wat voor wondspray gebruiken jullie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Junior2019

wat voor wondspray gebruiken jullie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 13:29

Wat gebruiken jullie en wat zijn de voor en de tegendelen ervan.Mijn jonge paard is bang voor spuitbussen.Nu zoek ik iets anders maar ik z ie alleen sprays.Zou wondzalf van de apotheek net zo goed zijn

Margreet

Re: wat voor wondspray gebruiken jullie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:12

Betadine-oplossing in een plantenspuit. Dat sist niet.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:41

ik gebruik vaak lotagenzalf of anders groene leem. sprayen doe ik eigenlijk nooit.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:45

Ik gebuik ook groene leem of de wondspray van de Silverlinde die sist ook niet.

Sione

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:14

acederm heb je ook in zalf vorm. Dat gebruikte ik bij mijn vorige pony. Mijn huidige paard geeft niks om een spuitbus dus die be-spray ik

Zazoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 16:17

heel stomme vraag: wat doet wondspray? de wond schoon houden neem ik aan? heb t nog nooit gebruikt...

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:07

Ik heb ook acederm zalf

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 19:05

Wondspray desinfecteert de wond en geeft het een soort beschermlaag. De wond kan dan wel ademen wat de genezing bevordert. Je hebt meerdere soorten Acederm, violetspray, aluminiumspray, betadine spray

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:29

'Xox bedankt hier heb ik wat aan.Ben jij een boek aan het schrijven?

Marrepar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:55

Acederm

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:53

Acederm, Betadine, of Calendulan. Calendulan werkt overal voor. Wonden, verbranding door de zon, en zelfs voor mok.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:31

jessie84 schreef:
'Xox bedankt hier heb ik wat aan.Ben jij een boek aan het schrijven?

Ja. dat klopt. Over paardenziektes, beengebreken, ehbo, enz. Het gaat een uitgebreid boek worden die makkelijk leesbaar is voor zowel beginnende paardenmensen maar ook ervaren mensen. Ik ga ook in op de wat minder bekende ziektes zoals leptospirose, borreliose. Verdre ben ik nog bezig met een boek over hoefbevangenheid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:33

dettol
Mengen met water zoals beschreven op de verpakking en dat kan dan ook in een pantenspuit.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 08:37

Xox mijn paard is heel erg hoefbevangen geweest en loopt nu eigenlijk best wel goed het zou een mooi verhaal zijn.Ook heeft ze een x in een spijkergestaan die zat net niet tegen het hoefbeen,dehoefsmid heeft toen het hele verhaal met foto voor mij op een floppie gezet.Dit heb ik jammer genoeg niet meer ik had het uitgeleend voor een clubblad en nooit meer terug gezien jammer daar had je zeker wat aangehad

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 08:54

Ik gebruik acederm spray.
Maar even off-topic, heb je die wondzalf nu nodig? Of is het gewoon voor de zekerheid als er wat gebeurt?
Als je het nu niet direct nodig hebt zou ik namelijk eerst gaan oefenen met die spuitbussen (plantenspuit met water). Je weet nooit wanneer je het een keer nodig hebt (denk aan anti-vliegenspul).

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 09:04

Allegra ik had het nodig en je komt er altijdpas achter als iets niet gaat als het echt nodig is.Nu heb ik wat in de dop gespoten en met een watje er opgedaan dat gaat natuurlijk ook maar dan heb je wel heel veel nodig.Het gekke is bijv antiklit in de staart gaat wel.

Nathalie02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 11:14

Ik gebruik geen spray. Acederm of betadinezalf doe ik soms er weleens op.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 17:23

jessie84 schreef:
Xox mijn paard is heel erg hoefbevangen geweest en loopt nu eigenlijk best wel goed het zou een mooi verhaal zijn.Ook heeft ze een x in een spijkergestaan die zat net niet tegen het hoefbeen,dehoefsmid heeft toen het hele verhaal met foto voor mij op een floppie gezet.Dit heb ik jammer genoeg niet meer ik had het uitgeleend voor een clubblad en nooit meer terug gezien jammer daar had je zeker wat aangehad

Dat is zeker jammer

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 19:59

jessie84 schreef:
Allegra ik had het nodig en je komt er altijdpas achter als iets niet gaat als het echt nodig is.Nu heb ik wat in de dop gespoten en met een watje er opgedaan dat gaat natuurlijk ook maar dan heb je wel heel veel nodig.Het gekke is bijv antiklit in de staart gaat wel.

Ja dat is wel zo maar je had er niet bij gezegd geloof ik dat een 'gewone' spray wel kon (of ik heb er over heen gelezen ).
Kan je met een gewone spray overal sprayen zonder problemen? Of zijn het bepaalde plekken waar hij er bang voor is?
Of denk je dat het puur door het sissen komt?

Een vriendin van mij heeft van die witte wondzalf, ik weet niet hoe heet, maar het is een stevige zalf zegmaar. Die vind ik fijner als betadine zalf want daar word het restje wat niet intrekt vaak zo hard van (en dan doe ik er niet overdreven veel op nee ).
Maar met zalf kan de wond niet ademen volgens mij. En van acederm is idd het fijne dat het wel een beschermlaag legt, de genezing bevordert, ontsmet, en de wond laat ademen.

Junior2019

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 20:09

Ik denk dat het puur het sis geluid is .Als ik zelf het sis geluid nadoe dan staat ze al met gespitste oren.Nu heb ik alleen intussen een ander probleempje.Er was een stukje huid los gegaan door denk ik een trap.Het velletje zat er nog aan nu had ik het als het ware terug geplakt en zo wondspray er op willen doen.Nu is het niet netjes plat gegaan maar een buld geworden.Ik denk een stuk wild vlees oid.Ik heb er al gepeuterd maar het gaat er niet af.Nu loopt ze dus met een buld op haar voorbeen jammer hoor.Hopelijk valt het er nog af.Ze is nog zo jong en dan nu al met zo n plek

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:11

ik heb ook acederm spray en zalf mijn paard reageert niet echt op het geluid van de bus de zalf is gewoon voor als de spray op is

spyro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 21:02

Ik gebruik calendulazalf voor dieren. Maar het ligt er ook maar net aan wat voor wond het is en waar hij zit.
Pas had hij een sneetje in zijn kootholte en dacht ik beginde mok te zien. Toen heb ik calendula zalf erop gesmeerd. Het sneetje ziet er nu goed uit en zie geen sporen meer van beginnende mok.

Maar bij wat grotere wonden zou ik eerder acederm gebruik of betadine.

Allegra

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 09:58

Een los stukje huis kun je beter laten zitten in het vervolg. Dat sterft waarschijnlijk toch af.
Is de wond niet ontstoken? Komt er geen etter of wondvocht uit?
Ik weet niet hoe groot de plek is maar misschien kun je toch beter even de DA er bij halen. Die kan het eventueel goed schoonmaken.
Ik zou ook even controleren of ze geen koorts/verhoging heeft. Mijn fjord had laatst best een lelijke wond aan der oor. Ik had het gewoon schoongemaakt en ontsmet, niks aan de hand. Na een paar dagen vertrouwde ik het niet. DA bij gehaald, heeft het schoon gemaakt en voor de zekerheid getemperatuurd. Toen bleek ze verhoging te hebben (een paard moet tussen de 37.4 en de 38 graden zitten in rust). Ondanks antibiotica is dat toch overgegaan in koorts (het hoogst wat ik gemeten heb was één dag 40.2). Ik ben twee weken in de weer geweest.
Puur mazzel dat de DA even de temperatuur gechekt heeft. Er was niks aan der te zien verder (ja, toen ze 40 graden wel natuurlijk).

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 12:04

Voor de kleine wondjes gebruik ik acederm zalf of spray.
Op de grote vleeswond die mijn paard op het moment heeft gebruik ik betadine spray. acederm is alleen te gebruiken voor kleine oppervlakkige wondjes.
Groetjes

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 15:34

Voor kleine wondjes gebruik ik rescuecream, bij grotere wonden is het aan de veearts