Schiefel die na een jaar groeit en warm wordt ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Schiefel die na een jaar groeit en warm wordt ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:24

Heb hier van de week al een topic geplaatst over dat Bas ontzettend stijf was in de achterbenen, maardaar was niet op geregeerd.
Op zijn rechterachterbeen heeft Bas sinds vorig jaar een schiefel zitten, hij is vorig jaar waarschijnlijk ergens tegenop geknald, had toen een wond en een verdikking, de verdikking is niet meer weggegaan. Het zit op zijn pijpbeen, nooit problemen mee gehad, gewoon een 'schoonheidsfoutje'

Nu hij zo stijf is let ik natuurlijk even extra op hem en vandaag kreeg ik het idee dat de schiefel groter geworden is, daarbij vond ik de plek waar het zit erg warm, warmer dan de rest van zijn been.
Hij loopt met dat been het beroerdst, buigt niet meer in zijn spronggewricht maar alleen vanuit de heup.

Ik ben een beetje aan het denken geweest en heb het vermoeden/idee dat er misschien een pees geirriteerd is door de schieffel, en dit nu opzet ofzo.
Een DA ga ik er zowiezo bijhalen, probleem is dat ik moet werken tot zaterdag, en daarna een week op vakantie ga, dus het wordt pas over een week.

Maar weet iemand of een schiefel kan groeien, zomaar ineens na een jaar niks aan het handje ?
Of dat mijn vermoeden in de buurt komt of juist dikke larie is ?
Ik ga de DA morgenochtend even bellen, dat zowiezo, mocht hij het idee krijgen dat het ernst is en hij meteen komen moet vraag ik wel vrij, maar gezien ik al veel vrijben geweest door ziekte hoop ik dat het ook nog een weekje wachten kan

mirgino

Re: Schiefel die na een jaar groeit en warm wordt ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:36

dat kan zeker gebeuren.

hij zich weer gestoten of aangetikt hebben waardoor het botvlies weer geirriteerd is en het bot daardoor gaat groeien.

en daardoor kan het bot nu tegen de pees aanzitten waardoor hij beschadigd raakt en je paard daardoor kreupel gaat lopen.

de mijne heeft in mei zichzelf aangetikt aan de binnenkant van haar voorbeen.

ze was toe drachtig en heb daarom in juli een scan en foto`s laten maken.
bij haar is het griffelbeentje gebroken geweest en weer vastgegroeit.
maar er zit wel een joekel van een schieffel op.

deze moet ik ook in de gaten blijven houden,want als ze hem weer aantikt kan deze groter worden en de pees beschadigen.

gelukkig kan je op de scan veel zien,bij de mijne is de pees wel iets beschadigd,het witte lijntje is onderbroken op de scan.

maar ze loopt tot nu toe nog goed.

succes ermee!

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 21:53

Ja dat kan zeker wel!

Mijn paard heeft ook 2 grote schiefels op zijn achterbenen. De dierenarts zei dat ik hem met bescherming op de wei moest zetten en met bescherming moest rijden. (Nu zet ik hem niet meer met bescherming op de wei, hij staat 24/7 op de wei, dat lijkt mij weer niet goed voor de pezen)

Ik moet de schiefels van de DA goed in de gaten houden, of ze groter worden of gevoelig zijn. Een jaar geleden is de linkerschiefel ook gegroeid en was gevoelig, ik denk dat hij hem toen ook weer heeft aangetikt, hij is toen ook een stuk groter geworden. Ik heb toen van de DA een goedje gekregen dat ik 2x daags op de schiefel moest deppen, zodat deze niet nog groter werd.

Is de schiefel of rondom de schiefel het been iets dikker of warm? Ik zal de schiefel zeker meerdere malen per dag goed koelen. En er dan toch de DA bij laten komen. Eventueel kunnen ze er een foto of scan van maken.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:58

Bedankt voor de antwoorden, ik zat dus toch in de goede richting met mijn vermoeden.
De schiefel zelf is gegroeid, dikker en naar mijn idee ook langer geworden. het loopt in de lengte over de pijp, vlak onder de sprong.
De schieffel voelde vanavond voor het werken al behoorlijk warm aan, eromheen valt mee, misschien net een randje, de rest van het been is normaal qua warmte.
Ben bang dat zijn stijfheid vanuit die groeiende schiefel komt, omdat die vlakbij de sprong zit en hij dus met de sprong ronduit belabberd of nagenoeg niet beweegt.

Samo, heeft dat goedje bij jou geholpen ? is het niet verder gegroeid/geslonken ?

Ik heb het been vanavond na het werk afgespoten en er gel opgedaan met Aloë Vera erin, of het helpt weet ik niet, maar die rommel smeer ik overal op

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 08:14

Ik moest hem van de DA 10 dagen boxrust geven, mocht wel met hem stappen onder het zadel in de bak. Niet op het harde omdat dat meer schokte en dan zou de schiefel nog harder groeien.

Of dat goedje (weet zo even de naam niet meer, zal vanavond wel even voor je kijken) echt hielp weet ik niet, de DA zei dat het voornamelijk goed hielp als je er heel vroeg bij was (als ze een schiefel krijgen en je smeerde dat erop kon hij zelfs weer verdwijnen) En nu zat er natuurlijk al een schiefel dus verdwijnen doet hij niet meer, maar ik had wel het idee dat hij niet nog groter werd.

Zo te horen zit jou schiefel een stuk hoger, bij mijn paard zit hij net boven de strijklappen (als hij die om heeft). Als ik dat zo lees denk ik ook dat die stijfheid daardoor komt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 09:04

bij Cheyenne zit hij halverwege het onderbeen.

Afbeelding

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 09:40

Dat is maar een kleintje vergeleken bij Bas, Bas heeft natuurlijk maar een kort beentje ( shet) maar de schiefel bedekt momenteel toch wel de helft van zn pijpbeen. Zal zien dat ik straks een foto kan maken.

Ik heb de DA gebeld vanmorgen, en Bas moet dus een week op boxrust. Daarnaast 2 a 3 keer per dag op het verharde rechtuit stappen aan de hand, en 2 a 3 keer per dag afspuiten..

Of zn stijfheid daarmee te maken had kon de DA nu nog niet zeggen, ik moest weer bellen als na die week rust e.d de schiefel nog steeds warm was en/of hij nog steeds stijf liep.

Arme Bas, komt er net lekker weer aan deze week, moet hij op stal, hij zal zich doodvervelen in zn eentje, terwijl zn vriendin wel op de weide staat.

Daarbij moet ik nu iemand weten te vinden die vanaf maandag 3 keer per dag dat wil doen voor mij, verzorgster is op vakantie, vriendin werkt, en heb eigenlijk geen idee wie ik verder vragen kan...
Maar goed, dat heeft nog even de tijd, ga zo maar eens beginnen met de eerste beurt spoelen en stappen...

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 10:27

zo de schieffel er nu uit.

maar toen het net gebeurd was, 15mei, bedekte het ook een veel groter stuk en liep de bult tot achter op de pees.

de schieffel is meer dan de helft geslonken.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 14:54

Koop Doblene gel! Dit zorgt ervoor dat de schieffel (als ie intakt is, zoals je denkt) niet groter meer wordt en misschien zelfs kleiner!!

Het is een witte spuitbus waar dan doorzichtige gel uitkomt!!

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 15:01

Ik heb van van Toor ( van Schie in wassenaar) een flesje cortexilar gekregen en dat helpt super bij een schiefel.

Mijn merrie had 2 weken terug der schiefel weer flink aangetikt waardoor het weer dik werd. Cortexilar er op en nu is ie kleiner als dat ik der kocht.

Het is volgens mij wel heftg spul, je mag het nl niet met blote handen aanraken, er mag geen wondje op die plek zitten en je moet het met een kwastje aanbrengen.

Samo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 17:31

GvdT schreef:
Ik heb van van Toor ( van Schie in wassenaar) een flesje cortexilar gekregen en dat helpt super bij een schiefel.

Mijn merrie had 2 weken terug der schiefel weer flink aangetikt waardoor het weer dik werd. Cortexilar er op en nu is ie kleiner als dat ik der kocht.

Het is volgens mij wel heftg spul, je mag het nl niet met blote handen aanraken, er mag geen wondje op die plek zitten en je moet het met een kwastje aanbrengen.

Ja dat spulletje heb ik ook. Ik moest het ook met een kwastje aanbrengen en handschoenen aan.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 18:06

ik heb de Dolobene gel gehad.

maar nu helpt dat echt niet meer.

ik moet nog wel na het rijden koelen en dan klei erop smeren.
maar volgens de DA blijft de schieffel deze grotte houden,als hij groter wordt of pijnlijk dan wordt hij weggehaalt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 21:37

Dat agressieve zal niks zijn voor Bas, hij heeft een stuk wildvlees op de plek van de schieffel, waar geen haar meer groeit.

Ik heb vanavond met hem gestapt en hem afgespoten, en Bas vindt dat zoooo leuk, zn achterbenen afspuiten ( not )
De slimmerd trok op een gegeven moment zn andere been op en hield zn hoef stijf tegen de schiefel aan, nou daar sta je dan met je goede gedrag tegen een hoef aan te spuiten

Daarna op stal gezet met zn vriendin Edwine. Morgen gaat hij naar de mensen waar ik rijd, zij hebben aangeboden dat Bas daar wel kon staan op stal deze week en zij zullen hem verder verzorgen. Mooi geregeld dus.

Hier wat foto's van de schiefel, kreeg het er niet echt duidelijk op, komt misschien omdat het een wit been is ? Het lijkt op de foto's veel vlakker dan het is..

Voor het afspuiten:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Na het afspuiten:
Afbeelding

Hier kun je duidelijk het kale stuk zien, het lijkt wel een beetje op een oude draadwond, maar dat is het niet.
Afbeelding

2 bobbels, waarvan de onderste er niet hoort te zitten, de bovenste is de sprong
Afbeelding

Afbeelding

Even tussen mn vingers voor de duidelijkheid hoe lang de schiefel is en hoe het loopt, het loopt dus schuin over het been, van de binnenkant naar de voorkant toe.
Afbeelding

En dit is wat Bas van zn boxrust vindt:

Lame dr ui-huit!!
Afbeelding

Pliessss ?
Afbeelding

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 21:48

Tornado heeft zichzelf een keer geraakt toen hij zijn peesbeschermer aan had. Het ging waarschijnlijk ZO hard, dat ie er een schiefel aan over hield.

Ik liet meteen een dierenarts foto's maken of het op een belastende plek dat. Het zit op het griffelbeen, dus kon geen kwaad. Hij moest wel 6 weken op rust omdat hij heel erg kreupel was. Na die 6 weken heb ik de dierenarts weer gebeld of ie kwam kijken hoe het eruit zag. Hij wou hem nog 2 weken op rust, omdat hij nog erg voorzichtig liep.

2 of 3 maanden daarna merkte ik dat hij was gegroeid. Ik had meteen de dierenarts gebelt. Hij heeft er 2 spuiten in gedaan die de groei van de schiefel voor in ieder geval 50% stopt.

Je kunt het ook eraf laten schaven doormiddel van een operatie, maar je kunt dus ook de groei gedeeltelijk laten stoppen.

Dit is voor mij zo'n jaar geleden. En sinds dien is de schiefel niet meer gegroeid.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 16:56

mijne kreeg wat ontstekingsremmende injecties en 10 dagen prednisolon, hierna is de schiefel ca. 50% geslonken en niet meer warm geworden. Ze heeft zich aangetikt en had een diep wondje (later is het waarschijnlijk een steriele infectie geworden vandaar de medicijnen, want de pees is gescand en was goed, giffelbeentje flink beschadigd maar heel ). Ik moest ook koelen. Het ook goed in de gaten houden want de schiefel zit maar 1 mm naast de pees...............

Die schiefel kwam trouwens pas een aantal dagen na het ''ongelukje''.