dat is natuurlijk een heel goed teken, maar ik blijf oplettend.

nou ja ik denk haast dat wel mee valt, volgende week naar de hoefsmid, en ik ga toch maar even informeren naar iets ontgiftigend. baat het niet, schaadt het ook niet en het maakt mij zelf wat rustiger. bedankt voor jullie reacties allemaal!!!

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 20:03

Ik ken je verhal. Ik heb ook zo'n paard op stal. Als je het bloed in de aderen rondom de kogels kloppend kunt voelen en ze iets opgezet zijn in comb. met warme hoeven is het uitkijken geblazen. Dit geldt natuurlijk niet binnen een half uur a een uur na arbeid.

probeer je paard een eiwitarm voer te geven. verder is er weer meer fructaan in het gras met de koudere nachten en zonnige dagen.

Wat je lunt doen om te voorkomen dat ze hoefbavngen wordt en ook als behandeling tijdens een lichte aanval is Arnica globullis en Nux Vomica globullis. Deze zijn te koop bij de apotheek. het ondersteunt de lever en de nieren bij het ontgiften en het is bloedverdunnend. Verder zou je bij twijfel of ze het krijgt of niet Acetylsalicylzuur tabletten kunnen geven. Een paard van 600 kg mag er max. 20 op een dag hebben van 500 mg. het is bloedverdunnend, en zorgt er daarbij voor dat de kans op een hoefbeenkanteling kleiner is. Natuurlijk wel even in overleg met de DA.

Verder zou je zeewier, vitamine E, Biotine en een vitaminesupplement bij kunnen geven. Onze paard is er enorm van opgeknapt en heeft nog zelden last.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 20:13

xox: geweldig, dank je wel!!! biotine geef ik om de 2 maand een kuur van 1 maand en dat helpt ook prima. verder ga ik even informeren naar de middelen die je noemt! dank je wel!!