wondje aan de kogel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

wondje aan de kogel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 23:07

mijn paard heeft een ongelukje gehad,de hoefijzer het lipje(stond naar buiten) heeft een sneetje in de kogel gemaakt,hij loopt er gelukkig niet kreupel op,maar was wel wat dik en warm.ik koel het elke dag 10 min is dit voldoende!!en kun je er zo gewoon op rijden.zaterdag moet hij toevallig naar de smid...

jentel

Re: wondje aan de kogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:09

ik denk dat ik hem gewoon zal rijden als tie er geen last van heeft.. maar is er al wel wat gedaan aan die ijzer dan?? anders zal ik het dus niet doen.. straks bezeert hij zich er weer opnieuw aan..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 23:11

nou de ijzer is eraf nu.dus ze staat nou op 3 ijzers,lijkt me verstandig om eerst te wachten tot zaterdag als ze weer beslagen is..maar wat ik nu doe is voldoende?en hoelang duurt het meestal voordat het dicht zit..

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:20

Wel opletten hoor, want zo veel ruimte zit er niet tussen huid en botweefsel thv de kogel. Zo'n sneetje kan al gauw erge schade aanbrengen.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:22

ja als het ijzer eraf is dan zal ik even wachten met rijden... en ik denk dat het koelen voldoende is... als het niet onstoken is... ik zal het ook zo doen met mijn paard.. alhoewel ik natuurlijk niet weet hoe diep het is..

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 23:29

het is niet tot het bot iniedergeval...gewoon in de huid...ongevver 1cm lang en je kijkt op het rode velletje..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:30

oke wat ik zal doen is gewoon blijven spoelen... dan gaat de zwelling er ook zo af..

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:33

oeps.. ik zal wat vaker spoelen dan 1x per dag... beter een paar keer dan 1x lang... dat zegt mijn gevoel hoor...maar ik ben geen dokter

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 23:55

ja ik probeer het inderdaad vaker te spoelen.maar woon er niet bij helaas..maar doe me best...

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:01

Heb je er wel meteen betadine op gedaan? Dat is wel belangrijk, zeker als ze zich met een ijzer een wondje trappen.

Probeer het been vaker af te spoelen, en je zou het wondje in kunnen smeren met vaseline om de huid daar soepel te houden.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 12:47

ik heb inderdaad gelijk met betadine ontsmet,en daarna zalf eropgedaan ook betadine...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 15:01

nou my way is bij de smid geweest en heeft nieuwe ijzers!!!alles goedgegaan,maar nou merkte ik met rijden dat ze toch wat last van het wondje heeft,denk dat het trekt vooral in galop heeft ze last..en ze moet erg wennen dat de hoeven zijn gedaan,,,is nou niet beter om pas weer te rijden als het wondje dicht is..want het is nog open.hoelang duurt het voordat er een korst opzit/en mag je dan wel met water schonnmaken of vertraagd dat de genezing...

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:58

niemand??

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 22:27

Wanneer je zeker weet dat het oppervlakkig is, zou ik alleen wanneer er vuil in gaat zitten het even spoelen met wat water. Goed in de gaten houden, dat het niet gaat ontsteken. Voor de rest wachten tot er een korst op komt en gewoon gaan rijden, tenzij je paard kreupel is.

jentel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 23:54

ik zal haar gewoon rustig laten stappen.. geeft het de tijd.. en pak het weer op als het wondje dicht zit... teminste dat zal ik doen..

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 00:08

Gewoon afspuiten en schoon houden. Met rijden even een badage omdoen zodat het schoon blijft. Bandage verminderd ook de zwelling, net als beweging. Als het mooi geneest niet gaan smeren met allerlei zalfjes, dan smeer je het alleen maar dicht.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 15:54

ben net wezen kijken had het wondje gisteren goed schoongemaakt met betadine weer en er sudocreme opgedaan,het wondje is aan het genezen want het zit alweer dicht er zit een korst op...dus doe er nou maar niks meer aan...en laat het evne rusten..

pluizebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:30

sudocreme is voor babybilletjes voortaan niet meer op een open wond(je) doen zou ik zeggen. Eerder iets ontsmettend's zoals betadine,acederm vind ik ook altijd wel fijn werken. Als het wondje een korst krijgt zou ik (als het niet warm of dik is rond de kogel) er niets meer aan doen. lekker laten indrogen.

qua rijden ligt natuurlijk helemaal aan je paard, als die niet kreupel is zou ik het rustig weer oppakken.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-05 16:33

pluizebol schreef:
sudocreme is voor babybilletjes voortaan niet meer op een open wond(je) doen zou ik zeggen. Eerder iets ontsmettend's zoals betadine,acederm vind ik ook altijd wel fijn werken. Als het wondje een korst krijgt zou ik (als het niet warm of dik is rond de kogel) er niets meer aan doen. lekker laten indrogen.

qua rijden ligt natuurlijk helemaal aan je paard, als die niet kreupel is zou ik het rustig weer oppakken.

nou sudocreme is niet alleen voor de babybilletjes hoor ook voor wondjes en het werkt prima net zo als uiiercreme enzo..en heb het niet inde wond gedaan maar er omheen om soepel te houden... net als sudocreme werkt calludan creme ook goed...ik heb er wel goede ervaring mee..