Kribbebijten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Havik

Kribbebijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 07:46

Wie weet er een goed middeltje wat ik aan de rand van de voerbak van mijn 2 jarige hengst kan smeren zodat hij er niet meer aan bijt, want het begint nu op luchtzuigen te lijken. Ik heb er al van alles opgesmeerd wat bij de paardenwinkel te krijgen is, maar hij lijkt het wel lekker te vinden. wie heeft een goeie tip?.

Omarlover

Re: Kribbebijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 07:54

oei, niet al te best,
je hebt zon muilkorven die je omkunt doen( daar kan ook voer in en dergelijke), alleen dat ziet zo zielig uit
dit heb ik van internet gecopiert:
Kribbebijten (meestal gepaard met luchtzuigen)

Bij het kribbebijten zet het paard zijn tanden op een voerbak, deur, rand van stal of bovenkant van een muur en slikt in veel gevallen daarbij lucht naar binnen. Er zijn banden die het luchtzuigen kunnen verminderen (of zelfs onmogelijk maken) als het paard het kribbebijten nog niet zolang doet. In deze banden is ruimte uitgespaard voor de luchtpijp en de slokdarm van het paard. Ze kunnen zo strak om worden gebracht zodat het paard niet meer de houding aan kan nemen voor het luchtzuigen.

Luchtzuigen is slecht voor de spijsvertering en kan ook nog windkoliek veroorzaken. Kribbebijten kunt u voorkomen door een metalen strip op de deur aan te brengen. Ook hout dat dik ingesmeerd is met carbolieum zal het kribbebijten minderen. Het beste is echter om uw paard zoveel mogelijk buiten te laten lopen.

groetjes omarlover

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 09:01

daar kan ik maar 1 advies voor geven, vooral gezien het feit dat het een 2 jarige hengst is:

24/7 buiten laten lopen, in dit geval in de opfok en niet in een hok opsluiten!

Havik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 14:19

hij staat ook in principe 24/7 buiten maar nu ff s'nachts alleen binnen ivm het land wat eig. te nat is, hij doet het alleen als hij aan het eten is uit zn voerbak (als ik erbij ben, als ik me verstop buiten en ik hoor dan doet hij het niet), ik denk dat het ook aandacht vragen is, maarja daar begint het wel mee ik heb gwn liever niet dat hij het doet.

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:13

Lekker naar buiten met dat dier!! Het maakt hem niks uit hoor dat de wei wat natter is!!
Een paard heeft niet echt een dag en nachtritme, dus hoeft s'nachts niet te slapen op stal.
Die van mij loopt ook dag en nacht in de wei en hij vermaakt zich prima.
Een paard is het best in zijn element wanneer hij buiten in de wei staat, waar hij vrijuit kan lopen en contact heeft met soortgenoten.
Hij zal dan wat nattigheid op de koop toenemen en het is geen watje maar een paard!

Als hij daadwerkelijk begint met luchtzuigen dan had ik hem allang 24 uur de wei opgegooid en een veearts erbij gehaald. Al beginnen ze hier eenmaal aan dan raken ze eraan verslaafd en zal hij dit altijd blijven doen.
Een paard begint met luchtzuigen uit verveling of hij heeft maagzuur.

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:49

cribbox..(weet niet of het nog te koop is) maar dat is superspul..

je heb ook antibijt in een gele fles..

maar die cribbox is egt goed spul die gebruikte wij voor ons paard toen ze drachtig was en bijna de box opat..

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 17:08

Volgens mij is naar buiten ook de perfekte oplossing. Mocht je toch willen smeren, hertshoornolie schijnt ook goed te helpen tegen bijten...