OP korte tijd vermagern van paard en eetlust die verdwijnt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Voodoo

OP korte tijd vermagern van paard en eetlust die verdwijnt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-05 21:02

Ons paard is recent van stal verandert. Nu staat hij bij vrienden van ons . Na 2 dagen at hij daar met veel tegenzin zijn hooi en gebruikte hij echt zijn tijd om zijn dagelijkse voer op te eten. Terwijl hij op de vorige stal als eerste van alle paarden zijn hooi en voer op had. We hebben hem toen een kuur met Pronutrin gegeven en hij werd er duidelijk beter van. Echter 1 week na de stopzetting met de kuur hervalt hij terug en is hij weer ontzettend vermagerd. Ten einde raad hebben we hem zondag naar de paardenkliniek gevoerd voor verder onderzoek. Hier vinden ze echter niet de oorzaak van zijn vermageren en nu zijn we echt ten einde raad. Er werd een gastroscopie uitgevoerd waarvan het resultaat negatief was. Er werd ook een echografie uitgevoerd maar ook hier waren de resultaten negatief. (enkel de lymfeklier was iets groter dan normaal. Een eerste bloedtest wees een te laag aantal RBC maar de dag nadien was dit al genormaliseerd bij een tweede bloedonderzoek. De urine : resultaat normaal Glucose absorptietest : normaal Faeces : parasitologisch onderzoek negatief. Abdominocentese : normale telling en formule. Rectaal onderzoek : normaal. Echografie abdomen : geen pacroscopische afwijkingen.We wachten enkel het resultaat van het rectumbiopt noch af maar daar dienen we 10 dagen op te wachten.
We weten echt niet meer wat we moeten doen of hoe we moeten handelen. Feit is dat ons paard ziek is en dat we hem willen helpen. Heeft er al iemand deze verschijnselen meegemaakt of zijn ze herkenbaar ? Goede raad of advies is altijd welkom.
Overal lees ik op internet dat de zuren die worden geproduceerd bij de vertering kunnen leiden tot vermagering indien het maagwandslijmvlies niet voldoende bestand is. Maar is er een middel die dat vlies permanent kan versterken ?

Coberlina

Re: OP korte tijd vermagern van paard en eetlust die verdwij

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:14

hey
een paard van kennissen heeft ook zo'n periode gehad. Hooi at ze op, maar dat duurde zeer lang en ze at het ook niet helemaal op. Krachtvoer liet ze staan. Ook vanalle onderzoeken op gedaan, en niks werd gevonden. Uiteindelijk is het paard weer vanzelf beginnen eten. Het jaar daarvoor had ze het ook gehad en dat kwam door onregelmatige hengstigheid.
ik heb er geen flauw idee wat bij jouw paard de oorzaak kan zijn. Je zal toch alle mogelijkheden moeten nakijken...
succes
xxx

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-05 23:25

Probeer eens hooi en voer te geven van de vorige stal. Dan kun je uitsluiten of het daar aan ligt enz.

Voodoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 06:30

Voor het eten en hooi zorgen we zelf. Dedendit al op beide stallen. Dus daar is geen verandering in gekomen. Btw het is een ruin.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:48

Probeer steffie van de laarse te laten komen anders, als iemand een oplossing heeft of iets kan vinden is zij het wel.

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:53

heeft hij niet last van zn tanden of iets?? het is natuurlijk wel raar dat dat dan nu pas komt opzetten ofzo, maar het is misschien wel iets waardoor het kan komen. anders zou ik het ook niet weten.

Lestria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 06:57

Kan het niet gewoon zijn dat je paard last heeft van heimwee? Dat hij het helemaal niet naar zijn zin heeft op zijn nieuwe stal? Ik denk dat dit vaak veel te veel wordt onderschat. Een verhuizing is een groot aanslag op een gewoonte dier.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:00

lijkt me ook heimwee, toen een van mijn paarden van stal veranderde dond hij het daar ook helemaal niet leuk en at zeer slecht.

pas toen hij een maatje had gevonden daar trok het weer bij..
zet het paard een tijd terug op zijn oude stal en kijk of het daar wel wil eten, zo ja dan weet je wat je te doen staat

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 07:11

Ik kan alleen maar bedenken dat je paard niet goed in zijn vel zit. Hij kan duidelijk niet aarden. Mensen houden er soms geen rekening mee dat paarden heel erg honkvast zijn en als ze veranderen daar soms best lang mee bezig zijn.

Ik heb door omstandigheden een paar keer van stal moeten veranderen en ik hoop van harte dat hij hier nog jaaaaren blijft staan. Ik heb gemerkt dat hij altijd minstens 6 maanden duidelijk moet wennen en nu na 3 jaar merk ik pas dat hij zich helemaal in zijn omgeving heeft opgenomen. Kan hem nu eindelijk alleen op de wei zetten, ook als er in de omringende weilanden even geen paarden lopen.

Kijk of er een paard tussen zit die zijn maatje is van af het begin. Paarden trekken vaak al van af het begin naar elkaar toe. Probeer hem zoveel mogelijk bij dat paard te houden. Misschien de stal ernaast, of dat hij hem kan zien, samen naar buiten. Zelf ook veel met hem doen. Hij wacht op je want jij bent vertrouwt.

Over het eten, probeer wat lucerne bij te voeren, bietenpulp met een geraspte appel er door heen, lekkere muesli. Dus lekkere dingen tijdelijk bijvoeren om hem toch te laten eten.

Ik heb mijn paard na 4 maanden bij een stal weggehaald omdat hij echt niet kon aarden. Te groot, te druk. Het inrijden van jonge paarden ging grof en mijn paard trok de stress van de andere paarden te veel aan. Hij was gruwelijk druk en nerveus en op de wei alleen maar aan het heen en weer rennen ipv eten.

Mijn paard was na zijn 1e verandering, dus toen ik hem kocht, minstens 80 kg afgevallen, brooks hospital.

Voodoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-05 20:31

Tandarts was reeds langsgeweest voor hij naar de kliniek werd gevoerd. Hier waren ook geen noemenswaardige problemen die zouden kunnen leiden tot verliezen van eetslust. Moet er wel aan toevoegen dat zijn vriendje onze 3 jarige ruin is. Deze is zeer speels terwijl hij eerde voorkeur heeft voor het rustig grazen op de wei.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 00:24

Ga met Russel mee. Paarden hechten erg aan hun omgeving en eigen stal. Het was zelfs moeilijk toen we vorig jaar gingen verhuizen. Ondanks dat we er altijd bij zijn heeft het een dik half tot driekwart jaar geduurd voordat ze zich een stuk meer echt thuis begonnen te voelen.
Verkassen heeft een enorme impact op paarden, dat mag je inderdaad niet onderschatten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 07:46

Citaat:
Overal lees ik op internet dat de zuren die worden geproduceerd bij de vertering kunnen leiden tot vermagering indien het maagwandslijmvlies niet voldoende bestand is. Maar is er een middel die dat vlies permanent kan versterken ?

Als de gastroscopie normaal was, is zijn maagslijmvlies in orde, en heeft hij geen maagzweren.

Ik vermoed ook dat het heimwee is. Eén van mijn paarden heeft ook minstens 14 dagen nodig om te wennen en eet in die periode nauwelijks. Lekker 24 uur per dag de wei op helpt.

superbig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-05 12:55

Op een stal waar ik al wel eens stage heb gelopen was ook zoiets.
Een paard was erg sloom, en at niet veel meer. Ze hebben van alle testjes met hem gedaan in Utrecht. Ze konden er maar niet achter komen wat het was. Op het laatst bleek het dat het dier helemaal onder de wormen zat. Hij was helemaal aangetast van binnen. Heel zielig. Hij heeft het ook niet overleefd.
Groetjes.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 08:16

Een (zware) worminfectie is door bloedonderzoek aantoonbaar. IgG en Hb zijn dan resp te hoog en te laag. Als het bloedonderzoek normaal was, is die kans dus ook nihil.