Rainrot (regenschurft)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Luuz

Rainrot (regenschurft)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:52

Kunnen jullie mij iets meer vertellen over regenschurft?
Dus hoe het er uit ziet, of het besmettelijk is en wat je eraan kunt doen..?
Alvast bedankt...
Groetjes Luuz

littleroosie

Re: Rainrot (regenschurft)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:22

Ik kan je helaas geen foto's ervan laten zien maar ik kan je er wel het 1 en ander over vertellen.
Eerst krijgt je paard allemaal 'vochtbulten' op een gegeven moment springen deze open en worden t wondjes, t vocht dat eruit komt is besmettelijk. Wanneer deze wonden indrogen moet je de kortjes eraf pulleken.
Maar je moet wel je DA bellen want ze hebben een prik nodig, antibiiotica poeder en ontsmettend spul waar de plekken elke dag mee moet schoon maken.

Het wordt trouwens veroorzaakt door of te veel nattigheid of door verstikking van de huid. Je moet je paard dus geen deken op doen, de huid moet goed kunnen ademen. En door de deken kan je het verergeren door de besmetting ervan.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:24

Dankje want mijn pony heeft het mischien... We hebben het goed ontsmet met betadine... Ik was er zelf niet bij toen hij een grote vochtbult (met allemaal pus) had.. nu is het een soort grote kale plek met een korst.. De korst zit alleen op sommige plekken los.. moet je ook de vaste plekken korst eraf trekken? (lijk me namelijk pijnlijk)..
maar iig bedankt voor je reactie..

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:27

Het is ook pijnlijk.
Maar als ik jou was zou ik de DA nog wel laten komen.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 10:31

ok dankje.. alleen weet ik nog niet zeker of het wel regenschurft is.. het gaat nu wel een soort over dus als ht vanmidddag alweer verbeterd is weet ik nog niet of ik de veearts wel bel.. regenschurft komt toch meestal op de rug of benen voor? mijn pony heeft een plek op zijn hals....

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:37

waar het deken ligt komt het voor.
mijn paardje heeft het ook gehad en toen heb ik dat jaar meteen dekens afgezworen.
dan heb ik een vraagje voor jou! loopt je paard nu nog steeds met dekens op?

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 11:07

Mijn pony (het is trouwens een shet) heeft nog nooit met een deken op gelopen.. Hij heeft het zegmaar zo'n beetje op de plek van zijn chip.. als het geen regenschurft zou zijn.. zou het dan iets met de chip te maken kunnen hebben? (hij is wel al een tijdje geleden gechipt hoor..) bedankt voor je reactie

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 16:50

Nog meer mensen met informatie over regenschurft?

_Kimberley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:43

ik niet, maar kan het ook komen doordat zn manen er mss overheen zitten ofzo? klinkt mss raar..

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 18:11

neej das niet het geval..

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 22:20

Ik begreep van de vorige eigenaar dat mijn paardje ook erg veel last gehad heeft van regenschurft (het haar kon je er met huid en al vanaf zien vallen) Maar ze is nu erg gevoelig voor schimmeltjes, kan dit met elkaar te maken hebben??

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 13:08

Wat moet je dan doen als je paardje regenschurft heeft? (medicijnen etc...) En helpt Imaverol ook?
alvast bedankt

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 16:51

Ik heb mijn shetje gewassen met imaverol...
Hebben jullie daar verder nog eervaringen mee?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:36

Ik ben Imaverol nu ook aan het gebruiken tegen de schimmelplekjes.. Ik weet niet of het helpt tegen rainrot maar bij mij trekken de plekjes langzaam aan weg..

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 20:58

Alleen ontsmetten helpt niet. Ze hebben medicijnen nodig oa antibiotica.

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 10:19

Imaverol helpt er toch gewoon tegen? waarom moet je dan ook nog antibiotica? Hij is er helemaal niet ziek van ofzo.. en hij heeft geen pijn en jeuk..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:28

naar mijn weten werkt imaverol inderdaad ook goed, je kunt tijdelijk wat extra vitaminen geven om de afweer een beetje te ondersteunen..

Rainrot is een bacterie-infectie in de bovenste laag van de huid die vooral voorkomt op de rug van paarden die bij extreem nat weer veel buiten staan. Vaak ontstaat het bij paarden met een verminderde weerstand. Er vormen zich pijnlijke korstjes met pus en vuil die eraf vallen en kale plekjes achterlaten.

Al het haar op de geïnfecteerde plekken zal op den duur uitvallen. De infectie kan ook op de onderbenen voorkomen. Een paard met Rainrot kunt u het beste in een schone droge stal zetten. Ontsmet het aangedane gebied dagelijks met een desinfecterende shampoo (goed afdrogen). Als dit te pijnlijk is, gebruik dan een product dat u kunt vernevelen.

Raadpleeg bij erge pijn, aanhoudende klachten of uitbreiding van de infectie uw dierenarts. Een anti-biotica kuur kan dan nodig zijn. Een paard met Rainrot is overigens sterk gebaat bij extra anti-oxidanten, organisch zwavel en kruiden die de weerstand verhogen, zoals knoflook of appel azijn.

ff gekopieerd hoor van de site van de paardendrogist...

Luuz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 21:07

jah idd dat had ik ook gelezen.. bedankt voor de reacties!!