Hoesten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sidneylover

Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 22:49

Hallo allemaal,

Mijn pony hoest sinds 2 dagen geleden opeens. Hij doet zijn hoofd dan naar beneden en hoest dan heel erg, er komt dan ook slijm uit zijn mond. We hebben de dierenarts ernaar laten kijken maar die zij dat het een stof allergie was en dat hij medicijnen moest en voortaan moet hij op vlas staan. Ik denk eerlijk gezegt niet dat het een stof allergie is omdat hij het in de buitenbak en in de wei ook doet, hij heeft hier overgens nooit last van gehad. Hij heeft altijd op stro gestaan en in dit stro zit bijna geen stof, hij krijgt al kuilgras waar dus ook geen stof inzit en hij staat in een buitenstal waar het lekker door lucht. Mijn vraag weet iemand wat dit is ?

Groetjes

joss

Re: Hoesten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:41

Waarom kan het geen stofallergie zijn? .Veel paarden ontwikkelen juist na jaren op stro te hebben gestaan een stofallergie . In stro barst het werkelijk van de stof en schimmelsporen ,dus jullie ook jullie stro. mijn paard heeft in de loop der jaren ook een stofallergie ontwikkeld . heeft 2 winters(stalperiode) lopen hoesten en snotteren ,ik wilde hem niet van het stro afhalen want dat kon het niet zijn , hij stond immers al jaren op stro. Totdat ik een bronchoscopie liet doen . Je zag dat de heleboel van binnen enorm geiriteerd was . Er werd mij met klem aangeraden hem direct van het stro af te halen en op zaagsel te zetten(wel ontstoft). Binnen een week waren alle klachten weg en niet meer teruggekomen. Onderschat het niet , voor je het weet heb je een paard met blijvende longproblemen ..De mijne heeft er een dubbele ademhaling aan overgehouden , dus met andere woorden dampig , wel in hele lichte mate , en goed mee te rijden ,maar dit had dus wel voorkomen kunnen worden.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 20:12

Ik heb zelf stofallergie! En pas sinds 2 jaar! Dus waarom zou dit niet bij een paard kunnen? Probeer je paard zoveel mogelijk buiten te zetten en als ze dan echt op stal moet, niet gaan vegen en opstrooien en het hooi nat maken en fenegriek op de bix wil ook goed helpen, heb een tijdje een pony op stal gehad met stofallergie. Als je een kunt luchten in je stal zou dit helemaal ideaal zijn en als de paarden buiten zijn alles even goed tegen mekaar open zetten, natuurlijk niet als er paarden op stal zijn, want dan staan ze op de tocht. Veel succes

sidneylover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-05 18:43

bedankt voor de adviezen ik heb hem inmiddels op zaagsel staan

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 07:51

Het zou heel best toch een stofallergie kunnen zijn, ondanks dat je paard veel buitenloopt.
In stro zitten altijd schimmelsporen, en stofvrij is het nooit, hoe mooi het stro ook is.

Als je geen maatregelen neemt kan het chronisch worden, dan zit je je leven lang vast aan allerlei aanpassingen voor je paard.
Hoewel een paard op zaagsel houden ook zijn voordelen heeft.

Ik zou er toch mee oppassen, en met een paar kleine extra dingetjes kan je nog heel veel plezier van je paard hebben.
Mijn paard had ook chronische bronchitis en stofallergie, en die liep gewoon op het hoogste niveau. Zonder problemen.